پارس خودرو بار دیگر در تولید و عرضه خودرو گام برداشته و قصد دارد زوتی DL5 را به بازار کشورمان عرضه کند. همکاری سایپا و زوتی تاکنون تنها شامل ارائه زوتی Z300 یا سایپا آریو بوده است. با این حال به نظر می‌رسد دور جدید همکاری این دو شرکت خودروسازی شاهد عرضه کراس اوور زوتی DL5 باشد که پیش از این با نام zotye T300 نیز رونمایی شده بود.

زوتی یکی از برندهای چینی است که طی دو دهه اخیر با عرضه محدود وارد بازار ایران شده است اما به دلیل تغییر نام خودروهایش چندان برای مصرف کنندگان ایرانی شناخته شده نیست. زوتی پیش از این با سایپا آریو (زوتی Z300) و ریگان کوپه (زوتی T600) وارد بازار ایران شده بود.

زوتی T300 سومین محصول مستقل پارس خودرو پس از کادیلاک و سهند است که با نام زوتی DL5 در اختیار مشتریان ایرانی قرار خواهد گرفت. سری اول این خودرو به موتور توربوشارژ مجهز شده و در سال 1403 به موتور هیبریدی نیز مجهز خواهد شد.

زوتی DL5 یکی از محصولات شاخص این برند است که در سال 2016 عرضه شد. زوتی DL5 به عنوان یک کراس‌اوور کوچک در سبد محصولات زوتی نقش مهمی ایفا کرده است تا جایی که این شرکت پس از نجات از ورشکستگی تصمیم گرفته فعالیت خود را با زوتی T300 یا زوتی DL5 آغاز کند.

شایان ذکر است زوتی DL5 در چین و سایر بازارهای صادراتی با موتورهای مختلف موجود است و قیمت آنها نیز متفاوت است. این خودرو در صورت قیمت گذاری مناسب پارس خودرو می‌تواند موفقیت برلیانس H330 را در ایران ثابت کند. در این مقاله از مجله خودرو سوییچ نگاهی به زوتی DL5 خواهیم انداخت تا با مشخصات و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شویم.

فروش

 

بررسی طراحی ظاهری زوتی DL5

طراحی زوتی DL5 چیز خاص و جدیدی نیست چرا که این خودرو از سال 2016 که وارد بازار چین شد تغییری به خود ندیده است. می‌توان گفت که طراحی بیرونی زوتی DL5 یک خودروی چینی را به معنای کامل نشان می‌دهد زیرا ظاهر این کراس‌اوور شباهت زیادی به دیگر محصولات چینی مانند لیفان X60 دارد. چراغ‌های تیز، چراغ‌های مه‌شکن بزرگ و جلو پنجره شش ضلعی از ویژگی‌های اصلی طراحی خودرو در نمای جلو هستند.

زوتی DL5
از نظر مفهومی، نمای جانبی این خودرو شبیه به خودروهای کوچکی مانند نیسان جوک است. در این بخش، طراحان سعی کرده‌اند با افزودن ضربه‌گیرهای پلاستیکی و نوار کرومی از طراحی ساده خودداری کنند. رینگ‌های 16 اینچی نیز طراحی جالبی دارند، اما طبق رویه سنتی چینی، کمی کوچکتر از اندازه واقعی خودرو هستند.
در این نما ستون‌ها به رنگ مشکی بوده و خط شانه‌های در صاف نیستند. در عوض، شکل منحنی به خود گرفته‌اند و دارای موجی روی بدنه است. از این زاویه می توانید شباهت های زوتی DL5 و چانگان CS35 را مشاهده کنید.

نمای کناری زوتی dl5

با نگاهی به عقب، دوباره می‌توان استانداردهای طراحی خودروهای چینی را مشاهده کرد. چراغ‌های منظم و معمولی و درب پنجم تکه تکه که ظاهری متمایز مشابه Fidelity را ارائه می‌دهند.
خوشبختانه برخلاف بسیاری از خودروهای چینی بازار، هیچ اگزوز کپی در طراحی زوتی DL5 وجود ندارد. در کل می‌توان گفت که زوتی خودروهایی را عرضه می‌کند که طراحی نسبتا ساده اما قابل قبولی دارند و در عین حال ارزان و مقرون به صرفه هستند.

چراغ های بزرگ با گرافیک خاص و زاویه دار، در دو سمت جلوی پنجره کرومی قرار گرفته اند و همراه با قاب خاص مه‌شکن‌ها ظاهری تقریباً خشن ایجاد می‌کنند. درب صندوق بزرگ بیشتر قسمت عقب خودرو را می‌پوشاند. چراغ‌های عقب چهار طرفه و بزرگ طراحی افقی ساده‌ای دارند و چراغ‌های مه‌شکن نسبتا بزرگی در دو گوشه سپر تعبیه شده است.

عقب زوتی dl5

 

بررسی طراحی داخلی زوتی DL5

با نگاه اولیه و ساده‌ای می‌توان متوجه شد که طراحی داخلی زوتی DL5 زیباتر و مدرن‌تر از طراحی بیرونی آن است. داشبورد آن از چند مجموعه تشکیل شده است که کنتراست و تضاد جالبی را با یکدیگر ایجاد می‌کنند. قسمت اصلی داشبورد شامل نمایشگر سیستم سرگرمی، کلیدهای کنترلی و فلاشر، مجموعه پنل ابزار و دریچه سیستم تهویه راننده می‌شود.

فروش
سایر قسمت‌های کابین مانند سیستم تهویه، کلیدهای کنترل نور و سیستم پایداری در داخل مجموعه‌های جداگانه قرار دارند. به این ترتیب کمی زمان می‌برد تا به یاد بسپارید که هر چیزی کجا قرار دارد. مدل رده بالا این خودرو دارای طراحی کابین دو رنگ بوده و در برخی قسمت‌های آن از چرم مصنوعی استفاده شده است.

وجود یک کابین باکیفیت در چنین محصول نه‌چندان گران لذت بخش است. فاصله بین دو محور خودرو 2610 میلی متر است و سقف بلند زوتی DL5 فضای کافی برای چهار سرنشین را فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که فرمان دارای ابعاد استاندارد بوده و کلیدهای فیزیکی جهت کنترل سیستم اطلاعات و سرگرمی بر روی آن تعبیه شده است.
صفحه نمایش لمسی 8 اینچی در مرکز داشبورد قرار دارد و صفحه کیلومترشمار آن نیز از نوع سیلندری آنالوگ است. در عین حال صندلی‌های چرمی ظاهری مجلل دارند و رنگ و طرح آن با بقیه کابین همخوانی دارد.

نمای داخلی زوتی dl5

بررسی مشخصات فنی زوتی DL5

در بررسی موتور زوتی DL5 شایان ذکر است که این خودرو با دو مشخصات فنی متفاوت در بازارهای روسیه، چین و حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود. پارس خودرو قوی ترین و بهترین ترکیب موتور را برای زوتی DL5 انتخاب کرده است که یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ و گیربکس CVT است. این موتور قدرتی در حدود 144 اسب بخار و حداکثر گشتاور 215 نیوتن متر را ارائه می‌کند. گیربکس CVT نیز وظیفه انتقال نیرو به دیفرانسیل جلو را انجام می‌دهد. وزن کل زوتی DL5 حدود 1.5 تن گزارش شده است که یک رقم رایج در میان کراس‌اوورهای اقتصادی چین است.

به این ترتیب انتظار می رود زوتی DL5 به عنوان محصولی ارزان قیمت، شتاب و کشش قابل قبولی را در اختیار رانندگان قرار دهد. گفتنی است موتور دیگر از موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که 112 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور 143 نیوتن متر تولید می‌کند. موتور زوتی DL5 که توسط پارس خودرو طراحی شده حداقل از نظر ایمنی با رقبایی مانند چانگان CS35 پلاس رقابت خواهد کرد. شتاب خودرو 10.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر بر ساعت است.

علاوه بر این، زوتی DL5 به شکل ترکیبی تقریباً 7.2 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند که مصرف سوخت مناسبی برای یک خودرو کراس‌اوور است. هرچند باید گفت که حجم باک 48 لیتری زوتی DL5 برای خودرویی با این جثه کم بنظر می‌آید. از لحاظ تولید آلایندگی هم زوتی DL5 در حد خوبی قرار گرفته است و موفق شده تا استاندارد آلایندگی یورو 5 دریافت کند.

مشخصات فنی زوتی dl5

جدول مشخصات فنی زوتی DL5

حجم موتور 1500 سی سی
نوع موتور توربوشارژ
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس CVT اتوماتیک
تعداد و نوع سیلندر 4 سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 144 اسب بخار
گشتاور 215 نیوتن متر
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق غیرمستقیم
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب نیمه مستقل پیچشی
نوع فرمان برقی
طول 4405 میلی متر
عرض 1830 میلی متر
ارتفاع 1640 میلی متر
فاصله محوری 2610 میلی متر
وزن 1420 کیلوگرم
فاصله زیر خودرو تا زمین 180 میلی متر
رینگ و لاستیک جلو 215/55R17
رینگ و لاستیک عقب 215/55R17

 

بررسی آپشن‌ها و امکانات رفاهی زوتی DL5

از امکانات ایمنی و رفاهی زوتی DL5 پارس خودرو می‌توان به مواردی همچون کروز کنترل، فرمان برقی، تهویه مطبوع نیمه اتومات، سیستم ورود و استارت بدون کلید، آینه وسط الکتروکرومیک، اتولایت، دوربین عقب، دو عدد ایربگ، سیستم کنترل خودرو در سربالایی و سرپایینی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نمایشگر میزان باد تایرها، آینه‌های تاشو برقی، دی لایت، هشدار ترمز اضطراری، سنسور پارک، ایزوفیکس، سیستم مالتی مدیا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و… اشاره کرد.

متاسفانه خبری از جلو آمپر دیجیتال، کیسه هوای جانبی، سانروف، سقف پانوراما و… در این خودرو نیست که کمی در ذوق می‌زند. زوتی DL5 در بحث ایمنی موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه سی انکپ چین شده است که نشان دهنده ایمنی بالای زوتی DL5 است.

صندوق زوتی dl5

بررسی رقبای زوتی DL5

قیمت زوتی T300 در بازار جهانی با توجه به تیپ و نوع موتور، بین 9 الی 11 هزار دلار است. در صورتی که پارس خودرو بتواند قیمت زوتی T300 را در محدوده کمتر از 700 میلیون تومان تعیین کند، این خودرو به رقیب جدی کراس‌اوورهایی همچون ام وی ام X55 پرو، هایما S7 پلاس و جک S5 تبدیل خواهد شد.

زوتی T300 در سطحی بین کراس‌اوورهای کامپکت همچون ام وی ام X22‌ پرو و کراس‌اوورهای کوچک مجهز نظیر ام وی ام ایکس 55 پرو قرار گرفته است و در صورت قیمت‌گذاری صحیح و عرضه گسترده، می‌تواند سهم مناسبی از بازار را در اختیار داشته باشد. در غیر این صورت با یک کراس‌اوور شکست خورده دیگر از زوتی مواجه خواهیم بود که به صف دامای X7 و کوپا T210 می‌پیوندد. در پایین لیستی از رقبای زوتی DL5 و مشخصات آن‌ها برای شما آورده‌ایم.

فروش

مشخصات ام وی ام X22 PRO تیگارد X35 هایما S5 جک S3 زوتی DL5
پیشرانه 1 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ 1.6 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ
توان (اسب بخار) 98 اسب بخار 147 اسب بخار 148 اسب بخار 107 اسب بخار 144 ساب بخار
گشتاور (نیوتن متر) 150 نیوتن متر 210 نیوتن متر 210 نیوتن متر 155 نیوتن متر 215 نیوتن متر
مصرف سوخت ترکیبی (100 کیلومتر) 5.8 لیتر 7.2 لیتر 7.8 ایتر 7.5 لیتر 7.1 لیتر
فضای صندوق بار 420 لیتر 300 لیتر 320 لیتر 600 لیتر

تجربه رانندگی با زوتی DL5

از تئوری که عبور کنیم و وارد قلمرو عمل شویم باید درباره تجربه رانندگی با زوتی DL5 یا همان T300 هم صحبت کنیم. زوتی DL5 به عنوان یک خودرو سوار مقرون به صرفه با قیمت مناسب و امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول توصیف می‌شود اما چقدر از این تعریفات حقیقت دارند؟ همانطور که گفته شد ظاهر زوتی DL5 چیز عجیب و غریبی نیست اما وقتی وارد کابین می‌شویم ورق برمی‌گردد. درون کابین زوتی DL5 مدرن و زیباست و احساس لوکس بود را به سرنشینان القا می‌کند.

هرچند طراحی کابین زوتی DL5 بدون مشکل نیست. استفاده از پلاستیک خشک و چرم مصنوعی باعث شده تا صندلی‌ها و ادوات کابین به خصوص در طولانی مدت حس خوبی نداشته باشند و راحتی اولیه را به سرنشینان منتقل نکنند. همچنین قرارگیری دکمه‌ها و سیستم‌های خودرو به خوبی انجام نگرفته و کمی طول می‌کشد تا راننده به جایگاه آن‌ها عادت کند.

فرمان زوتی dl5

به خود رانندگی که برسیم اما زوتی سربلند بیرون می‌آید. امکانات فنی زوتی DL5 بسیار خوب و پرقدرت ظاهر می‌شود و شتاب خوبی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. هندلینگ کلی زوتی DL5 خوب است اما از آنجایی که این خودرویی طراحی شده برای شهر است در مسیرهای جاده‌ای ممکن است به خوبی شهر پاسخگوی نیازهای راننده نباشد.

مزایا و نقاط قوت زوتی DL5

برخی مزایای زوتی DL5 را برایتان به شرح زیر آورده‌ایم:

  • شتاب و کشش راضی‌کننده
  • کیفیت بالاتر از رقبا
  • امکانات مناسب
  • خدمات و قطعات فراوان
  • مصرف سوخت کم

معایب و نقاط ضعف زوتی DL5

از معایب زوتی DL5 نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی ظاهری نه چندان به روز
  • صدای زیاد پیشرانه درون کابین
  • هندلینگ نه چندان مناسب
  • حساس به بنزین بی‌کیفیت

جمع‌بندی

با در نظر گرفتن این نکات باید گفت که زوتی DL5 برای افرادی که به دنبال یک خودروی مقرون به صرفه هستند رضایت‌بخش خواهد بود. اما افرادی که به دنبال یک تجربه باکیفیت‌تر و جزئیات دقیق‌تر هستند بهتر است گزینه‌های دیگر را نیز در نظر بگیرند.

فروش

سوالات متداول

زوتی DL5 با چه موتوری عرضه می شود؟

زوتی DL5 به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور مجهز است و جعبه دنده اتوماتیک CVT توان را به چرخ‌های جلوی این کراس‌اوور چینی منتقل می‌کند.

زوتی Dl5 چه امکاناتی دارد؟

دو کیسه هوا، تریم داخلی چرم مصنوعی، تهویه الکتریکی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، شش بلندگو، استارت دکمه‌ای، سنسور پایش باد تایرها، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد و… از جمله امکانات DL5 است.

 

برای اطلاع از جدیدترین مقالات سوییچ، در کانال تلگرام ما عضو شوید: برای عضویت کلیک کنید