ظهور خودروهای شاسی بلند آفرودی، دنیای خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از مردم سدان‌های خود را کنار گذاشته و شاسی بلندهایی را جایگزین آن می‌کنند که بتوان با آن بیراهه نوردی را نیز تجربه کرد. با تغییر برنامه‌های دولت در خصوص واردات خودرو،  فرصتی در اختیار خودروسازان چینی قرار داده شد تا شانس خود را در بازار کشور امتحان کنند. هاوال برای پاسخگویی به تقاضای خودروهای آفرود در بازار، هاوال H9 را معرفی کرده است. این خودرو قیمت کمتری نسبت به رقبای چینی و ژاپنی خود دارد. اما، چه چیزی هاوال H9 را از بقیه شاسی بلندهای مشابه، متمایز می‌کند؟ 

این خودرو با نمای بیرونی عضلانی و محکمی که دارد توجه همه را به خود جلب می‌کند. بدنه این SUV با خطوط جسورانه و ظاهر غول پیکر و تهاجمی خود آماده مقابله با هر زمینی است. طراحی داخلی لوکس و زیبای آن با گران‌قیمت‌ترین وسایل نقلیه رقابت می‌کند. هاوال H9 فضای داخلی جادار و راحتی دارد که می‌توانید در کنار دوستان و خانواده خود، سفرهای جاده‌ای هیجان‌انگیز را تجربه کنید؛ اما ویژگی مثبت این خودرو فقط به طراحی ظاهری و راحتی آن محدود نمی‌شود. هاوال H9 عملکرد قدرتمندی را هم برای مطابقت با نمای بیرونی خشن خود ارائه می‌دهد که در ادامه این مقاله از مجله سوییچ بیشتر با آن آَشنا خواهید شد.

فروش

مشخصات فنی هاوال H9

موتور ۲ لیتری توربو هاوال H9، زیر کاپوت شاسی بلند بزرگ ۲۳۵۷ کیلوگرمی قرار گرفته است. این موتور ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و می‌تواند نیازهای خریداران را برآورده کند. هر چند بین قدرت موتور و وزن هاوال H9 تناسب کافی برقرار نیست،  اما هاوال H9، به عنوان یک خودرو آفرودی از یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته استفاده می‌کند که به سیستم دو دیفرانسیل هوشمند ۴ حالته با قفل الکترونیکی متصل بوده و عملکرد بسیار خوبی در بیراهه نوردی‌ها دارد. بر همین اساس این عدم توازن تا حد زیادی قابل چشم پوشی است.

مشخصات فنی هاوال H9

جدول مشخصات فنی

محورهای مشخصات فنی هاوال H9
نوع موتور خطی بنزینی
حجم موتور ۲ لیتر
سیلندر/ سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور توربوشارژ
قدرت موتور ۲۴۱ اسب بخار
گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر
نوع گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته
محور محرک دو دیفرانسیل
حداکثر سرعت ثبت شده ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا 100 ۱۰.۸ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۹.۷ لیتر در صد کیلومتر
نوع بدنه شاسی بلند
حجم باک ۸۰ لیتر
ظرفیت سرنشینان ۷ نفر
حجم صندوق عقب ۷۴۷ لیتر
طول ۴۸۵۶ میلیمتر
عرض ۱۹۲۶ میلیمتر
ارتفاع ۱۹۰۰ میلیمتر
فاصله بین محورها ۲۸۰۰ میلیمتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
وزن خودرو ۲۳۵۷ کیلوگرم

 

طراحی ظاهری هاوال H9

 

وقتی صحبت از طراحی هاوال H9 به میان می‌آید، باید بدانید که همه چیز برای سفری جسورانه و ماجراجویانه در جاده در نظر گرفته شده است. این شاسی‌بلند با نمای بیرونی عضلانی و مستحکم خود مانند یک محافظ شخصی، بر روی چهار چرخ است که آماده مقابله با همه چالش‌های سر راهش خواهد بود. طراحان هاوال H9 با نگاهی به تویوتا پرادو و مرسدس بنز جی ال، ظاهری کلاسیک خلق کرده‌اند. 

هاوال h9

این سبک، در طراحی چراغ‌ها، جلو پنجره، سپر و پنجره‌ها دیده می‌شود. علاوه بر آن حجم‌ گلگیرها ظاهری عضلانی به بزرگ‌ترین محصول هاوال داده است. طراحی نمای عقب ویژگی خاصی ندارد اما چراغ‌هایی که به صورت عمودی روی ستون C قرار گرفته‌اند خودنمایی می‌کنند. همچنین هاوال با قرار دادن لاستیک زاپاس روی درب صندوق عقب تاکید بر آفرودی بودن آن دارد.

هاوال اچ 9

طراحی داخلی هاوال H9

فضای داخلی با نهایت توجه به جزئیات طراحی شده است و هاوال تضمین می‌کند که هر بخش از کابین شیک و جذاب است. از صندلی‌های چرمی درجه یک گرفته تا هر بخشی که فکرش را کنید، حسی از ظرافت و لطافت را القا می‌کند. بخش میانی داشبورد و طرح دریچه‌های تهویه، همراه با تونل حجیم جعبه دنده که بین صندلی‌های جلو قرار گرفته، حس ورود به کابین یک شاسی‌بلند بزرگ آفرودی را منتقل می‌کند. شکل اهرم تعویض دنده منحصر به‌ فرد است و دکمه‌های بزرگ روی کنسول میانی باعث می‌شود تا آفرودسواران راحت‌تر از امکانات خودرو استفاده کنند.

داخل هاوال H9

طراحی تودری‌ها، فرمان و کیلومتر شمار دیجیتال‌آنالوگ، مناسب است. به علاوه هاوال H9 ظرفیت ۵ تا ۷ سرنشین را دارد و با توجه به ابعاد و اندازه بزرگ خودرو، سرنشینان مشکل و محدودیتی از نظر جا و فضا ندارند. صندوق عقب این خودرو فضای بار کافی برای طبیعت‌گردی دارد و به شما این امکان را می‌دهد تا سفری طولانی و بدون دغدغه در دل طبیعت داشته باشید. 

ویژگی‌های ایمنی هاوال H9 همراه با فناوری‌های پیشرفته 

چیزی که واقعاً هاوال H9 را متمایز می‌کند، فناوری‌های ایمنی پیشرفته آن است. این SUV ماجراجو، دارای امکاناتی است که برای ایمن نگه‌داشتن شما و مسافران در جاده طراحی شده است. از سیستم ایمنی هوشمند که شامل هشدار خروج از خط و تشخیص نقطه کور می‌شود تا سیستم ترمز پیشرفته که کنترل دقیق را تضمین می‌کند، همگی ایمنی شما را به عنوان اولویت اصلی خود قرار داده‌اند. گفتنی است که هاوال H9 آزمون‌های ایمنی بنیاد تست تصادف خودروهای چینی (CNCAP ) را با پنج ستاره و استرالیا ( ANCAP ) را با چهار ستاره پشت ‌سرگذاشته است.

فروش

امکانات ایمنی که در تمامی نسخه‌‌های وجود دارند عبارتند از:

  • شش کیسه ‌هوا، شامل چهار کیسه‌ هوای سرنشینان جلو و دو کیسه‌ هوای پرده‌ای در طرفین 
  • هشت حسگر هشدار برخورد در پیرامون بدنه
  • نمایشگر لحظه‌ای فشار باد لاستیک‌‌ها، ایموبلایزر
  • سیستم باز کردن قفل‌ درها هنگام تصادف
  • نگه ‌دارنده‌ی صندلی کودک ( ایزوفیکس ) و کمربند‌های پیش‌ کشنده 

هاوال

آپشن‌ها و امکانات رفاهی هاوال H9

  • 4 عدد توییتر، 4 عدد ووفر، یک بلندگوی میانی، یک عدد ساب ووفر و آمپلی فایر،
  • مجهز به سیستم تنظیم بلندای صدا با توجه به سرعت خودرو دارای مانیتور لمسی 8 اینچی با پشتیبانی از CD، MP3، MP4، AUX، SD card، USB  
  • نمایشگر کامپیوتر سفری در میان صفحه کیلومتر 7 اینچی
  • قابلیت پخش موزیک با بلوتوث
  • غربیلک فرمان 4 شاخه با قابلیت تنظیم در 4 جهت
  • دارای گرمکن، مجهز به کلید های تنظیم مولتی مدیا
  • دوربین دید نقاط کور، کروز کنترل و قابلیت تعویض دنده با شیفتر های فرمان
  • سانروف، سنسورهای جلو و عقب، سیستم تهویه هوای دوگانه
  • سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS، هشدار خروج از خطوط
  • دارای روکش چرمی، مجهز به Isofix باز و بسته شدن صندلی‌های ردیف سوم به صورت برقی
  • قابلیت تا شدن کامل صندلی ردیف سوم قابلیت تا شدن صندلی‌های ردیف دوم 

سقف هاوال H9

رقبای مهم هاوال اچ 9 در بازار ایران

رقبای هاوال H9 را می‌توان خودروهایی مانند هیوندای سانتافه سطح پایین، مدل‌های پایه کیا سورنتو و نسخه دیزلی میتسوبیشی پاجرو اسپرت دانست. ولی حال باید دید چه دلیلی دارد که سراغ این برند چینی برویم؟!

از نظری ظاهری، هاوال H9 در مقایسه‌با دیگر شاسی‌بلندهای هم‌قیمت، در کل ظاهری جذاب برای عامه‌ی مردم دارد؛ اما به‌عنوان یک محصول چینی با این قیمت، ممکن است به سادگی نتواند نظر مشتری را به خود جلب کند. شاید برگ برنده‌ی H9 ابعاد بدنه و بزرگ‌تربودن در مقایسه‌ با رقبا و ایجاد فضای ایده‌ال برای سرنشینان باشد. متریال‌های داخلی هم نسبت به رقبا درجه یک نبوده و در حد سانتافه و اوتلندر ارزیابی می‌شود. 

فروش

از نظر امکانات رفاهی ، هاوال H9 برتر از هیوندای سانتافه و میتسوبیشی اوتلندر دست دوم است. مثلا به‌سختی می‌توان خودرویی در بازار جهانی نام ‌برد که مانند پرچم‌دار هاوال، گرم‌کن صندلی عقب داشته باشد. میانگین مصرف سوخت ۱۱.۵ لیتر در صد کیلومتر داشته که البته، پرمصرف‌تر از رقبای هم‌قیمت است. ترمزهای خودرو متناسب با وزن نسبتا سنگین H9 نیستند و در مقایسه‌ با دیگر شاسی‌بلندهای مشهور دنیا در این کلاس بدنه کمی دیر عمل می‌کنند.

مزایا و معایب هاوال h9 

این خودرو دارای امکانات و مزایای متعددی است. اما در این بین معایبی نیز دارد که نباید از آن‌ها غافل شد. در ادامه به بررسی این مزایا و معایب خواهیم پرداخت تا به میزان ارزش خرید این خودرو پی ببریم.

مزایای هاوال اچ 9

  • آپشن‌های لوکس مناسب مانند ماساژور صندلی‌ها
  • داشتن قابلیت‌های آفرودی
  • کابین هفت نفره جادار و راحت
  • رانندگی مطلوب هنگام حرکت در جاده
  • فرمان پذیری خوب
  • دو دیفرانسیلی بودن خودرو
  • قیمت مناسب نسبت به رقبا

معایب هاوال h9

  • پیشرانه کوچک که فاقد توان کافی است
  • وزن بسیار زیاد
  • نبود برخی از تجهیزات به صورت پیش‌فرض در خودرو  
  • عرضه محدود خودرو و افزایش قیمت آن 
  • تشنه مصرف سوخت با اکتان ۹۵
  • لولای کناری درب عقب

سخن پایانی

با هاوال H9 می‌توانید کاوشگر درونی خود را بیدار کرده و یک ماجراجویی جذاب را تجربه کنید که همیشه آرزویش را داشتید. هاوال H9 با نمای بیرونی عضلانی و قوی، فضای داخلی مجلل و راحت، عملکرد قدرتمند و فناوری پیشرفته ایمنی، آماده فتح هر زمینی است. به علاوه، با فضای داخلی جادار،  صندلی‌های انعطاف‌پذیر و صندوق بار بزرگ ، پکیجی راحت، لوکس و کاربردی  را در اختیار شما قرار می‌دهد. در نهایت می‌توان گفت هاوال اچ ۹ برای مصارف خانوادگی، خودرو بسیار مناسبی محسوب می‌شود و توانایی‌های آفرود آن نیز مثال‌زدنی است و همه این امکانات با قیمتی رقابتی به شما عرضه می‌گردد.

برای خواندن مقالات بیشتر به مجله سوییچ مراجه کنید.

فروش

سوالات متداول 

  1. عملکرد هاوال H9در خارج از جاده چگونه است؟

تصور کنید که در بیابان توسط مسیرهای گل آلود و تپه‌های سنگی احاطه شده‌اید، در حالی که اکثر وسایل نقلیه برای پیمایش چنین مسیرهایی به سختی تلاش می‌کنند، هاوال H9 در مواجهه با آن به سادگی عمل می‎‌کند. این SUV با ساختار قوی و قابلیت‌های قدرتمند خود آماده است تا با هر چالشی مواجه شود. علاوه بر‌ این، H9  مجهز به یک سیستم انتخاب نوع زمین است. سیستم 4WD هاوال H9، سبب می‌شود تا درشیب‌ها نیرو به هر چهار چرخ توزیع شده و کشش را به حداکثر می‌رساند و رانندگی راحتی را حتی در سخت ترین شرایط تضمین می‌کند.