بستیون T77 یک خودروی کراس اور کوچک جدید است که به زودی توسط شرکت بهمن موتور در ایران عرضه خواهد شد. این محصول توسط شرکت چینی FAW ساخته شده که کمپانی مادر برند بستیون نیز محسوب میشود. نخستین بار مدل خودروی بستیون T۷۷ در قالب یک مدل کانسپت در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۸ رونمایی شد. اکنون بعد از تقریباً ۵ سال که از آن روز میگذرد، گروه بهمن توسط برند جدید خود به نام BM کارز، قصد دارد بستیون T۷۷ را وارد بازار کشورمان کند.
این شاسی بلند کوچک در بازار کشورمان رقبای مختلفی از کشور چین داشته و به اعتقاد برخی حتی میتواند با مدلهای وارداتی کرهای نیز رقابت کند. طراحی خارجی T۷۷ جذاب و مدرن است. کابین این خودرو نیز با همه جزئیات پرزرق و برق خود قادر است توجه خیلیها را به خود جلب کند. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا نگاهی دقیقتر به بستیون T۷۷ انداخته و ببینیم آیا این خودرو در سگمنت شلوغ کراس اورهای کوچک بازار ایران حرفی برای گفتن خواهد داشت یا نه.
مشخصات فنی بستیون T77
خودروی بستیون T۷۷ به یک موتور توربو ۴ سیلندر بنزینی مجهز شده است. در مدل پایه، این موتور 1.2 لیتر حجم داشته و ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید میکند. بستیون T۷۷ همچنین یک مدل با موتور 1.5 لیتری ۱۶۹ اسب بخاری نیز دارد. این پیشرانهها به ترتیب به یک گیربکس شش دنده دستی یا هفت دنده دو کلاچه اتوماتیک متصل میشوند. به احتمال بسیار زیاد در ایران شاهد عرضه مدل مجهز به موتور 1.5 لیتری و گیربکس هفت دنده اتومات خواهیم بود. مصرف سوخت این خودرو در حالت ترکیبی حدوداً ۷ لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی است.
بستیون T۷۷ فقط در مدل دیفرانسیل جلو تولید میشود و به همین دلیل گزینه خیلی ایدهآلی برای آفرود سواری نیست. ابعاد این خودرو برابر با ۴۵۲۵ میلیمتر طول، ۱۸۴۵ میلیمتر عرض و ۱۶۱۵ میلیمتر ارتفاع آن را در کلاس کراس اورهای کامپکت قرار میدهد. بستیون T۷۷ در محور جلو به سیستم تعلیق مک فرسون مجهز شده در محور عقب شاهد استفاده از سیستم تعلیق ساده میله پیچشی هستیم. همه چرخهای این خودرو همچنین به ترمزهای دیسکی مجهز هستند.
آپشنها و تجهیزات بستیون T77
بستیون T77 به مجموعهای کامل از تجهیزات و آپشنهای مختلفی مجهز است و با ورود آن به ایران با یکی از پرآپشنترین کراس اورهای چینی موجود در کشورمان روبرو خواهیم بود. حتی مدل پایه این خودرو به صورت استاندارد به آپشنهایی مانند استارت دکمهای، دوربین دید عقب، کروز کنترل و چراغهای جلوی اتومات مجهز هستند. در مدلهای گران قیمتتر مواردی مانند سنسور باران، سانروف، در عقب برقی و سیستم ورود بدون کلید به لیست تجهیزات خودرو اضافه میشوند. داخل کابین بستیون T77 به یک صفحه نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی لمسی بزرگ با نویگیشن مجهز شده است.
در این بخش برخی موارد همچون صفحه کیلومتر و آمپرهای دیجیتال و سیستم نورپردازی محیطی نیز بسیار به چشم میخورد. بسته به تریم انتخابی، بستیون T77 با روکش صندلی پارچهای و چرمی عرضه شده است. در مدلهای پرآپشن مواردی مانند گرمکن صندلیهای جلو نیز ارائه شدهاند. به لطف طول بین دو محور ۲. ۷ متری فضای کابین بسیار جادار است. برای راحتی سرنشینهای عقب شرکت دریچههای سیستم تهویه و پورت شارژ موبایل در اختیار آنها قرار داده است. فضای بار خودرو نیز خوب بوده ولی در این کلاس فضای بار بیشتر از این نیز قبلاً دیدهایم.
ایمنی بستیون T۷۷
به لطف تجهیزات استاندارد موجود در این محصول، بستیون T77 از نظر ایمنی یکی از بهترین مدلهای وارداتی در کلاس خود محسوب میشود. همه نسخهها مجهز به کیسه هوای جلو برای راننده و سرنشین، به علاوه کیسه هوای جانبی در جلو هستند. تریمهای بالاتر همچنین از کیسه هوای پردهای برای سرنشینان عقب بهره میبرند. از دیگر امکانات ایمنی این خودرو میتوان به سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش و ترمزهای ABS اشاره کرد که میتوانند از وقوع تصادفات احتمالی پیشگیری کنند.
خودرو همچنین به دوربین دید عقب مجهز شده و سنسورهایی در کنارهها و اطراف خودرو میتوانند هر نوع مانعی را تشخیص بدهند. از دیگر سیستمهای کمکی رانندگی عرضه شده در بستیون T۷۷ میتوانیم به مواردی مانند رادار هشدار نقطه کور، سیستم هشدار خروج از لاین، هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری اتوماتیک اشاره کنیم.
مشخصات فنی:
محور مشخصات فنی | بستیون T۷۷ |
نوع موتور | چهار سیلندر توربوشارژ |
حجم موتور | 1.5 لیتر توربو |
سیلندر/ سوپاپ | 4/16 |
تنفس موتور | توربوشارژ |
قدرت موتور | 169 اسب بخار |
گشتاور | 258 نیوتن متر |
نوع گیربکس | 7 دنده دوکلاچه تر |
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
حداکثر سرعت ثبت شده | 192 کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا 100 | – |
مصرف سوخت | 7.1 لیتر ترکیبی |
نوع بدنه | کراس اور |
حجم باک | 75 لیتر |
ظرفیت سرنشینان | 5 نفر |
حجم صندوق عقب | 342 لیتر |
طول | 4549 میلیمتر |
عرض | 1845 میلیمتر |
ارتفاع | 1615 میلیمتر |
فاصله بین محورها | 2700 میلیمتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
وزن خودرو | 1515 کیلوگرم |
رقبای بستیون T77
در بازار ایران، بستیون T۷۷ با رقبای مونتاژ داخلی و وارداتی زیادی رقابت خواهد کرد. خودروهای چینی مانند چری تیگو ۷ پرو، جیلی کول ری و هاوال F۷ از نظر قیمتی رقیب مستقیم کراس اور بستیون T۷۷ محسوب میشوند. بدون شک رقابت با مدلهای جاافتاده در بازار ایران مانند تیگو ۸ پرو کار راحتی نیست، ولی بدون شک بستیون T77 با دست پر به ایران آمده و حرفهای زیادی برای گفتن در برابر هموطنان خود دارد. به اعتقاد برخی کارشناسان این خودرو همچنین میتواند با برخی از مدلهای قدیمی کرهای مانند کیا اسپورتیج و هیوندای توسان نیز میتواند رقابت جذابی داشته باشد.
تجربه رانندگی با بستیون T۷۷
بستیون T۷۷ یک کراس اور جذاب با سواری نرم، راحت و دوست داشتنی است. موتور توربوی این خودرو قدرت کافی برای رانندگی روزانه را که بدون شک در اختیار شما قرار خواهد داد، ولی به اندازه کافی قوی نیز هست که در جاده و هنگام سفر نیز پاسخگوی همه نیازهای شما باشد. گرچه بستیون T77 خودروی اسپرتی نیست، ولی شاسی آن بسیار قوی بوده و سر پیچها خبری از تکانهای بدنه نیست.
سیستم تعلیق خودرو در عقب و جلو به خوبی ناهمواریهای جاده را جذب کرده و سواری راحتی را داخل آن تجربه خواهید کرد. فرمان خودرو دقیق بوده و در سرعتهای پایین و بالا نرمی و سفتی مناسبی دارد. به لطف عایق کاری خوب بدنه داخل کابین آن سروصدای زیادی به جز صدای سرنشینها یا سیستم صوتی نخواهید شنید. همان طور که اشاره شد صندلیها با روکش پارچه و چرم قابل سفارش هستند و صندلی راننده در بسیاری جهات به صورت برقی قابل تنظیم است. راننده پشت فرمانی احاطه خوبی روی همه دکمهها و سیستمهای کنترلی خودرو دارد.
رابط کاربری سیستم اطلاعات سرگرمی ساده بوده و کار کردن با آن سخت نیست، ولی در مقایسه با برخی رقبا اندکی عملکرد کندتری از خود نشان میدهد. در بزرگراه و سرعتهای بالا خودرو بیصدا و لرزش است. مصرف سوخت ۷ لیتری این خودرو در حالت ترکیبی برای این کلاس بدنه کاملاً قابل قبول است. ترمزهای بستیون T۷۷ روی هر چهار چرخ دیسکی بوده و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان میدهند.
طراحی خارجی بستیون T۷۷
طراحی بدنه بستیون T77 بسیار جذاب و از نظر ما اندکی ساده و محافظه کارانه است و به وضوح میتوان الهام گرفتن از برخی مدلهای اروپایی را در عناصر طراحی آن مشاهده کرد. از بخش جلویی خودرو که شروع کنیم، جلوپنجره بزرگ و چراغهای زاویه دار بستیون T77 ظاهر خودرو را بسیار خشن کردهاند. استفاده از دریچههای ورودی هوا در بخش پایینی و اسکید پلیت مشکی همچنین نشان از یک قدرت بالای بستیون T77 دارند.
در نمای کناری، خطوط روی بدنه بسیار ساده بوده و رینگهای بزرگ آن نیز خیلی زیبایی خاصی به این بخش اضافه نکرده است. هرچند، طراحان خودرو سعی کردهاند با برخی تزئینات کرومی و باربند روی سقف ظاهر آن را جذابتر کنند. در عقب، همان طور که این روزها از هر خودروی چینی انتظار میرود چراغهای عقب یک تکه است که در کنار اسپویلر کوچک روی سقف ظاهری مدرن به بستیون T77 بخشیدهاند. دو سراگزوز خودرو به زیبایی و ظرافت هرچه تمام داخل سپر قرار گرفتهاند.
طراحی داخلی بستیون T77
بستیون T۷۷ به یک کابین جادار و پر از تکنولوژیهای مدرن مجهز شده است. استفاده از مواد اولیه با کیفیت روی داشبورد و درها حس و حال یک خودروی لوکس را به شما خواهد داد. قابل توجهترین بخش کابین بستیون T77 بدون شک صفحه نمایش بزرگ ۱۰ اینچی آن است که درست در مرکز داشبورد خودنمایی میکند. به کمک آن به سیستم اطلاعات سرگرمی و بسیاری از تنظیمات خودرو دسترسی خواهید داشت.
یک صفحه نمایش کیلومتر و آمپرهای دیجیتال اطلاعات کلیدی خود را در اختیار راننده قرار میدهد. فرمان خودرو از نوع دی کات با روکش چرم بوده و حس و حال اسپرتی به راننده میدهد. از دیگر موارد قابل توجه کابین باید به نورپردازی محیطی، تریم نقرهای و دستگیر درهای کرومی اشاره کنیم.
مزایا و معایب بستیون T77
بستیون T۷۷ مزایای مختلفی دارد که آن را برای خریداران در بازار ایران به گزینهای جذاب تبدیل میکند. پیشرانه قوی و روان، کیفیت سواری خوب و فضای داخلی جادار از نقاط قوت مهم آن هستند. T۷۷ همچنین تجهیزات و امکانات مختلفی را به خصوص در تریمهای بالاتر ارائه میدهد. از نظر طراحی بدنه و کابین نیز به سختی میتوان ایراد بزرگی روی آن گذاشت. با این حال، T۷۷ معایبی نیز دارد. به عنوان یک مدل چینی وارداتی، احتمالاً قیمت آن در مقایسه با مدلهای رقیب مونتاژ داخل اندکی بیشتر خواهد بود.
از نظر پرفورمنس گرچه اوضاع بستیون T۷۷ بد نیست، ولی برای ماشین بازها این پرفورمنس احتمالاً کافی نخواهد بود. در طراحی کابین بدون این که هویتی قوی برای خود داشته باشد از برندهای مختلف کپیبرداری شده است. نمرات ایمنی T۷۷ همچنان منتشر نشده و مشخص نیست سطح ایمنی این خودرو در تستهای تصادف چقدر است.
وضعیت بستیون T77 در بازار ایران
بستیون T۷۷ در تلاش است تا برای خود در بازار رقابتی کراس اورهای ایران جا باز کند. در حالی که این سگمنت خالی از خودروهای ایرانی است، ولی رقبای چینی بستیون T۷۷ حضور پررنگی در بازار کشورمان دارند. بستیون T77 به عنوان اولین محصول از یک برند نوپای وارداتی و با توجه به قیمت احتمالی نسبتاً بالا کار سختی برای جلب توجه خریداران احتمالی خود خواهد داشت.
سخن پایانی
بستیون T۷۷ یک کراس اور جدید و جذاب است که به زودی تنوع این بخش از بازار را افزایش خواهد داد. ترکیبی از پرفورمنس قابل قبول، سواری راحت و آپشنهای مختلف میتوانند بستیون T۷۷ را به یک مدل موفق در بازار ایران تبدیل کنند. طراحی ظاهری این خودرو در عین محافظه کارانه بودن بسیار زیبا و شیک بوده و کابین به شکل زیبایی طراحی شده است.
با این حال، در مقایسه با رقبای مستقیم خود این خودرو ظاهر اسپرتی ندارد و ممکن است از نظر برخی ظاهر خیلی ساده آن نقطه ضعف بزرگی محسوب شود. همچنین، بستیون T۷۷ به عنوان یک محصول از برندی ناشناخته کار سختی در مقایسه با رقبایی مثل تیگو ۸ پرو خواهد داشت. بهمن موتور احتمالاً برای جلب توجه خریداران در بازار امروز ایران باید قیمتی رقابتی روی آن بگذارد.
برای اطلاع از جدیدترین مقالات و دانستنی خودرو، کافیست در کانال تلگرام ما عضو شوید: برای عضویت کلیک کنید
سوالات متداول درباره بستیون T۷۷
قیمت بستیون T77 در بازار ایران چقدر است؟
با توجه به اینکه زمان واردات بستیون به طور دقیق مشخص نیست و قیمت ارز بر قیمت عرضه آن اثرگذار است، برای اطلاع از قیمت دقیق این خودرو میتوانید به وب سایت سوییچ مراجعه کنید.
T77 چه زمانی به طور رسمی در ایران عرضه میشود؟
شرکت بهمن موتور در حال حاضر زمان دقیقی را برای عرضه بستیون T77 به طور رسمی اعلام نکرده است. اما این احتمال وجود دارد که این محصول در سال ۱۴۰۳ وارد بازار شود.
مصرف سوخت بستیون T77 چقدر است؟
خودروی بستیون T77 در مدل مجهز به موتور 1.5 لیتری با گیربکس اتومات هفت دنده در حالت ترکیبی به ازای هر صد کیلومتر تقریباً ۷ لیتر بنزین مصرف میکند.
نظرات