مفقودی پلاک خودرو یکی از مشکلاتی است که شاید تا به امروز برای شما پیش آمده باشد. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما هستند افرادی که اقدام به دزدیدن پلاک شما می‌کنند. در این شرایط اگر دیر بجنبید، دردسرهای زیادی برای شما به وجود خواهد آمد. اما مهم است که بدانید بعد از مفقودی پلاک چه کار کنیم؟ در این متن مراحل پیگیری پلاک مفقود شده را بررسی خواهیم کرد.

مفقودی پلاک خودرو؛ بعد از مفقودی پلاک خودرو چه کار کنیم؟

امروزه استفاده از خودرو شخصی، همه گیر شده و به عنصر اصلی زندگی بسیاری از افراد تبدیل شده است. با وجود مزایای بی‌شماری که داشتن خودرو شخصی برای افراد دارد، دردسرهایی را هم ایجاد می‌کند. ممکن است زمانی که قصد دارید سوار خودرو خودتان شوید، ببینید که پلاک سر جایش نیست. ممکن است هر دو پلاک مفقود شده و یا فقط یکی از پلاک‌ها به سرقت رفته باشد.

فروش

برخی از افراد تصور می‌کنند مفقودی پلاک چندان مهم نیست. اما باید یادآور شد که این مسئله ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای مالک خودرو داشته باشد. بنابراین اگر مالک، اقدام به گزارش این مورد نکند، مسئولیت هرگونه عواقب احتمالی و اقدامات مجرمانه‌ای که به نام پلاک مفقودی به ثبت خواهد شد، بر دوش مالک خودرو خواهد بود.

مفقودی پلاک

اقدامات لازم بعد از سرقت پلاک خودرو چیست؟

اولین اقدام بعد از مشاهده مفقودی پلاک خودرو، تماس با پلیس ۱۱۰ است. سپس باید با در دست داشتن مدارک شناسایی، به کلانتری محل خود مراجعه کنید. در صورت تایید، شماره پلاک جزو لیست سیاه قرار خواهد گرفت. بعد از این مرحله، کلانتری یک نامه تردد کوتاه مدت در اختیار شما قرار می‌دهد. بعد از دریافت این نامه تا ۴۸ ساعت فرصت دارید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید.

برای این که کارشناسان مراکز تعویض پلاک به مشکل شما رسیدگی کنند، باید تمام خلافی‌ها و عوارض خودرو را پرداخت کنید. در غیر این صورت تعویض پلاک برای شما انجام نخواهد شد. علاوه بر این باید مدارک مشخصی را به این مراکز ارائه دهید تا کار شما انجام شود. این مدارک عبارت است از:

  • مدارک شناسایی شامل کارت ملی و شناسنامه
  • مدارک احراز هویت محل سکونت (سند خانه یا اجاره‌نامه)
  • بیمه‌نامه شخص ثالث
  • کارت ماشین و سند خودرو
  • به همراه داشتن خودرو
  • کارت معاینه فنی (برای خودروهایی با عمر بیش از ۴ سال)

لازم است بدانید اگر ساکن مراکز استان باشید، کار شما کمی آسان‌تر خواهد بود. زیرا کافی است به مراکز تعویض پلاک استان خود مراجعه کنید و در غرفه مربوط به اداره آگاهی که در آنجا مستقر است،‌ گزارش سرقت پلاک را به ثبت برسانید. همچنین اگر تنها یکی از پلاک‌ها به سرقت رفته باشد، لازم است پلاک دیگر را تحویل مراجع قضایی دهید.

آیا پلاک قبلی قابل استفاده است؟

ممکن است بعد از مدتی پلاک قبلی خودرو شما پیدا شود. باید بدانید که در صورت وقوع چنین موردی، به هیچ عنوان نباید از آن استفاده کنید؛ چرا که پلاک قبلی وارد لیست سیاه شده و اعتباری ندارد؛ در صورت حضور در خیابان با پلاک قدیمی، متحمل جریمه‌های سنگینی خواهید شد. بنابراین پلاک قبلی را به نزدیک‌ترین کلانتری تحویل دهید تا فرایند امحا کردن آن از سوی پلیس انجام شود.

برای جلوگیری از سرقت پلاک چه کار کنیم؟

متاسفانه راهکار مشخصی برای جلوگیری از مفقودی پلاک خودرو و دزدیده شدن آن وجود ندارد. تمام افرادی که دارای خودرو شخصی هستند، همیشه در معرض خطر به سرقت رفتن پلاک خواهند بود. تنها راهکاری که می‌تواند موثر باشد، پارک کردن ماشین در مکان‌های امن و پارکینگ‌های معتبر است. همچنین می‌توانید با تعبیه دزدگیر بر روی خودرو خود، امنیت آن را افزایش دهید.

سرقت پلاک

کلام آخر

مفقودی پلاک خودرو ممکن است برای بسیاری از افراد مشکلاتی را ایجاد کند. در صورت مشاهده چنین موردی با مراجعه به کلانتری، باید اقدامات لازم را انجام دهید و با باطل کردن پلاک قبلی، پلاک جدیدی برای خودرو دریافت کنید. توجه داشته باشید که در اولین فرصت مفقودی پلاک را به اطلاع پلیس برسانید؛ وگرنه عواقب ناخوشایندی در انتظارتان خواهد بود.