آریزو 6 پرو و بهمن ریسپکت پرایم دو مدل سدان تازه وارد بازار کشورمان محسوب میشوند. هر دو خودرو محصول کشور چین بوده و آریزو ۶ پرو توسط شرکت مدیران خودرو در قالب برند فونیکس و ریسپکت پرایم توسط شرکت بهمن موتور به بازار کشورمان عرضه شدهاند. هدف از عرضه این دو سدان چینی، جذب خریداران ایرانی است که به خاطر ممنوعیت واردات به دنبال خرید خودروهای مدرن هستند.
آریزو ۶ پرو و ریسپکت پرایم شباهتهایی داشته و هر دو از یک پلتفرم چری مشترک استفاده میکنند، اما طراحی و قیمت متفاوتی دارند. در ادامه این مطلب مجله خودرو سوییچ با ما همراه باشید تا مقایسهای کامل بین آریزو ۶ پرو و ریسپکت پرایم انجام داده و ببینیم کدام یک از این دو سدان چینی ارزش خرید بیشتری دارند.
مقایسه طراحی خارجی آریزو 6 پرو و ریسپکت پرایم
نمای ظاهری دو خودروی فونیکس آریزو ۶ پرو و بهمن ریسپکت پرایم نشان از دو زبان طراحی کاملاً متفاوت دارند. در یک سو، آریزو ۶ پرو یک طراحی محافظه کارتر با خطوط بیشتر صاف و یک جلوپنجره نسبتاً بزرگ دارد. این ترکیب طراحی ظاهری کلاسیک و بالغ به این خودرو داده که آن را به مدلی جذاب برای خریداران مسنتر که به دنبال یک سدان شیک هستند تبدیل میکند. در سوی دیگر، بهمن ریسپکت پرایم ظاهری جسورانهتر و خشنتر دارد.
جلوپنجره جذاب، دریچههای ورودی وای بزرگ و دیفیوزر عقبی زیبا همه ظاهری متفاوت به این خودروی سدان چینی دادهاند. جزئیات اسپرت در طراحی ظاهری این خودرو مانند تریم مشکی روی بدنه و رینگهای بزرگ، ریسپکت پرایم را به یک خودروی پرانرژی و جوان پسند تبدیل کردهاند.
هر دو خودرو به چراغهای LED مجهز بوده و تزئینات کرومی روی بدنه دارند که ظاهری جذابتر به آنها بخشیدهاند. هرچند، چراغهای جلو و عقب خشن ریسپکت پرایم ظاهر جذابتری در مقایسه با طراحی محافظه کارتر آریزو ۶ پرو دارند. به طور کلی، در حالی که طراحی ظاهری آریزو ۶ پرو بسیار ظریف و زیباست، ولی طراحان ریسپکت پرایم به دنبال ظاهری متفاوت و جوان پسندتر بودهاند و بدون شک در خیابان این خودرو بیشتر توجه همه را به خود جلب میکند.
کسانی که به دنبال توجه بیشتر در خیابان هستند قطعاً طراحی ریسپکت پرایم را بیشتر میپسندند، از سوی دیگر، بسیاری از افراد ممکن است سادگی شیک در طراحی آریزو ۶ پرو را ترجیح بدهند. به طور کلی طراحی ظاهری یک موضوع سلیقهای بوده و نمیتوان در این بخش برندهای را معرفی کرد.
مقایسه آپشنها و امکانات آریزو 6 پرو و ریسپکت پرایم
هر دو خودرو به امکانات مدرن و آپشنهای مختلفی مجهز هستند. هر دو خودروی سدان از آپشنهایی مانند صفحه نمایش لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم ورود بدون کلید، شارژر بیسیم و حالتهای رانندگی مختلف بهره میبرند. البته، قیمت بالاتر آریزو ۶ پرو سبب شده تا شاهد ارائه سیستمهای کمکی رانندگی و تجهیزات بیشتری روی این خودرو باشیم. به عنوان مثال، آریزو ۶ پرو شرکت فونیکس مواردی مانند رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین و رادار تصادف عقب را داشته و رانندگی بسیار ایمنتری با این خودرو تجربه خواهید کرد. در عین حال، خبری از این سیستمهای پیشرفته کمکی رانندگی در بهمن ریسپکت پرایم نیست.
از نظر امکانات و آپشنهای داخل کابین، هر دو خودروی ریسپکت پرایم و آریزو 6 پرو به مواردی مانند گرمکن صندلی جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش صندلی چرم و صندلی جلو برقی قابل تنظیم در شش جهت مجهز هستند. از نظر طراحی کابین، بهمن ریسپکت پرایم با فرمان تخت اسپرت و دوخت متضاد قرمز رنگ ظاهر بسیار جذابتر و جوان پسندتری دارد. به طور کلی، کسانی که به دنبال امکانات و سیستمهای کمکی رانندگی بیشتری بوده و مایل هستند پول بیشتری برای این موارد هزینه کنند، آریزو ۶ پرو انتخاب خوبی برایشان خواهد بود. در سوی دیگر ریسپکت پرایم امکانات و طراحی اسپرت و جذاب کابین را با قیمتی مناسب در اختیار مشتریان قرار داده است.
مقایسه ایمنی آریزو 6 پرو و ریسپکت پرایم
ظاهراً تاکنون دو خودروی آریزو 6 پرو و ریسپکت پرایم در هیچ تست تصادفی به صورت رسمی شرکت نکردهاند و گزارشی از این دو خودرو در دست نیست. با این حال، با توجه به این که دو مدل مذکور روی پلتفرم مشترک چری ساخته شدهاند، میتوان عملکرد این دو خودرو در تست تصادف را به نوعی حدس زد. نسل قبلی خودروی آریزو ۵ در تست تصادف مؤسسه چینی C-NCAP موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شده و عملکرد خوبی از نظر مقاومت بدنه و عملکرد کیسههای هوا داشت. پلتفرم این دو خودرو همچنین با استانداردهای ایمنی اروپایی مطابقت دارند.
هر دو خودرو مجهز به ABS، کنترل پایداری، کنترل کشش و کمکی حرکت در سربالایی برای جلوگیری از تصادف هستند. آریزو ۶ پرو دارای ترمز اضطراری اتوماتیک است که این آپشن در ریسپکت پرایم وجود ندارد. برای محافظت از سرنشینان در هنگام تصادف، هر دو خودرو به کیسه هوای جلو، جانبی و پردهای مجهز شدهاند. اگرچه نتایج تستهای تصادف آریزو ۶ پرو و ریسپکت پرایم هنوز منتشر نشده است، اما با توجه به سابقه عملکرد خودروهای این پلتفرم چینی، در تستهای ایمنی، این انتظار میرود که نمرات خوبی را کسب کنند.
مشخصات فنی:
محورهای مشخصات فنی | آریزو ۶ پرو | ریسپکت پرایم |
نوع موتور | چهار سیلندر توربوشارژ | چهار سیلندر توربوشارژ |
حجم موتور | 1.5 لیتر | 1.5 لیتر |
سیلندر/ سوپاپ | 4/16 | 4/16 |
تنفس موتور | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت موتور | 147 اسب بخار | 154 اسب بخار |
گشتاور | 210 نیوتن متر | 230 نیوتن متر |
نوع گیربکس | CVT 9 سرعته | CVT 9 سرعته |
محور محرک | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر سرعت ثبت شده | 210 کیلومتر بر ساعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا 100 | 10.5 ثانیه | 10.5 ثانیه |
مصرف سوخت | 6.9 لیتر ترکیبی | 7.5 لیتر ترکیبی |
نوع بدنه | سدان | سدان |
حجم باک | 48 لیتر | 50 لیتر |
ظرفیت سرنشینان | 5 نفر | 5 نفر |
حجم صندوق عقب | 440 لیتر | 455 لیتر |
طول | 4710 میلیمتر | 4670 میلیمتر |
عرض | 1825 میلیمتر | 1825 میلیمتر |
ارتفاع | 1490 میلیمتر | 1483 میلیمتر |
فاصله بین محورها | 2670 میلیمتر | 2700 میلیمتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 | یورو 6 |
وزن خودرو | 1415 کیلوگرم | 1408 کیلوگرم |
مقایسه مشخصات فنی آریزو ۶ پرو و ریسپکت پرایم
این دو خودرو از یک موتور مشابه که یک مدل ۱. ۵ لیتری توربو ۴ سیلندر است استفاده میکنند، هر چند تیونینگ پیشرانه مذکور در این دو خودرو متفاوت است. ریسپکت با ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور از هر نظر قویتر از آریزو ۶ با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور است.
هر دو به یک گیربکس CVT با شبیهسازی ۹ دنده مجهز شدهاند. این پیشرانه شتابگیری قابل قبولی برای رانندگی روزانه ارائه میکند، هرچند برای ماشین بازها چندان جذاب نخواهد بود. مصرف سوخت آریزو اندکی کمتر بوده و در حالت ترکیبی ۶. ۹ لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی در مقایسه با ۷. ۵ لیتر ریسپکت بنزین مصرف میکند.
از نظر ابعاد بدنه، ریسپکت پرایم اندکی بزرگتر بوده و تقریباً سه سانتیمتر طول بین دو محور بیشتری دارد. هر دو خودرو چهار چرخ دیسکی بوده و به سیستمهای کنترل پایداری الکترونیکی مجهز هستند. یک تفاوت فنی کلیدی بین این دو خودرو در سیستم تعلیق آنها نهفته است و ریسپکت پرایم از یک سیستم تعلیق عقب مستقل پیشرفته مولتی لینک استفاده میکند. در سوی دیگر آریزو ۶ پرو به یک اکسل عقب ساده میله پیچشی مجهز شده است. این به معنی هندلینگ بهتر برای بهمن ریسپکت پرایم خواهد بود.
مقایسه تجربه رانندگی با آریزو 6 پرو و ریسپکت پرایم
پشت فرمان، هر دو ماشین سواری بیصدا و راحتی به لطف سیستمهای تعلیق خوب و کابین به خوبی عایقبندی خود ارائه میدهند. عملکرد گیربکس CVT دو خودرو خوب بوده و بعد از فروکش کردن تأخیر توربو شتابگیری خوبی در اختیار شما قرار میدهد. هندلینگ هر دو خودرو بیشتر نرم و قابل پیشبینی بوده و خبری از هندلینگ تیز و اسپرت در این دو خودرو نیست. همانطور که اشاره شد، تعلیق عقب بهتر در ریسپکت پرایم برتری نسبی در بحث هندلینگ به این خودرو داده و تکانهای بدنه آن در سر پیچها کمتر است. فرمان این خودرو همچنین تیزتر بوده و بیشتر پاسخگوی دستورات راننده نشان میدهد.
در شرایط رانندگی واقعی به نظر مصرف سوخت دو خودرو مشابه است، ولی با توجه به اندکی قدرت بیشتر ریسپکت پرایم مصرف سوخت آن اندکی بالاتر خواهد بود. هر دو خودرو تکانهای ناشی از دست اندازهای جاده را به خوبی جذب میکنند، ولی با توجه به ماهیت اسپرتتر خود، سواری ریسپکت پرایم اندکی سفتتر است. سروصدای داخل کابین در سرعتهای بالا داخل آریزو ۶ پرو کمتر است. برای ماشین بازها، بدون شک ریسپکت پرایم سواری جذابتری ارائه میدهد. ولی برای رانندگی روزانه آریزو ۶ پرو با توجه به کیفیت سواری راحت و کابین لوکسی که دارد میتواند گزینه جذابتری باشد.
مزایا و معایب این دو سدان چینی
آریزو ۶ پرو طراحی داخلی لوکستر و امکانات و تجهیزات سطح بالاتری مانند صفحه کیلومتر و آمپرهای دیجیتال و سیستمهای کمک راننده پیشرفتهتری دارد. همچنین سواری این خودرو در مقایسه با ریسپکت پرایم نرمتر و راحتتر است. هرچند، سیستم تعلیق عقب آن به اندازه ریسپکت پرایم خوب نیست، موضوعی که میتواند ایراد بزرگی برای این خودرو محسوب شود. طراحی ظاهری آریزو ۶ پرو نیز در مقایسه با ریسپکت پرایم خیلی ساده و شاید اندکی قدیمی به نظر برسد.
ریسپکت پرایم با طراحی خارجی جسورتر و اسپرت خود تجربه رانندگی هیجان انگیزتری را ارائه میدهد. سیستم تعلیق عقب آن بهتر بوده و همین هندلینگ آن را بهتر کرده، هرچند این موضوع تا حدودی راحتی سواری آن را در مقایسه با آریزو ۶ پرو نیز کاهش داده است. از نظر طراحی کابین، ریسپکت پرایم دست برتری را با ظاهر شیکتر و اسپرت خود دارد، ولی از نظر کیفیت مواد اولیه اوضاع آریزو ۶ پرو بهتر است. لازم به ذکر است ریسپکت برخی سیستمهای کمکی رانندگی مانند رادار نقطه کور را ندارد. همچنین برخی قیمت پایینتر ریسپکت پرایم را یکی از مزایای این خودرو در قیاس با آریزو ۶ پرو میدانند.
رقبای آریزو و ریسپکت
این دو سدان چینی در بازار سدانهای ایران رقابت شدیدی را با همدیگر دارند. از دیگر رقبای این دو خودرو در ایران میتوان به چری آریزو ۵ IE، جیلی امگرند و چانگان ایدو اشاره کرد. ریسپکت پرایم و آریزو ۶ پرو همچنین در بازار ایران رقیب جدی دیگری به نام کی ام سی J۷ دارند. هرچند از نظر قیمتی تفاوت زیادی بین آنهاست، ولی برخی رقبای وارداتی مانند تویوتا کرولا و کیا سراتو نیز پیش روی این دو خودروی سدان چینی در بازار ایران حضور دارند.
در بازار داخلی، سدانهای دنا پلاس و تارا گزینههای ارزان قیمتتری برای رقابت با این سدانهای چینی محسوب میشوند. به طور کلی، خریداران ریسپکت پرایم و آریزو ۶ پرو گزینههای مختلفی در این سگمنت بازار پیش روی خود، از گزینههای چینی تا مدلهای داخلی ایران خودرو میبینند.
سخن پایانی: ریسپکت پرایم یا آریزو 6 پرو؟
هر دوی این خودروها گزینههای جذابی به عنوان سدانهای مدرن و مجهز برای بازار ایران هستند. مزیت مهم آریزو ۶ پرو فضای داخلی لوکستر و آپشنها و سیستمهای کمکی رانندگی بیشتر آن است. خریدارانی که به دنبال سواری راحت و لذت بخش روزانه هستند، تمایل بیشتری به خرید آریزو ۶ پرو خواهند داشت. با این حال، طراحی ظاهری جسورانه، سواری سرزنده و قیمت پایینتر ریسپکت پرایم برای جوانان و علاقهمندان به سبک و لذت رانندگی اسپرت جذابیت بیشتری خواهد داشت.
در حالی که آریزو ۶ پرو گزینه لوکستری است، اما ریسپکت پرایم ارزش خرید بیشتری داشته و سواری هیجان انگیزتری برای شما به ارمغان خواهد آورد. هر دو سدان چینی نوظهور بازار ایران جذابیتهای زیادی دارند، بنابراین شاید بهترین راه برای انتخاب بین بهمن ریسپکت پرایم و آریزو ۶ پرو فونیکس انجام تست درایو با هر دوی آنها باشد.
سوالات متداول درباره آریزو 6 پرو و ریسپکت پرایم
کدام یک از این دو خودرو قدرت بیشتری دارد؟
هم از نظر قدرت موتور و هم گشتاور، ریسپکت پرایم دست برتری را در برابر آریزو شش پرو دارد.
کدام یک آپشنهای ایمنی بیشتری دارند؟
آریزو ۶ پرو آپشنهایی مانند رادار نقطه کور و رادار تصادف عقب را روی خود داشته و در ریسپکت خبری از از این موارد نیست.
کدام خودرو هندلینگ بهتری دارد؟
ریسپکت پرایم دارای سیستم تعلیق عقب مستقل بوده و به همین دلیل هندلینگ بهتری در مقایسه با ریسپکت پرایم دارد.
نظرات