اکثریت پیشرانههای مدرن امروز طراحی چهار زمانه داشته و از سه مایع شامل ترکیب هوا و سوخت، مایع خنک کننده و روغن موتور استفاده میکنند. این سه مایع به هیچ وجه نباید با هم ترکیب شوند. برای اطمینان حاصل کردن از این که سه مایع مذکور به درستی داخل قطعات موتور خودرو جریان داشته باشند و با یکدیگر ترکیب نشوند، قطعه به نام واشر سرسیلندر درون موتور استفاده میشود. در این مطلب قصد داریم علاوه بر معرفی نشانههای سوختن واشر سرسیلندر، شما را با تمام آن چه باید در مورد این قطعه مهم خودرویی بدانید آشنا کنیم. در ادامه مطلب با مجله سوییچ همراه باشید.
واشر سرسیلندر چیست؟
در پیشرانههای خودرو، واشر سرسیلندر همان طور که از نامش پیداست واشری است که بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار میگیرد. در واقع این قطعه نقش مانعی دارد که از نشت مایعات موتور درون سیلندرها جلوگیری میکند. از همین رو، در محفظه احتراق یک موتور واشر سرسیلندر نقشی فوق العاده حیاتی بازی میکند. علاوه بر نقش محافظی برای سیلندرها، این قطعه کانالهای روغن و آب را هم میبندد.
به دلیل موقعیت قرارگیری آن بین قطعات داغ و سرد موتور، این قطعه مهم انواع دماهای مختلفی از دمای بسیار داغ محفظه احتراق گرفته تا دمای سرد سیستم خنک کننده موتور را تجربه میکند. با توجه به این تغییرات دمایی، در بلند مدت واشر سرسیلندر میتواند کیفیت خود را از دست داده و به اصطلاح عامیانه، بسوزد. در نتیجه سوختن آن، اتفاقی که می افتد نشتی مایعات به درون سیلندرها میباشد.
چرا واشر سرسیلندر میسوزد؟
همان طور که گفته شد، این قطعه نقش سدی بین بلوک موتور و سرسیلندر را بازی میکند. این بدین معنی است که واشر سرسیلندر باید هم جلوی خروج گازهای بسیار داغ و تحت فشار شدید احتراق و همچنین مایع خنک کننده را بگیرد که خود مایع خنک کننده دماهای متفاوتی همیشه میتواند داشته باشد. به دلیل گستردگی دماها و همچنین فضای بزرگ، موضوع نشتی این قطعه اتفاق خیلی عجیب و غریبی در موتورهای احتراق داخلی نیست. این موضوع ربطی هم به شرکت سازنده خودرو یا نوع واشر استفاده شده ندارد. در ادامه مطلب، به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا یک واشر سرسیلندر ممکن است بسوزد.
از آن جایی که این قطعه در واقع کانالهای مایع خنک کننده داخل موتور را میپوشاند، تا زمانی که موتور باز نشود آن را نمیتوانید ببینید. به همین دلیل، تشخیص علائم و نشانههای سوختن واشر سرسیلندر میتواند کار سختی باشد. چون با بازرسی و نگاه چشمی نمیتوان متوجه نشتی آن شد، دانستن و شناختن نشانههای یک واشر سرسیلندر سوخته به منظور عیب یابی دقیق آن از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است.
نشانههای سوختن واشر سرسیلندر
در ادامه به نشانههای سوختن واشر سرسیلندر خواهیم پرداخت که بسیار مهم است که به آنها توجه شود.
نشتی خارجی
نشتی خارجی واشر سرسیلندر میتواند سبب خروج مایع خنک کننده از زیر منیفولد ورودی و اگزوز شود و معمولاً زمانی اتفاق می افتد که موتور کاملاً گرم شده است. اگر هیچ کانال مایع خنک کننده یا شلنگ دیگری نزدیک آن وجود نداشته باشد، شما ممکن است به راحتی نشتی واشر را ببینید، ولی اگر در اطراف کانالهای مایع خنک کننده دیگری وجود دارد، برای تشخیص نشتی مجبور خواهید بود رنگ UV به مایع خنک کننده اضافه کرده و اطراف آن را با نور UV بررسی و منبع نشتی را بیابید.
خروج دود سفید از اگزوز
اکثریت نشتی واشر سرسیلندر معمولاً به داخل موتور بوده که سبب وارد شدن مایع خنک کننده به محفظه احتراق میشود. در اثر این اتفاق مایع خنک کننده داخل محفظه احتراق میسوزد و این پروسه دودی سفید رنگ ایجاد کرده که از اگزوز بیرون میآید. این دود معمولاً به هنگام استارت سرد موتور با یک بوی شیرین همراه است و حتی در زمان گرم بودن موتور نیز ممکن است ادامه پیدا کند. اگر میزان نشتی مایع خنک کننده داخل محفظه احتراق زیاد باشد میزان دود سفید خروجی از اگزوز بسیار بیشتر شده و به راحتی میتوان آن را تشخیص داد.
وجود حباب داخل رادیاتور
علاوه بر ورود مایع خنک کننده به محفظه احتراق در اثر نشتی واشر سرسیلندر، امکان ورود گازهای اگزوز به داخل مایع خنک کننده هم وجود دارد. این اتفاق نهایتاً سبب ایجاد حبابهایی داخل رادیاتور یا مخزن مایع خنک کننده میشود که حتی به هنگام سرد بودن مایع خنک کننده، ظاهر آن را طوری میکند که گویی مایع در حال جوشیدن است. این حبابها در واقع همان گازهای اگزوز هستند که در پروسه احتراق وارد سیستم خنککننده شدهاند. یکی از راههای آسانی که خودتان هم میتوانید سوختن و نشتی این قطعه را تست کنید همین مورد بررسی وجود حباب داخل مایع خنککننده است.
موتوری که همیشه داغ میکند
اگر واشر سرسیلندر خودروی شما سوخته باشد، موتور بعد از رانندگیهای طولانی معمولاً داغ میکند. این اتفاق هم به دلیل کاهش مایع خنک کننده به دلیل سوخته شدن آن در پروسه احتراق رخ میدهد ولی عوامل دیگری مانند وجود مشکل در پروسه احتراق، گرمای اضافی گازهای اگزوز داخل مایع خنک کننده و عدم توانایی رادیاتور خودرو برای خنک کردن مایع خنک کننده کثیف نیز در این موضوع دخیل هستند. اگر موتور خودروی شما داغ میکند این موضوع میتواند منجر به مشکلات بیشتری شود. یکی از اصلیترین مشکلات ناشی از داغ کردن موتور آسیب دائمی به واشرهای دیگر موتور است که میتواند منجر به نشتیهای دیگر شود. اگر این مشکل را خیلی نادیده بگیرید، نهایتاً ممکن است مجبور به تعمیر اساسی موتور خودرو شوید که قطعاً هزینههای زیادی روی دست شما باقی خواهد گذاشت.
سفید یا شیری شدن روغن موتور
با نشتی مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق، این مایع با چکه از رینگ پیستونها وارد روغن موتور میشود. با گذشت زمان آب و روغن با هم قاطی شده و سبب میشود روغن موتور حالتی شیری رنگ پیدا کند. معمولاً این مورد را میتواند با نگاه به روغن موجود روی گیج و همچنین در موتور تشخیص بدهید. ترکیب شدن آب و روغن سبب میشود روغن موتور به درستی نتواند وظیفه روغن کاری قطعات داخلی موتور را انجام دهد و نهایتاً، سبب بروز مشکل برای دیواره سیلندرها و بلبرینگهای میل لنگ و میل سوپاپ خواهد شد. حتی اگر با خودرو رانندگی هم نکنید، به دلیل وجود آب داخل روغن احتمال زنگ زدگی سطوح داخلی موتور نیز بالا میرود که نهایتاً نیاز به تعمیر اساسی موتور ایجاد خواهد کرد.
کثیف شدن شمع موتور
با سوختن مایع خنک کننده داخل محفظه احتراق، معمولاً نقطههای سفید ریزی در اطراف الکترود تشکیل میشوند. البته مشکلات دیگری هم وجود دارند که این نقطههای سفید رنگ ریز را ایجاد میکند و این مورد نمیتواند صرفاً نشانه سوختن واشر سرسیلندر باشد، ولی اگر نشانههای دیگر سوختن واشر وجود دارند و این مورد را هم میبینید، با اطمینان بیشتری میتوان نتیجه گیری کرد.
کارکرد نادرست سیستم خنک کننده موتور
اگر واشر سرسیلندر خودروی شما سوخته باشد، تنظیم فشار سیستم خنک کننده و سپس بررسی سیستم و کشف کاهش فشار در آن میتواند یکی دیگر از نشانههای سوختن آن باشد. در این روش معمولاً نشتیهای دیگر هم میتوانند موجب کاهش فشار شوند و به همین دلیل، این موضوع نیز تنها زمانی که علایم اصلی دیگر سوختن واشر سرسیلندر وجود داشته باشد میتواند مورد نظر قرار بگیرد. به طور مشابه، شما میتوانید یک تست نشتی داخلی انجام بدهید که محفظه احتراق را با هوای فشرده پر میکند و با اندازه گیری میزان هوای نشتی از طریق واشر یا هر مجرای دیگری مشکل قابل شناسایی خواهد بود.
چگونه از سوختن واشر سرسیلندر جلوگیری کنیم؟
راههایی وجود دارند که به شما امکان میدهد شانس سوختن واشر سرسیلندر خودروی خود را کاهش دهید. اولین راه این است که فشار داخل محفظه احتراق را در کمترین میزان ممکن نگه دارید. اگر خودروی شما به موتور توربو یا سوپرشارژردار مجهز است، حتماً سطح بوست آن را در تنظیمات کارخانه نگه دارید تا فشار داخل محفظه احتراق همیشه در حالت مناسب قرار داشته باشد. همچنین، کارکرد موتور با دور پایین میتوان فشار روی آن و گرمای تولید شدهای که روی واشر سرسیلندر تأثیر میگذارد را کاهش میدهد، بنابراین پیشنهاد میکنیم از رانندگی با دور موتور خیلی بالا به مدت زیاد پرهیز کنید. نهایتاً، اگر خودروی شما دنده دستی است از دنده معکوس برای کاهش سرعت خودرو خودداری نمایید.
اگر موتور خودروی خود را بازسازی میکنید، مکانیک شما اگر پیچهای سرسیلندر را با کمک آچار تورک متر ببندد و از ایجاد فشار اضافی روی آنها پیشگیری کند، شانس سوختن و خراب شدن واشر نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین قبل از نصب قطعه جدید باید سطح روی بلوک موتور و زیر سرسیلندر کاملاً تمیز شود. از سوی دیگر، استفاده از واشر سرسیلندرهای فولادی چند لایه یا دیگر واشرهای فلزی میتواند طول عمر آن را افزایش دهد.
این موارد فقط برخی از کارهایی هستند که میتوانند از سوختن واشر سرسیلندر پیشگیری کنند، ولی گاهی اوقات حتی با رعایت همه این موارد نیز ممکن است واشر سرسیلندر خودروی شما مشکل پیدا کند. اگر واشر خودروی شما مشکل دارد و نسبت به رفع آن اقدام نکنید، موضوع میتواند پیچیدهتر شده و خرج بیشتری روی دستتان بگذارد.
آیا میتوان با موتوری که واشر سرسیلندر آن سوخته رانندگی کرد؟
با توجه به هزینه بالای تعویض واشر سرسیلندر، یکی از سوالاتی که ممکن است برای خیلیها پیش بیاید این است که با یک واشر سوخته، چقدر میتواند قبل از بروز مشکلات بیشتری برای موتور رانندگی کرد؟ جواب این سؤال به میزان آسیب آن باز میگردد. اگر زمانی که موتور تحت فشار قرار میگیرد عملکرد آن خیلی افت نمیکند، ممکن است مشکل واشر سرسیلندر جزئی باشد.
هرچند، اگر مدتی است مایع خنک کننده شما خیلی کم میشود و به تعداد دفعات زیاد مجبور به پر کردن آن میشود، یا اگر تند تند موتور خودرو داغ میکند، مشکل بسیار بزرگتر بوده و نباید خیلی با چنین خودرویی رانندگی کنید. در صورتی که مشکل جدی است، حتی اگر موتور داغ نکند هم تحت فشار قرار دادن چنین موتوری میتواند منجر به ایجاد خسارتهای بیشتر شود.
برخی سؤال میکنند که آیا رانندگی با خودرویی که فقط اندکی مایع خنک کننده کم میکند و خبری از دود سفید نیست کار عاقلانهای است؟ پاسخ ما هم بله است هم خیر. برای این که جواب مناسب خود را دریافت کنید، تنها کاری که میتوان انجام داد تست خودرو است.
هزینه تعمیر واشر سرسیلندر سوخته چقدر میشود؟
تعمیر واشر سرسیلندر بسته به نوع خودرو هزینههای مختلفی میتواند داشته باشد. فاکتورهایی که در این زمینه مؤثر هستند شامل موارد زیر میشوند:
- تعداد سیلندرها
- نوع میل سوپاپ
- میزان آسیب به بلوک موتور یا سرسیلندر
- دیگر قطعاتی که باید تعویض شوند
به دلیل پیچیده بودن پروسه، بیشتر هزینه تعمیر آن صرف دستمزد مکانیک میشود. به عنوان مثال، در موتورهای خورجینی 2 سرسیلندر وجود دارد و در صورت سوختن یکی از آنها بهتر است هر دو را با هم عوض کنید تا بعداً به مشکل نخورید. از سوی دیگر، موتورهای OHC که میل سوپاپ در بالا قرار دارد، پیچیدگیهای خاص خود را داشته و برای تعویض واشر باید سیستم تسمه تایم باز شود و همین، کار را سختتر میکند. از سوی دیگر هزینههای تراشکاری نیز میتواند هزینه کلی تعمیر قطعه سوخته را افزایش دهد، برای همین باید موتور باز و میزان آسیب مشخص شود تا بتوان یک عدد دقیق برای این موضوع گفت. نهایتاً، قطعات دیگر بسیار زیادی نیز وجود دارند که هنگام تعمیر واشر سرسیلندر سوخته باید تعویض شوند و همین موارد میتوانند هزینههای نهایی را بسیار متفاوت کنند.
سخن پایانی
در این مقاله سعی بر این شد تا اطلاعات جامعی از واشر سرسیلندر در اختیار شما خواننده گرامی قرار دهیم. با توجه به اهمیت این قطعه، آگاهی از نشانههای سوختن این قطعه و آشنایی بیشتر با واشر سرسیلندر کاملا واضح است. با این توضیحات آیا شما تا به حال تجربه سوختن واشر خودروی خود را داشتهاید؟ چه هزینههایی خرابی این قطعه برای شما داشته است؟
بیشتر بخوانید:
سلام.خیلی مطالب مفیدوجالب بوده وبنده تشکرمیکنم.
سلام ماشینم پژو405مدل84 در قالپاق کف داره فقط،،، 5باره تعمیرکردم٢بارشوکامل تعمیرکردم 3بارشو واشر وخورده کاریاش،،، تمام قطعاتم نوخریدم بوش وپیستون ورینگ و واشروغیره سیلندر وسرسیلندرم دادم تست ترک سالم هستن هر وقتم باز میکنیم واشر سالمه سالمه دلیلش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام نمیتونه سالم باشه؛ اگه همه اینا که گفتین سالم باشه باید لبه بلوکه و بوش ها رو ساعت بزنید ۱۰۰ درصد یا بلوک تاب داره یا بوش سیلندر نشست کرده چون دلیل دیگه ای نمیتونه داشته باشه.
مجید ابراهیم زاد، کارشناس فنی شرکت سوییچ
سلام من ماشینم 405هستش مدل88 از بین سر سیلندر روغن نشتی داره از چی میتونه باشه.واشر منیفول هم عوض کردم ولی انگار از اون هم نبوده از بین سر سلندر نشتی روغن دا ه .لطفا راهنمایی کنید
داداش قالپاخ موتورت خرابه نشتی میکنه روغن نشت میزنه و میتابونه رو اگزوز و دود از کاپوت بلند نیشه و بوی بدی داره
سلام، پژو 2000 مدل 79 کاربراتوری دارم که 10 ماه پیش واشر سر سیلندر سوخت و تعویض کردم، سرسیلندر هم بدون تعمیر بوده ونیازی به تعمیر هم نداشته، چند روزی هست که قطرات آب درون لوله های بخار میبینم، به تعمیر کار نشون دادم گفت به خاطر وجود رطوبت هوا هست ونیازی به تعمیر نداره،. اول صبح هم 1تا2 دقیقه طول میکشه که ماشین صاف کار کنه. ممنون میشم راهنمایی کنید
با سلام، ماشین ۷۹ سر سیلندر باز شده تعمیر نرفته این خودش جای سوال داره، وضعیت سر سیلندر چطوری بوده؟ چون نمیشه تعمیر نخواد.
دوما آب تو کدوم لوله بخار هست اگه بخار روغن باشه نباید بصورت اب دیده بشه. بد کار کردن موتور هم اگه از اگزوز اب بیرون نیاد میتونه مال تنظیم موتور و کاربراتور باشه.
اگه بتونید اطلاعات دقیق تری بدین بهتر میشه راهنمایی کرد.
مجید ابراهیم زاد، کارشناس فنی شرکت سوییچ
درود، بزرگوار سرسیلندر رو باز کردم و واشر بین دهنه 2و3 سوخته بود، همانطور که اطلاع دارید محل ریختن روغن درون موتور 2000 درب سوپاپ نیست و یه مخزن لاکی جلوی کاربراتور هست که روغن موتور رو میریزن در همین مخزن قطرات آب وجود داشت، و الان هم تعمیر کار سرسیلندر رو باز کرده بدون هیچ گونه خوردگی هست و میگه نیاز به کف تراش یا تعمیر و یا تعویض هست، تعمیر کار معروف و با سابقه ای هست واقعا واسه خودم هم جای سوال هست که چرا اینقدر زود واشر سوخت با اینکه دمای موتور معمولا 80 تا 85 بوده و ضد یخ با آب مناسب درون موتور بوده و چطور خود سرسیلندر رو میگن سالم هستش؟؟
سپاس
اگه همون ۱۰ ماه پیش واشر سوخته بوده و عوض شده الان فقط اب روی درب روغن هست ایرادی ندارهT ولی اگه ۱۰ ماه پیش واشر عوض شده و الان دوباره بین سیلندر۲و۳ سوخته سر سیلندر به احتمال زیاد تاب داره و باید کف تراش یا عوض بشه
در مورد اینکه دوباره اگر واشر سوخته بر میگرده به سرسیلندر یا بلوکه موتور یا بوش های سیلندر که هر کدوم از اینا اگه کوچکترین موردی داشتن و بازدید نشده باشه باعث سوختن واشر سر سیلندر میشه
بهتره پیش مکانیک که میرین بگین بلوکه و بوشهای سیلندر رو ساعت بزنه معمولا به دلیل مدل پایین بودن کسی زیاد به اینها اهمیت نمیده
مجید ابراهیم زاد، کارشناس فنی شرکت سوییچ
سلام پژو 405دوگانه91دارم حدود یک ماهه دوبار سر سیلندر بار شده بار اول تعمیر وبسته شد ده روز جواب داد وبار دوم سر سیلندر کامل نو خریدم الان در رادیاتور گل و چربی مشاهده میشه دوستان چکار کنم
سلام یک هفته پیش واترپمپ سوراخ شد عوض کردم تعمیرکار سرشمع رو چک کرد گفت واشر نزده یک سری علائم هم گفت که فقط الان سفیدک روی در روغن رو ماشین داره میخواستم ببینم از واشر هست یا از رطوبت هوا هم میتونه باشه ماشین پراید مدل ۹۵ هست
سلام، رطوبت هوا این قدر نمیتونه روی سفید شدن در روغن تاثیر بذاره، به نظر بنده اصطلاحا ماشین شما واشر ترسونده و به مرور این علایم بیشتر میشه. اگه الان سرسیلندر رو باز کنید مشکل فقط با تعویض واشر حل میشه، ولی اگه مدت طولانی همینطوری بمونه ممکنه آسیب بیشتری به ماشین برسونه.
موفق باشید
مجید ابراهیم زاد، کارشناس فنی شرکت سوییچ
سلام. من تیبا ۹۸ دارم یک هفته هست متوجه شدم شیری شدن درب روغن رفتم نمایندگی گفتن مشکل نداره وشمع عوض کرد درب تمیز کردم دوباره دیدم دوباره شیری شده..ایا ممکنه علایم سوختن واشر سرسیلندر هست؟.. در اصفهان کارشناس خوب هست می میتونه مشکل من رفع کنه
سلام منم همین مشکل دارم ولی تو سر
ما ولی تو گرما اونجوری نیست ایا واشر سوزونده
سلام وقت بخیر
من یه آزرا 2008 دارم که چند وقت پیش موقع پارک متوجه شدم 2و3 قطره زیرش روغن میریخت بردم پیش تعمیرکار قاب موتور رو بارز کرد و گفت مشکل از درب سوپاپ نیست با بررسی بیشتر گفت که بالای یکی از واشر سرسیلندرها نشتی روغن داره و حتی چند قطره ضد یخ هم نشت کرده و باید واشر سرسیلندر عوض بشه
با توجه به اینکه هیچ مشکل روغن سوزی یا گرم شدن بیش از حد موتور و شیری شدن رنگ روغن نداشته
میخوام بدونم آیا این امکان وجود داره که از سرسیلندر باشه؟
ممنون
سلام
بله امکانش هست، وقتی قسمت بیرونی واشر آسیب ببینه در اثر حرارت و فشار روغن یا آب به بیرون نشت میده و علائم دیگه نداره.
مجید ابراهیم زاد، کارشناس فنی شرکت سوییچ
سلام من لیفان 620 موتور1800 دارم الان تقریبأ ده روز میشه آب کم میکنه درضمن ازقمقمه آب نمیکشه یعنی داخل قمقمه آب سرجاش هست فقط از رادیاتور آب کم میشه وقتی درجا گاز که میگیرم وی آب در رادیات کف سفید میاد ده روز پیش فقط کاسه نمد سرمیلنگ عوض کردم احتمال داره تعمیرکارتسمه روی پولی واتر پمپ رادرست نگذاشته؟ لطفاً راهنمایی کنید.
سلام
من درست متوجه نشدم منظورتون چیه آب از قمقمه نمیکشه
اگه توضیح بدین که نشتی داره یا نه و اگه داره از کجاشه
و اینکه کف سفید چربه یا فقط کف کردن آبه
و اینکه چند روز یه بار آب سر ریز میکنه
مجید ابراهیم زاد، کارشناس فنی شرکت سوییچ
سلام دوستان من ی پراید دارم که از گوشه قسمته واشر سیلندروغن ریزی یکم داره ! نبش سیلند هست فقط حدود ۳ سانت فک کنم لبه های واشر سوخته یا مشکلی دیگه پیش اومده . مدل ۷۹ هست تمیز اسپرت ۲۵۰ هزار کاره .دس خودم بوده .قضیه چیه ؟میشه مثلن رو شتاب تاثیر بذاره یا هوا بکشه داخل بلوک .خبری از دود یا اب کم کردن نیست فقط یکم روغن ریزی
سلام
من پراید مدل ۹۴ دارم پارسال تسمه تایم نو گذاشته بودم پاره کرد کلی خرج انداخت رو دستم الان هم وقتی گیج روغن رو در میارم اردهی شده بردم نشون دادم ماشین رو چک کردن گفتن واشر سالمه روغن عوض کن روغن هم عوض کردم درست شده ولی بعد مدتی باز همون شکلی میشه.بعضی وقتا آب کم میکنه ولی نشتی نداره .واشر هم قبلا فلزی گذاشته بودم
سلام خسته نباشید ، ببخشید یه سوال ، من یه موتورسیکلت بنلی دارم ، روغن سوزی کوچیکی داشت منم سیلندر و پیستون و واشر و اینا رو دادم تعویض کردن ، تو دوره اب بندی هم مراعاتش کردم ، الان تقریبا بعد ۳ یا ۴ هفته باز دود سفید میکنه دستو که جلوش میگیری هم کمی سیاهش میکنه ، البته تقریبا بعد نیم ساعت دیگه دود نمیکنه و فقط مواقعی سرده دود میکنه ، اگه گاز رو تا ته هم بگیری دودش زیاد نمیشه ، دودش موقع حرکت مشخص نیست ولی بدون حرکت که هست به وضوح دیده میشه ، به نظرتون مشکل از واشر سیلندر هست یا باز روغن سوزی گرفته؟ راستی تو یکی دو هفته اول اصلا دود نمیکرد ، پس نمیتونه مشکل از وجود باقیمونده روغنی چیزی تو اگزوز باشه ، ممنون میشم راهنماییم کنین
سلام من پراید۸۵ دارم ۲ هفته پیش تعمیراساس کردم شهرستان چندروزپیش متوجه شدم چندقطره روغن زیرماشین ریخته برسی کردم دیدم ازسرسیلندهستش زنگ زدم مکانیک گفتش چنس واشرسرسیلندخوب نبوده ازدوجانشت داره بنظرشماازکف تراشی نیست ازواشره ؟واشرعوض کنم برطرف میشه ؟
سلام خسته نباشید من یک ساینا دارم که چند وقته که از درب روغن ریز موتور کمی بخار میده و همچنین از اگزوز رطوبت میزنه بیرون دلیلش چیه
سلام
پراید مدل ۹۶ دارم سی هزار تا کار کرده هر س چهار روز درب روغن موتور سفیدک میزنه ب نظر شما علتش چی میتونه باشه
سلام وقت بخیر
من یک ماه پیش موتور سمند 1800 رو کاملا تعویض کردم یعنی بلوک و سرسیلندر و همه چی.
در نمایندگی رسمی ایرانخودرو.
الان امروز درب رادیاتور رو باز کردم، رنگ ضد یخ قهوه ای شده و یکم حالت روغنی داره.
ممکن هست تشخیص خودتون رو بفرمایید.
البته خدمات تعمیر دو ماه و قطعاتش 6 ماه گارانتی داشتن.
به نظر شما ببرم باز کنن؟
میتونه مشکل از واشر باشه؟
باتشکر
سلام وقت به خیر
من پژوپارس مدل 93 دارم با موتور معمولی . چند روز پیش در رادیاتور را باز گردم و متوجه چربی بسیار کمی در آب رادیاتور شدم و همچنین زنگار در آب رادیاتور به مقدار زیاد مشاهده شد . و هیچ علامتی ناشی از کم کردن آب رادیاتور یا شیری شده روغن موتور یا وجود حباب در رادیاتور یا دود سفید از اگزوز مشاهده نشده است . همچنین آب رادیاتور در این مدت عوض نشده است . به نظر شما دلیل وجود زنگار در آب رادیاتور و چربی کمی در آن چیست ؟
با تشکر
سلام ازمنم همین جوره
سلام من 206 تيپ 2 دارم ديروز كه خواستم آب و روغن ماشين چك كنم متوجه ارده اي شدن آب توي بشكه آب شدم ولي روغن موتور تميز بود و روغن هم كم نكرده بود . به نظر من هم حرارت ماشين عاديه . فعلا آب راديات كامل عوض كردم . بايد كار ديگه اي هم بكنم ؟ و آيا اين همون آب روغن قاطي شدنه ؟
سلام
آقای رحیم زاده الان سمند lx منم همینجورشده، ماشین شما چی شد؟به چه نتیجه ای رسیدید؟ ممنون
سلام منم تیبا مدل 94دارم این اتفاق برام افتاده ولی من از زمانی ک ضدیخ ریختم اینطور شد، شما چیکارکردین مشکلتون حل شد
سلام خسته نباشید
بنده یک سمند lx دارم که پارسال برج ۹ تعمیر کامل شد و رادیاتور رو هم عوض کردم ولی الان حدود ۴ ماه هست که دوماه یکبار یک لیوان آب کم میکنه . هیچ کدوم از علائم سوختن واشر سرسیلندر مثل گل روی در رادیاتور و سفت شدن لوله رادیات به سرسیلندر و گل روی درب روغن روی موتور و بد کارکردن موتور رو نداره به نظر شما مشکلش چیه که آب کم میکنه؟
سلام موتور ماشینم اب وروعن قاطی کرده می تونم روشنش کنم ببرمش تمیر گاه
به هیچ عنوان خودرو را روشن نکنید و با استفاده از خودرو بر اینکار را انجام دهید
سلام با عرض سلام ماشینه من یهو دیدم ازش دود زد بیرون سدید گفتن آب روغن یا واشر سرسیلندر اگر باشه هزینه اش چقدر میشه
سلام وقت شما بخیر
ببینید متاسفانه الان قیمت ها خیلی بالا و پایین میشه و اگر واقعا مشکلا واشر زدن باشه شما باید یه کف تراشی ببرید بعلاوه اجرت مکانیک و غیره تقریبا بین 3 تا 6 میلیون تومن تو خرج هستید البته بستگی به میزان مشکل و انصاف مکانیک داره
پرایِد مدل 96 دارم یورو 4
چند وقت پیش تسمه تایم پاره کردم بعد از تعمیر ماشین روغن به محفظه رادیاتور میومد ک دوباره واشر رو عوض کردم و سر سیلندر رو کف تراشی بعد از اون بازم اون اتفاق افتاد به مدت دو ماه الان چند روزه روغن داخل رادیاتور نمیاد ولی آب میره داخل روغن واقعا نمیدونم مشکل از کجاست
سلام خسته نباشید من ۴۰۵دوگانه۸۹دارم اب کم میکنه وقتی درب رادیاتور باز میکنم صدای فس میزنه بیرون و یکم دود ابی داره متشکرم از راهنمای شما
سلام برای دود ابی متورتون احتمال خیلی زیاد رینگاتون کربن گرفته یه راه حل ساده و کم هزینه داره وقتی متور سرده. تمام شمع هارو باز کن و روغن ترمزرو از جای شمع ها بریز تو محفظه احتراق بزار 24 ساعت باشه بعد چندتا تک استارت بزن شمع هارو ببند و روشن کن یکم دود ابی میکنه ماشین و روغن ترمز کربن های گرفته شده دور رینگ هارو نرم میکنه و بادود از موتور خارج میشه و مشکل برطرف میشه تمام فقط متورهای xu7 چون در این متورها دورمتور و گرما بالاتر از متورهای بادور پایین مثل پراید هست .
سلام من یه سمند موتور ملی دوگانه مدل ۹۴ دارم.
روغن رو با آب قاطی میکنه.
مکانیک بردم اویل ماژول رو چک کرد سالم بود. واشرم با کمپرسور چک کرد سالم بود. ولی بازم روغن رو قاطی میکنه. مشکل از چیه؟ من جیکار کنم؟
دوست عزیز مشکل از اورینگ بوش پستون متوره احتمال خیلی زیاد
سلام من یک سمند ال ایکس دارم چندوقتی هست که رودر رادیات واب کف قهوی رنگ به وجود امده البته ماشین نشتی داره یک بار برای تمیز کردن رادیات از نوشابه استفاده کردم وبعدش اب رادیات ویک دونه ضد یخ ریختم ونشتی را تعمیر کردم که دوباره نشتی پیدا کرده واب ودر رادیات روش کف قهوی میکنه سیستم فن به خط وسط نرسیده به کار میفته دودهم نمیکنه درب روغن هم طبیعی هست این کف رودر میتونه از چی باشه میشه راهنمای کنید ممکن هست که از نشتی هوا بکشه وباعث کف بشه
احتمال داره واشر ترسونده و دود با کمپرس محفظه احتراق وارد اب میشه و تولید حباب میکنه
سلام سمند مدل 84 زیر شمع آب جمع شده و ماشین روشن نمیشه مشکل از چیه؟
ممنون
سلام وخسته نباشید ماشین من ریو مدل۸۸ریمپ میزنه وآب رادیاتور به وایر شمع ها پر میشه چکار باید کرد
سلام.بنده سوناتا ۴ سیلندر مدل ۲۰۰۷ دارم.مشکل خودرو من اینه که روغن میاد تو قسمت رادیات آب.اما ماشین هیچ مشکلی نداره هیچ.مشکل میتونه این باشه که قبلا اب روغن قاطی کرده و مقداری روغن در سیستم اب مونده باشه؟.چون من تازه خریدم ماشینو که صاحب قبلیش گفت تعمییر موتور اساسی کرده.اگر هم اب روغن قاطی کرده با تعویض واشر سر سیلندر درست میشه یا نه ؟
لطفا راهنمایی بفرمایید
ممنون
سلام . یه ۴۰۵ مدل ۸۴ دارم . الان که روغنشو نگاه کردم کثیف بودو باید تعویض و دور درب روغن مایه خامه ای شکل جمع شده بود . ولی هیچ علائمی از سوختن واشر نداشت نه شلنگ اب سفت بود و نه از رادیات حباب بالا میومد . موتورم کارکرد عادیشو داشت . دستم که پیش اگزوز بردم قطرات خیلی خیلی کمی از اب ( باز دقیق نمیدونم چی بود ) میومد . ممکن برای کثیفی روغن باشه . یا اینکه واشر زده ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید .
سلام پرشیا ۸۳ دارم از اگزو دود سفید هر از گاهی بیرون میاد علت چیست
سلام.بنده پژو ۴۰۵ دارم.هیچ یک از نشانه های سوختن واشر را ندارد.فقط وقتی ماشین رو خاموش میکنم و سرد میشه گل و لای روغنی روی رادیات دیده میشه.با رنگ قهوه ای تیره.لازم به ذکره که بگم قبلا یکبار رادیات بخاری رو با نانو شستم.ممنون میشم راهنمایی کنید تا بدونم مشکل از کجاست.واشر سوخته یا خاصیت خودش رو تا حدودی از دست داده؟یا کلا مسئله چیزه دیگه ایه
دقیقا مشکل ماشین منم هم همین هست پژو ۴۰۵ دارم که یکبار تعمیر کردم و سرسیلندر کامل تعویض و نو خریدم الان بعد از یکسال همین گل و لای و با رنگ قهوه ای یا تقریبا یچیزی شبیه به خامه ای روی درب رادیاتور مبینم لطفا راهنمایی کنید البته فقط تو این فصل سرما ینی زمستون متوجه شدم قبلش چنین چیزی نبوده
سلام داخل گیج روغن ماشین پراید نشانه آب روغن قاطی کردن هست
ولی روغن رو تعویض میکنم هیچ نشانه ای نیست ممنون میشم دلیلش رو بگید
آذر سال ۱۴۰۰
سلام من پارس82دارم2روز پیش رادیاتورروسویس کردم که درب رادیات وترمستات 76درجه گذاشتم البته 4سال قبل ریمپ کردم که دما روپایین اوردم 10روز قبلش هم رادیات بخاری روبا فشارباد سرویس کردم… بخاری خیلی داغ می کرد که رفتم اون سرویس رادیات روانجام دادم موقعی که بخاری روسرویس کردم پایین رادیات همش سرد بود حالا بعد48ساعت ازسرویس رادیاات حین حرکت باسرعت معمولی دود خیلی سفیدی از اگزوز میاد که وایسادم ودرب روغن روکه بازکردم داخلش سفیدبود رادیات هم خیلی اب کم کرده بود… اینا چه ربطی بهم دارن
سلام خوبین
پژو۴۰۵مدل ۸۵دارم روغن عوض کردم فرداش داشتم چک میکردم دیدم هم اب کم کرده هم درب روغن موتور شیری رنگ شده دود نمیدیدم فرداش چک کردم باز نیم لیتری اب کم کرده بود ولی الان سه روزه که دیگه اب کم نمیکنه البته مسافتی نمیرم باهاش که زباد داغ کنه. ایا الان مشکل رو میتونم روغن عوض کنم دیکه کم نمیکنه اب یا باید حتما واشر عوض بشه
سلام لطفاراهنمایم کنید من اردی کاربراتور دارم واشرسرسیلندسوخت بردم تعمیرگاه سرسیلندهم اکبندانداختم ولی روشن ک شد بی نهایت دود کرد ابی بود بعد ابی سیاه قاطی شد مشکل چیه
سلام شاید سرسیلند خوب آبندی نکرده البته ماشین احتمال داره از رینگ پیستون باشه من یک پیکان وانت دارم تا حدودی از مکانیکی سرشته دارم چندوقت پیش گژ روغن که کشیدم دیدم روغن شیری شده از اگزوز هم بخار سفید میاد بردم تراشکاری جوش کفتراشی بعدش آبندی کرد در قدیم تعمیرکار خودش آبندی میکرد الان تنبل شدن میدن تراشکار خلاصه قبلش ماشین خیلی بد روشن میشد آب رفته بود تو محفظه احتراق ولی الان خوب شده شما هم اگر سرسیلند نو خریدی بایدآبندی میکرد یک نگا هم موقع تعمیر به لغی پیستون میکرد شایدبلوکه سلیند لبه داشتهشایدم با یک دست رینگ درست بشه
سلام. من ساینا 98 دارم.امروز بطور اتفاقی درب روغن موتور رو باز کردم دیدم ارده ای (شیری رنگ) شده و مقدارش هم خیلی بود. ولی نشانه ی دیگه ای نداره از آب روغن قاطی کردن. آب به مقدار خیلی کم، کم میکنه یعنی دو هفته ای یه استکان. آیا ممکنه آب روغن قاطی کرده باشه؟ چطور میتونم تستش کنم؟
سلام من یه پژو ۴۰۵ مدل ۸۳ دارم که سرسیلندر یکسال پیش عوض کردم و کامل موتور تعمیر الان یه مدت که متوجه شدم درب رادیاتور یچیزی شبیه به خامه چربی میزنه سوال کردم بعضیا میگن از کثیفی رادیاتور هست بعضیاهم میگن از سوختن واشر سر سیلندر هست لطفا راهنمایی کنید
سلام یک پیکان مدل ۷۶ دارم الان ۳ روز ک ماشین وقتی خاموش اب داخل رادیاتور میریم پر میشه وقتی هم استارت میزنم یک هو هرچی اب ریختم یا پس میزنه یا کل اب بخار میشه موتور داغ میکنه گیج روغن ک کشیدم دیدم روغن ماشین شیری رنگ هستش و اینک میخواستم ببینم واشر ترسانده یا سوزانده میشه باهاش راه رفت یا اصلا راه نمیشه رفت تا میکانیک میشه براش یا باید بوکسل کرد
ماشین من ۲۰۶تیپ ۲ واشر سرسیلندر سوزنده و با اینکه مخزن آب رو تعویض کردم باز هم جوش میآورد و دود سفید از اگزوز خارج میشد ماشین چند روز خوابیده بود و امروز که روشن کردم دیگه دودی از اگزوز خارج نمیشد میشه با این ماشین باز حرکت کرد؟
سلام وقت بخیر .روشن نشدن ماشین رابطی به سوختن واشر سر سیلندر داره خوب استارت میخوره و علت خفگی داره روشن نمیکنه
سلام من ماشینم ساینت نود هفت هست بعد از ضد یخ ریختن الان متوجه شدم داخل درب موتور سفید میشه خامه شکل …موتور هم یوقتایی تا روشن میکنم ریپ میزنه ..روغنش هم تمیزه ..آب هم کم نمیکنه ..فقط درب موتور خامه میبنده .بنظرتون چی شده باید موتور باز بشه حتما
باسلام و احترام بسیار مطلب آموزنده و مفیدی بود خیلی واضح و شفاف توضیح دادید عالی بود ممنون
سلام من ماشینم مدلش ۸۹ پژو پارسصبح که روشن میکنم تک کار میکنه دوباره درست میشه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم
سلام ماشین من هم 405مدل 89دقیقا همین مشکلو داره
شما مشکلتون بر طرف شده؟
سلام .ممنون از راهنمایی واطلاع رسانی مفید.ماشین پراید مدل۸۸ اب راداتور به قممقه پس میزنه وسرریز میشه علت چیست ؟؟ ترمستات را چک کردم سالم بود .ممنون
سلام من ماشینم اب سر پیستون میزنه دود سفید زیادم میزنه بیرون از اگزوز ۱۰۰ کیلومتر تا شهر فاصله دارم میتونم باهاش برم
سلام من ماشینم 405مدل 89هستش
صبح که استارت میزنم ماشین خیلی سخت روشن میشه روشن هم که میشه به سختی روشن میمونه و میخاد خاموش بشه تا این که داغ میکنه درست میشه هیچ علائمی از واشر زدن هم نداره
میخاستم بپرسم ممکنه که اب به دریچه احتراق
نفوذ کنه و باعت انفجار ناقص بشه؟
چون همیچیو عوض کردم ولی بازم همین داستانو داره. با تشکر
سلام تازه ماشین رو تعمیر اساسی کردم و سرسیلندر تازه عوض شده ولی الان یک ماهی هستش ک درب روغن شیری میشه و اب کم نکرده
تو مسافت زیاد هم دوبار رفتم باهاش بعد از خاموش کردن دیدم اونجوری نشده
ولی امروز مثلا ی مسافت کوتاهی رفتم دوباره شیری شده بود و امپر ماشین تا حالا از وسط بالا تر نرفته و تا الان باهاش۷هزار تا رفتم
سلام ساینا ای ایکس مدل ۹۹ دارم وقتی روشن هست درب قالپاق روغن را باز میکنم ماشین فول میشود و وقتی میبندم ماشین حالت خفگی میگیرد و دوباره برمیگردد وقتی چند دقیقه با کولر رانندگی میکنم شروع به کول زدن کرده و گاز نمیخورد بعد از خاموش کردن و چند دقیقه بعد درست میشود و چند دقیقه دوباره به همین حالت چراغ چک هم روشن نمیشود علت چیست
اگر واشر سرسیلندر سوخته بوده و سرسیلندر تعویض شده، باید روغن موتور هم تعویض شده باشه، اگر عوض شده، باید نهایتا بعد از 2000 یا 2500 کیلومتر مجدد تعویض روغن داشته باشین
درستش کردین؟
دوستان سلام، 405 مدل 92 بنزینی، یک ماه پیش کل سرسیلندر تعویض شد. روغن موتور هم تعویض شد که الان حدود 1500 تا رفته (قرار شد 2500 تا که رفت دوباره عوض کنم روغن رو). این چند روز مشکل خاصی نداشت، دو روز هست که موقع گاز دادن دود سیاه از اگزوز میزنه همراه با بوی زیاد خامسوزی. (البته یک نفر که دید گفت دود آبی هست، ولی خودم سیاه دیدم). مصرف سوخت هم بالاست. آیا ریختن روغن ترمز جای شمع ها میتونه کمک کنه؟ یا لازمه ببرم تعمیرگاه؟
سلام من یه پارس ۹۳ دارم تازه همه وسایل بوش پیستون رینگ اینا عوض کردم ۲ ماه نشد دوباره در قالپاغ کف داره بنظرتون مشکل چی میتونه باشه؟
سلام من امروز کوییک اس تحویل گرفتم از نمایندگی تا خونه ۱۰کیلومتر رانندگی کرده بودم آمپر ۱۰۰درصد رفت بالا چراغهای خطر روشن شدن خاموش کردم منتظر شدم دلم کمی پایین آمد برگشتم نمایندگی بررسی کردن دیدن اصلا برا رادیاتور آب نریختن.آب و ضد یخ ریختن مشکل حل شد.مشکلم،سوالم اینه با ماشین صفر۲۰ کیلومتر رانندگی بدون آب موتور کردم واز موتور ماشین بوی سوختگی میاد آیا برا موتور مشکلی پیش آمده یانه
اینا دیگه کی هستن. نباید به همین سادگی ولشون میکردی .
سلام من ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۴ دارم امروز صبح یکم بد استارت خورد بعد روشن شدن اگزوز پت پت میکرد سوار شدم کمی رانندگی کردم دیدم آمپر آب تا یک خط زیر خط قرمز رفت بالا و فن دور تند یکسره کار میکرد ولی رادیاتور خنک بود ماشین رو خاموش کردم آب رو هواگیری کردم دوباره روشن کردم تک استارت روشن شد ولی همچنان پت پت میکرد و دود سفید از اگزوز بیرون میومد و آمپر آب پایین اومده و فن خاموش شده بود به نظر شما مشکل چی میتونه باشه؟
با تشکر