بازار وانت‌ها در ایران، با وجود پتانسیل‌های فراوان، هرگز تنوع و رونقِ بازارهای جهانی، به‌ویژه در ایالات متحده و استرالیا، را تجربه نکرده است. برای سال‌های متمادی، تنها گزینه‌های موجود در این سگمنت، خودروهایی مانند تویوتا هایلوکس بودند. ورود خودروسازان چینی، تنوع اندکی به این بازار تزریق کرد، اما تداوم عرضه بسیاری از این خودروها با چالش‌های متعددی روبرو شد و تولید آن‌ها متوقف یا با افت شدید مواجه شد.

در این میان، گروه خودروسازی ارس با نام تجاری آمیکو، از سال 1396 با معرفی پیکاپ آمیکو آسنا، گامی مهم در جهت رونق و تنوع این بازار برداشت. آسنا چند ویژگی منحصر به فرد دارد که آن را از سایر رقبا متمایز می‌کند. آسنا با طول 5.5 متر، عنوان بزرگ‌ترین پیکاپ ایرانی را یدک می‌کشد و برای مصارف مختلف، از جمله حمل بارهای حجیم و آفرود، مناسب است.

همچنین، قیمت آمیکو آسنا به طور قابل ملاحظه‌ای از رقیب پیشرو، یعنی تویوتا هایلوکس، ارزان‌تر است. این موضوع، آسنا را به یک گزینه جذاب برای طبیعت‌گردان و آفرودبازان تبدیل کرده است. در این مقاله، به بررسی دقیق این پیکاپ غول‌پیکر خواهیم پرداخت و زوایای مختلف آن را از نظر طراحی، فنی، امکانات و تجربه رانندگی مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

فروش

مشخصات فنی آمیکو آسنا

قلب تپنده آمیکو آسنا یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲۳۷۸ سی‌سی تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۱۴۳ اسب‌بخار قدرت در ۵۲۵۰ دور در دقیقه و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۲۸۰۰ دور در دقیقه را دارد. این پیشرانه هم با بنزین و هم با گاز طبیعی فشرده (CNG) کار می‌کند و استاندارد آلایندگی یورو ۵ و ۸۸ گانه را برآورده می‌کند.

نیروی پیشرانه آسنا از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی ساخت ZOMAX به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این خودرو از سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل با ترانسفر کیس الکترونیکی ساخت BorgWarner بهره می‌برد و به قفل دیفرانسیل اتوماتیک ساخت Eaton (مدل ۲۰۱۷) نیز مجهز است تا در شرایط آفرود عملکرد قابل اطمینانی ارائه دهد.

جلو آمپر آمیکو آسنا

آسنا با طول ۵۵۶۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۴۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۸۴۰ میلی‌متر، عنوان بزرگ‌ترین پیکاپ تولید داخل را یدک می‌کشد. فاصله بین دو محور این غول‌پیکر ۳۳۰۰ میلی‌متر است و وزن خالص آن به ۱۸۴۵ کیلوگرم می‌رسد. آسنا توانایی حمل بار تا ۱۲۰۰ کیلوگرم را دارد. ظرفیت مخزن بنزین آن ۸۰ لیتر و ظرفیت مخزن گاز آن ۹۰ لیتر (۷۰ کیلوگرم) است.

در بخش تعلیق، آسنا در جلو از سیستم مستقل فنر لول و در عقب از فنر شمشی بهره می‌برد. ترمزهای جلو دیسکی و ترمزهای عقب کاسه‌ای هستند و سیستم‌های ABS و EBD نیز برای کنترل بهتر خودرو در شرایط مختلف تعبیه شده‌اند.

رینگ‌های آلومینیومی ۱۷ اینچی و تایرهای آفرود آسنا، چسبندگی بالایی در مانورها و پیچ‌ها برقرار می‌کنند و به راننده اطمینان خاطر بیشتری می‌بخشند. مصرف سوخت ترکیبی آسنا در حالت بنزین سوز ۱۰.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

شایان ذکر است که آسنا از نظر فنی تفاوت‌های بسیاری با نمونه پایه خود یعنی N2 دارد. گیربکس و کلاچ این خودرو نسبت به نمونه پایه ارتقا یافته است. همچنین تجهیز شدن به سیستم قفل اتوماتیک دیفرانسیل ساخت Eaton و دوگانه‌سوز بودن، آسنا را از سایر رقبای موجود در بازار متمایز می‌کند. سیستم تعلیق و فنربندی آسنا نیز سواری نرم و هندلینگ قابل قبولی را برای سرنشینان فراهم می‌آورد.

فروش

تجهیزات و آپشن‌های آمیکو دو کابین

پیکاپ آسنا، محصول دو کابین شرکت آمیکو، با مجموعه‌ای قابل قبول از امکانات رفاهی و ایمنی وارد بازار شده است. این خودرو در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک عرضه می‌شود که لیست آپشن‌های آن‌ها تا حدودی متفاوت است.

امکانات مشترک در هر دو نسخه عبارتند از: ایموبلایزر با سیستم ضد سرقت، صندلی‌های چرمی، گارد محافظ اتاق، رکاب، دوربین دید عقب، فرمان هیدرولیک، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، صفحه نمایش لمسی چند رسانه‌ای، شیشه‌های برقی، تهویه مطبوع، دو کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و کنترل نیروی ترمزگیری در چرخ‌های عقب (DRP).

مانیتور آمیکو آسنا

نسخه اتوماتیک آسنا امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد، که از آن جمله می‌توان به سانروف، کیسه‌های هوای جانبی، سیستم کنترل پایداری و کشش، چراغ‌های زنون و رینگ‌های آلومینیومی اشاره کرد.

در مجموع، آمیکو آسنا با وجود کمبود برخی آپشن‌های ایمنی، در مقایسه با رقبا از سطح قابل قبولی از امکانات رفاهی و ایمنی برخوردار است. فاصله بین دو محور بیشتر، ترمزهای ۴ پیستونه و شاسی ضربه‌گیر ۴ مرحله‌ای، آسنا را از سایر پیکاپ‌های هم‌رده متمایز می‌کند.

ایمنی آمیکو آسنا

پیکاپ آسنا، به عنوان اولین محصول ایرانی، موفق به کسب گواهی استاندارد ۸۸ گانه آلایندگی و ایمنی موسسه معتبر آلمانی توف (TÜV) شده است. توف بر سلامت و کیفیت کالاهای صنعتی نظارت داشته و استانداردهای مربوط به سلامت انسان و محیط زیست را تعیین می‌کند. کسب این گواهی نشان می‌دهد که آسنا از نظر آلایندگی و ایمنی حداقل‌های موردنظر را برآورده می‌کند.

نمای جلو آمیکو آسنا

 

در حالی که آسنا تاکنون در آزمون‌های تصادف موسسات معتبری مانند CNCAP یا Euro NCAP شرکت نکرده و رتبه ستاره ایمنی دریافت نکرده است، اما با توجه به تجهیزات ایمنی به‌کار رفته در آن، نمی‌توان به‌طور قطع گفت که این خودرو ناایمن است.

بخش جلویی شاسی آسنا مجهز به قطعات جاذب انرژی است که در تصادفات، انرژی را از نواحی مختلف جذب کرده و مانع انتقال آن به کابین خودرو می‌شوند. این خودرو همچنین از تجهیزات ایمنی دیگری مانند دو کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، درب‌های تقویت‌شده، گارد ایمنی اتاق بار، سیستم‌های ترمز ABS+EBD، قفل مرکزی، قفل کودک درب عقب، قفل محافظ زاپاس و ایموبلایزر متصل به ECU بهره می‌برد.

ECU و ایموبلایزر آسنا ساخت شرکت آمریکایی دلفی (Delphi Technologies) هستند و از لحاظ امنیتی در سطح بالایی قرار دارند. این امر احتمال سرقت خودرو را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

محور مشخصات فنی آمیکو آسنا
نوع موتور چهار سیلندر
حجم موتور 2.4 لیتر
سیلندر/ سوپاپ 4/16
تنفس موتور تنفس طبیعی
قدرت موتور 143 اسب بخار
گشتاور 210 نیوتن متر
نوع گیربکس 6 سرعته دستی
محور محرک دو دیفرانسیل
حداکثر سرعت ثبت شده 130 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا 100 15.5 ثانیه
مصرف سوخت 10.7  لیتر ترکیبی
نوع بدنه پیکاپ
حجم باک 60 لیتر
ظرفیت سرنشینان 5 نفر
حجم صندوق عقب
طول 5560 میلی‌متر
عرض 1840 میلی‌متر
ارتفاع 1840 میلی‌متر
فاصله بین محورها 3405 میلی‌متر
استاندارد آلایندگی یورو 5
وزن خودرو 1880 کیلوگرم

رقبای آمیکو آسنا

آسنا، پیکاپ دو کابین شرکت آمیکو، در بازار ایران با رقبای متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. از جمله این رقبا، KMC T8 کرمان موتور قرار دارد که از نظر قیمت و امکانات به آسنا نزدیک است. پیشرانه 2.4 لیتری توربوی T8 با 218 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور، عملکرد قابل توجهی ارائه می‌دهد.

در مقابل، مکث کلوت تولید شرکت مکث موتور، گزینه‌ای اقتصادی‌تر است. پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی این پیکاپ 136 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته برای تجربه آفرود قدرتمندتر، می‌توان سراغ فوتون تونلند فیس لیفت دیزلی از بهمن موتور رفت که با پیشرانه 2.8 لیتری دیزلی، 163 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور ارائه می‌دهد. قیمت این خودرو اما از آسنا بالاتر است.

آمیکو آسنا

کاپرا 2 بهمن موتور نیز از نظر قیمت به آسنا نزدیک است اما پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی آن 130 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار می‌دهد. فوتون تونلند G7 بهمن موتور با پیشرانه 2.0 لیتری توربو و 237 اسب بخار قدرت، گزینه‌ای قدرتمند اما گران‌تر نیز محسوب می‌شود.

تجربه رانندگی با آمیکو آسنا

آسنا در مقایسه با رقبای خود، تجربه‌ای متمایز از رانندگی ارائه می‌دهد. سیستم تعلیق مشابه تویوتا هایلوکس، سواری نرم و راحتی را به ارمغان می‌آورد، در حالی که عایق‌بندی مناسب درب‌ها، صدای باد و موتور را به حداقل می‌رساند. قدرت موتور، به ویژه در سربالایی‌ها، با رقبای هم‌رده برابری می‌کند. قفل دیفرانسیل اتوماتیک عقب ساخت Eaton آمریکا، چسبندگی و پایداری را در شرایط آفرود افزایش می‌دهد و عملکرد کلی این خودرو را در مسیرهای ناهموار نسبت به رانندگی شهری برجسته‌تر می‌سازد.

آسنا در جاده، رانندگی لذت‌بخشی را ارائه می‌دهد. فرمان نرم و روان، کنترل خودرو را آسان می‌کند. سیستم تعلیق همچنان به نرمی خود عمل کرده و مانع از انتقال ناهمواری‌های جاده به داخل کابین می‌شود. زاویه مناسب ستون A و ارتفاع خودرو، دید عالی و کاملی را برای راننده فراهم می‌سازد و نقاط کور را به حداقل می‌رساند. دوربین دید عقب و آینه‌های بزرگ نیز به کنترل فضای جانبی و پشتی خودرو در ترافیک و هنگام پارک کردن کمک می‌کنند.

فروش

توان فنی بالای آسنا، عبور از مسیرهای آفرود را به راحتی ممکن می‌سازد. سیستم تعلیق مناسب و قدرت موتور کافی، حتی عبور از شیب‌های تند را آسان می‌سازد. هماهنگی خوب گیربکس و پیشرانه، لذت رانندگی در آفرود را دوچندان می‌کند. عملکرد عالی قفل دیفرانسیل و ترانسفرکیس نیز به عبور از موانع و مسیرهای ناهموار کمک شایانی می‌نماید. نهایتا، شتاب صفر تا صد آسنا با 3 سرنشین، 15.5 ثانیه است که در مقایسه با برخی رقبای خود کمی کندتر محسوب می‌شود.

طراحی ظاهری آمیکو آسنا

آمیکو آسنا، پیکاپ دو کابین قدرتمندی که در بخش پیکاپ‌ها سایز بزرگ بازار ایران توانسته نامی برای خود دست و پا کند. طراحی ظاهری این خودرو، ترکیبی از اقتباس و نوآوری است که ترکیبی متمایز را رقم زده است. که در ادامه نگاهی دقیق به آن خواهیم انداخت.

در نگاه اول، ابهت آسنا با ابعاد چشمگیرش خودنمایی می‌کند. طول 5560 میلی‌متری، عرض 1840 میلی‌متری و ارتفاع 1840 میلی‌متری، جثه‌ای باشکوه و جذاب برای این پیکاپ ساخته است. نمای جلویی، با چراغ‌های تیره‌رنگ و چهره‌ای مصمم، حسی از قدرت و جدیت را القا می‌کند. جلوپنجره توری شکل، لوگوی آمیکو در مرکز و نوار کرومی که آن را در آغوش گرفته، اصالتی ایرانی به چهره این پیکاپ بخشیده‌اند. سپر حجیم و عضلانی نیز بر ابهت و توانایی‌های آفرود آن صحه می‌گذارد.

نمای عقب آسنا

در امتداد این قدرت‌نمایی، به نمای جانبی می‌رسیم. فاصله مناسب از سطح زمین، رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی و رکاب‌های عضلانی، آمادگی این پیکاپ برای ماجراجویی در مسیرهای ناهموار را فریاد می‌زنند. طراحی کلی این بخش نیز با الهام از روح آفرود شکل گرفته است.

در نمای پشتی، محفظه بار با ابعاد 180 سانتی‌متر طول، 150 سانتی‌متر عرض و 52 سانتی‌متر عمق، آمادگی آسنا برای حمل بارهای سنگین را به نمایش می‌گذارد. طراحان در این بخش نیز از الهام‌گیری‌های هوشمندانه خود بهره برده‌اند و ردپای فورد F150 را در دستگیره محفظه بار، سپر عقب و طرح چراغ‌ها می‌توان دید.

طراحی کابین آمیکو آسنا

فضای داخلی آسنا در مقایسه با رقبای آفرود خود در ایران، چهره‌ای لوکس‌تر و باکیفیت‌تر ارائه می‌دهد. استفاده از متریال مرغوب‌تر، از صندلی‌های چرمی گرفته تا روکش درب‌ها و غربیلک فرمان، حس خوشایندی را در اولین برخورد به سرنشینان القا می‌کند. صندلی‌های ردیف جلو با قابلیت تنظیم شش جهته دستی، راحتی قابل قبولی را برای راننده و سرنشین کناری فراهم کرده‌اند. ردیف دوم نیز از ارگونومی مناسبی برخوردار است و فضای پای کافی برای بزرگسالان را در اختیار می‌گذارد.

با حرکت به سمت داشبورد، با وجود استفاده از پلاستیک خشک در ساخت آن، کیفیت قابل قبولی را شاهد هستیم. مانیتور 7 اینچی تعبیه شده در مرکز داشبورد، امکان مشاهده تصاویر دوربین عقب و مسیریابی ماهواره‌ای را فراهم می‌سازد. البته، دید کم این مانیتور در زیر تابش مستقیم آفتاب، نکته‌ای است که باید به آن توجه داشت.

کابین آمیکو آسنا

غربیلک فرمان، با وجود تلاش سازنده برای جوان‌سازی با کلیدهای کنترلر، کمی از قافله طراحی عقب مانده و با سایر اجزای کابین، هماهنگی کاملی ندارد. نشانگرهای پشت فرمان نیز با فرم سیلندری خود، چندان جذاب به نظر نمی‌رسند. با وجود این معایب، آسنا در مقایسه با رقبای خود، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. طراحی زیبا و استفاده از متریال باکیفیت، در کنار صندلی‌های راحت و امکانات رفاهی مناسب، کابین این پیکاپ را به فضایی لذت‌بخش برای رانندگی‌های آفرود تبدیل کرده است.

مزایا و معایب آمیکو آسنا

آمیکو آسنا، پیکاپ دو کابین قدرتمند و با ابهتی که در قامت غول‌های آمریکایی خودنمایی می‌کند، گزینه‌ای است که در وهله اول با طراحی ظاهری جذاب و جادار بودنش جلب توجه می‌کند. فضای بار بزرگ و عضلانی آن، به خوبی برای حمل بارهای حجیم مناسب است و کابین راحت و جادار، نوید سفری لذت‌بخش را می‌دهد. اما امتیاز آسنا فراتر از ظاهر و کاربرد روزانه است.

قلب تپنده این پیکاپ، موتور 2.4 لیتری است که در کنار سیستم تعلیق مناسب و ارتفاع مناسب از سطح زمین، توانمندی‌های قابل قبولی برای آفرود ارائه می‌دهد. اگر به دنبال گشت‌وگذار در مسیرهای ناهموار و چالش‌برانگیز هستید، آسنا با قیمت مناسب‌تر نسبت به رقبای وارداتی، همراه خوبی برای شما خواهد بود.

البته، این پیکاپ بدون ایراد نیست. ابعاد بزرگ و شعاع گردش زیاد، مانورپذیری آن را در معابر شهری به چالش می‌کشد و مصرف سوخت بالا، ممکن است برای برخی کاربران، به ویژه در ترافیک‌های شهری، نگران‌کننده باشد. همچنین، در مقایسه با برخی رقبای خارجی، از امکانات رفاهی کمتری برخوردار است.

سخن پایانی

آمیکو آسنا، پیکاپ دو کابین ایرانی با ابهت و جثه ای چشمگیر، جایگاه خود را در میان رقبای این کلاس در بازار ایران به خوبی تثبیت کرده است. این غول خوش‌قامت با ابعاد بزرگ، طراحی جذاب، کابین جادار و البته قیمت مناسب، به گزینه‌ای قدرتمند برای علاقه‌مندان به توانمندی‌های آفرود و حمل بارهای حجیم تبدیل شده است.

در طول این مقاله نکات مثبت و منفی این خودرو را به دقت بررسی کردیم. ولی به طور کلی بخواهیم بگوییم، انتخاب پیکاپ مناسب به نیازها و اولویت‌های شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک پیکاپ قدرتمند، جادار، با قیمت مناسب و توانمندی‌های آفرود قابل قبول هستید، آسنا گزینه‌ای ایده‌آل برای شما خواهد بود. اما اگر معیارهای شما متفاوت است و بر راحتی رانندگی در شهر و آپشن‌های فراوان تاکید دارید، شاید بهتر باشد گزینه‌های دیگر را نیز بررسی کنید.

نظر شما در مورد این خودرو چیست؟ لطفا نظرات خود را با مجله سوئیچ و دیگر مخاطبان ما در میان بگذارید.

فروش

سوالات متداول

موتور آسنا چه قدرتی دارد؟

آسنا از یک موتور 2.4 لیتری قدرتمند بهره می‌برد که 148 اسب بخار قدرت و 229 نیوتن‌متر گشتاور را تولید می‌کند. این موتور به شما توانایی لازم برای حمل بارهای سنگین و عبور از مسیرهای ناهموار را می‌دهد.

آیا آسنا برای آفرود مناسب است؟

بله، آسنا با دارا بودن قفل دیفرانسیل اتوماتیک، سیستم تعلیق مناسب با قابلیت جذب ضربات و ارتفاع زیاد از سطح زمین، برای آفرود و رانندگی در مسیرهای ناهموار ایده‌آل است.