پورشه ماکان و بیامو X۴ دو رقیب سرسخت در سگمنت کراس اورهای لوکس بازار ایران هستند. هر دو محصول در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانیهای پورشه و بیام رونمایی و از سال ۲۰۱۵ وارد بازار کشورمان شدند. پورشه ماکان با توجه به جذابیتهای فوقالعاده که دارد توانست به سرعت به یکی از پرفروشترین خودروهای پورشه در ایران تبدیل شود. این خودرو طراحی اسپرت که به نوعی امضای پورشه محسوب میشود را با پرفورمنس فوقالعاده قوی ترکیب کرده است. پورشه ماکان به یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز شده که توانایی تولید بیش از ۲۵۰ اسب بخار قدرت را دارد.
بیامو X۴ مبتنی بر کراس اور X۳ طراحی شده ولی ظاهر کوپه مانندتری دارد. این خودرو به خوبی سواری جذاب محصولات بیامو را در قالب یک شاسی بلند کوچک بسیار جادار ارائه میکند. این خودرو همان طور که اشاره شد روی پلت فرم X۳ تولید شده و شاهد استفاده از یک پیشرانه ۲۴۱ اسب بخاری ۴ سیلندر توربو روی آن هستیم. در حالی که از نظر ابعاد بدنه و هدف تولید ماکان و X۴ مشابه هم هستند، ولی هر دو با رویکردی متفاوت از ترکیب ظاهر اسپرت و پرفورمنس قوی روانه بازار شدهاند. در ادامه مطلب با مجله سوییچ همراه باشید تا به مقایسه دو خودروی کراس اور بیامو X۴ و پورشه ماکان بپردازیم.
مقایسه طراحی بدنه بیامو X۴ و پورشه ماکان
طراحی بدنه پورشه ماکان بسیار تهاجمی و خشن بوده و از این نظر به خوبی به پورشه ۹۱۱ که از آن الهام گرفته وفادار مانده است. دریچههای ورودی هوای بزرگ و چراغهای LED جذاب آن در نگاه اول خودنمایی میکنند. در نگاه به خودرو از کناره طرحی فست بک خودرو و خط سقف شیبدار آن به خوبی به چشم میزنند. برآمدگی گلگیرهای عقب و چهار سراگزوز آن نشان از پرفورمنس فوقالعاده قوی این خودرو دارند.
در مقابل، بیامو X۴ ظاهری بلند و جعبهای شکل داشته و به نظر طراحان شرکت بیشتر به عناصر سنتی طراحی شاسی بلندها در طراحی این خودرو پایبند بودهاند. جلوپنجره معروف بیامو و چراغهای دوقلوی خودرو را میتوان مهمترین المانهای طراحی بخش جلوی این خودرو به حساب آورد. در مقایسه با پورشه ماکان، از نمای کناری شیب خط سقف بیامو X۴ بسیار تندتر است. بیامو X۴ همچنین ارتفاع بیشتری از سطح زمین در مقایسه با پورشه ماکان دارد.
هر دو خودرو به رینگهای آلیاژِ بزرگ مجهز شدهاند. با توجه به ارتفاع کمتر و عرض بیشتر پورشه ماکان، این خودرو در مقایسه با بیامو X۴ ظاهر اسپرتتری دارد. به طور کلی، همانطور که اشاره شد پورشه سعی کرده ماکان را با ظاهری کاملاً اسپرت روانه بازار کند و از سوی دیگر، بیامو ترکیبی از ظاهر اسپرت و برخی عناصر سنتی طراحی شاسی بلندها را ارائه مینماید. پورشه ماکان ظاهری خشنتر و تهاجمیتر دارد و بیامو X۴ از یک طراحی کلاسیک بیامو بهره میبرد.
آپشنها و امکانات بیامو X۴ و پورشه ماکان
پورشه ماکان و بیامو X۴ هر دو به خوبی به تجهیزات، امکانات و آپشنهای لوکس و مدرن مجهز شدهاند. هر دو دارای روکش چرمی، گرم کن صندلی، صندلیهای جلو برقی با تنظیم اتوماتیک، تهویه مطبوع اتومات دوگانه و سنسورهای پارک هستند.
برخی تفاوتهای کلی در جزئیات را میتوان بین این دو خودرو پیدا کرد. سیستم صوتی ماکان از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و آپشنهایی مانند یک سیستم صوتی Bose با ۱۴ بلندگو یا سیستم صوتی Burmester را در اختیار خریدار قرار میدهد. بیامو X۴ نیز به سیستم صوتی هارمن کاردن با ۱۶ بلندگو مجهز شده است.
داخل کابین، مشتری امکان بیشتری برای سفارشی پورشه ماکان، از جمله رنگهای مختلف روکش چرم و تریم فیبر کربنی دارد. فضای داخلی X۴ سادهتر است. هر دو خودرو لیستی بلندبالا از تکنولوژیهای مدرن مانند سیستمهای اطلاعات سرگرمی و سیستمهای دید در شب دارند.
از نظر امکانات رانندگی، ماکان بیشتر روی بحث پرفورمنس تمرکز کرده و مواردی مانند سیستم تعلیق بادی هوشمند و پکیج اسپرت کرونو پورشه را ارائه میکند. بیامو X۴ با مواردی مانند تعلیق نرمتر و تجهیز صندلیهای جلو به ماساژور بیشتر روی راحتی و آسایش راننده و سرنشین تأکید دارد. به طور کلی هر دو کمپانی سعی کردهاند با آپشنهای ویژه و لوکس خودروی خود را متمایز کنند.
مقایسه ایمنی بیامو X۴ و پورشه ماکان
ایمنی خودرو یکی از موارد بسیار مهم برای شاسی بلندهای لوکس خانوادگی مانند این دو مدل محسوب میشود. پورشه ماکان و بیامو X۴ هر دو بالاترین سطح ایمنی را ارائه میدهند. هر دو خودرو به صورت استاندارد به کنترل پایداری، ترمزهای ضدقفل، کنترل کشش و مجموعه کاملی از کیسههای هوا مجهز هستند. از جمله آپشنهای ایمنی بیامو X۴ و پورشه ماکان میتوان به دوربینهای پارک، هشدار ترافیک عبوری عقب، هشدار خروج از خط، هشدار تصادف از جلو و ترمز اضطراری خودکار اشاره کرد.
در آزمونهای ایمنی یوروانکپ پورشه ماکان و بیامو X۴ بالاترین نمره که همان ۵ ستاره ایمنی است را کسب کردهاند. کسانی که به ایمنی خودرو اهمیت میدهند میتوانند با خیال راحت این دو کراس اور را خریداری کنند. بین این دو خودرو، بیامو X۴ از نظر امکانات و آپشنهای پیشرفته کمکی رانندگی عملکرد بهتری در مقایسه با ماکان دارد. ولی از نظر امکانات اساسی هر دو خودرو چیزی کم نگذاشتهاند.
جدول مشخصات فنی:
محورهای مشخصات فنی | پورشه ماکان | بی ام و X4 |
نوع موتور | چهار سیلندر توربو | چهار سیلندر توربو |
حجم موتور | 2 لیتر | 2 لیتر |
سیلندر/ سوپاپ | 16/4 | 16/4 |
تنفس موتور | توربو | توربو |
قدرت موتور | 252 اسب بخار | 245 اسب بخار |
گشتاور | 370 نیوتن متر | 350 نیوتن متر |
نوع گیربکس | هفت دنده اتوماتیک دوکلاچه | هشت دنده اتوماتیک |
محور محرک | دو دیفرانسیل | دو دیفرانسیل |
حداکثر سرعت ثبت شده | 229 کیلومتر بر ساعت | 232 کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا 100 | 6.7 ثانیه | 6.2 ثانیه |
مصرف سوخت | 7.4 لیتر ترکیبی | 7.3 لیتر ترکیبی |
نوع بدنه | کراس اور | کراس اور |
حجم باک | 65 لیتر | 67 لیتر |
ظرفیت سرنشینان | 5 نفر | 5 نفر |
حجم صندوق عقب | 420 لیتر | 500 لیتر |
طول | 4697 میلیمتر | 4671 میلیمتر |
عرض | 1923 میلیمتر | 1881 میلیمتر |
ارتفاع | 1624 میلیمتر | 1624 میلیمتر |
فاصله بین محورها | 2807 میلیمتر | 2810 میلیمتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 | یورو 6 |
وزن خودرو | 1770 کیلوگرم | 1873 کیلوگرم |
مقایسه مشخصات فنی بیامو X۴ و پورشه ماکان
از نظر فنی، این دو خودرو پیشرانهها و عملکرد فنی نسبتاً مشابهی دارند. ماکان از یک موتور ۲ لیتری توربو ۴ سیلندر با ۲۵۲ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند و به یک گیربکس ۷ دنده دو کلاچه PDK مجهز شده است. از سوی دیگر ایکس ۴ یک موتور ۲ لیتری توربو ۴ سیلندر با ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور و یک گیربکس ۸ دنده اتوماتیک دارد.
هر دو خودرو چهار چرخ محرک بوده و مکان شتاب صفر تا صدی برابر با 5.2 ثانیه و با اندکی اختلاف، شتاب صفر تا صد ایکس ۴ برابر با 5.5 ثانیه است. حداکثر سرعت دو خودرو نیز ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت ذکر شده است. به طور کلی، مشخصات فنی دو خودرو تفاوت چندانی با هم ندارند. از نظر شتابگیری اندکی وضعیت پورشه بهتر است.
مقایسه تجربه رانندگی با بیامو X۴ و پورشه ماکان
پشت فرمان، هر دو خودرو هندلینگ فوقالعاده خوب و چالاکی در کنار یک سواری بسیار با کیفیت دارند. اما از نظر پرفورمنس پورشه بدون شک عملکرد بسیار بهتری از خود نشان میدهد. فرمان ماکان دقیقتر بوده و گویی دستورات راننده را با دقت بیشتری اجرا میکند. شاسی ماکان نیز در مقایسه با ایکس ۴ در پیچها عملکرد بهتری داشته و تکانهای بدنه کمتری را شاهد هستیم. بدون شک علت اصلی این موضوع تیونینگ فوقالعاده پورشه برای سیستم تعلیق و AWD خودرو است. گیربکس دو کلاچه PDK نیز کار تعویض دندهها را به سرعت برق و باد انجام میدهد.
در سوی دیگر، ایکس ۴ خودروی دست و پا بستهای نیست. عملکرد فرمان و همچنین هندلینگ آن در جاده فوقالعاده خوب بوده و خبری از کم فرمانی سر پیچها به هیچ وجه نیست. کیفیت سواری نیز فوقالعاده بود و در جادههای پر از دست انداز بدون شک این خودرو سواری راحتتری در مقایسه با ماکان دارد.
هر دو خودرو بسیار مناسب سفر بوده و سروصدای زیادی داخل کابین آنها نخواهید شنید. هنگام شتابگیریهای سریع صدای موتور پورشه ماکان بسیار جذابتر است. ایکس ۴ یک خودروی با کیفیت سواری بالا مناسب برای رانندگی روزانه است، ولی بدون شک ماکان برای کسانی که به دنبال یک سواری جذاب و اسپرت هستند میتواند گزینه بسیار خوبی باشد.
مزایا و معایب بیامو X۴ و پورشه ماکان
پورشه ماکان و بیامو X۴ هر دو مزایا و معایب مختص خود را دارند. در ادامه این مطلب نگاهی کوتاه به مزایا و معایب هر یک از این دو خودرو خواهیم انداخت. از جمله مزایای پورشه ماکان میتوان به طراحی جذاب و اسپرت، هندلینگ چالاک، گیربکس سریعتر و امکان سفارشیسازی بیشتر کابین اشاره کرد. معایب این کراس اور جذاب آلمانی نیز قیمت بسیار بالا و هزینههای نگهداری بیشتر در مقایسه با بیامو X۴ است.
در مورد بیامو X۴، مزایای آن شامل مواردی مانند طراحی زیبا به سبک کلاسیک بیامو، سواری نرمتر، ارزش خرید بالا و هزینههای نگهداری کمتر میشود. شتاب کمتر و جذابیت کمتر سواری در مقایسه با پورشه ماکان به باور بسیاری از مهمترین معایب بیامو X۴ هستند. کسانی که به طراحی اسپرت و پرفورمنس قوی اهمیت میدهند بدون شک ماکان را باید انتخاب کنند و در صورت تمایل به داشتن سواری راحتتر با قیمتی مناسب، بیامو X۴ میتواند انتخابی مناسب برای خریداران باشد.
رقبای بیامو X۴ و پورشه ماکان در بازار ایران
علاوه بر اینکه این دو محصول رقیب یکدیگر هستند خودروهای دیگری نیز در بازار وجود دارد که بیامو X۴ و پورشه ماکان با آنها به رقابت میپردازند. آئودی Q۵ یکی از دیگر گزینههای کراس اور لوکس بازار است که با این خودروها در ایران رقابت میکند. با این حال، این کراس اور آئودی طراحی اسپرت ماکان را نداشته و سواری راحتی مانند بیامو X۴ ندارد.
کراس اور دیگری که در این بین خودنمایی میکند لکسوس NX است. این کراس اور جذاب ژاپنی بدون شک با موتور توربو و طراحی زیبای خود میتواند رقیب سرسختی برای این دو آلمانی بازار ایران باشد.
نهایتاً فولکس واگن تیگوان دیگر آلمانی رقیب برای این دو خودرو محسوب میشود و یک فرانسوی به نام رنو کولئوس نیز گرچه از نظر فنی به پای این دو رقیب آلمانی نمیرسد، ولی به طور کلی یکی از گزینههای اروپایی آنها در بازار ایران است.
سخن پایانی
کراس اور پورشه ماکان با فاصلهای اندک در یک نبرد تن به تن بیامو X۴ را شکست میدهد. پورشه ماکان طراحی جذابتر، سواری بهتر و فضای داخلی لوکستری را در مقایسه با بیامو X۴ دارد. همه این موارد سبب شده تا این خودرو حس و حال یک خودروی اسپرت و نه یک شاسی بلند معمولی را به راننده و سرنشین بدهد. البته، به عنوان یک مدل پورشه، هنگام خرید آن باید پول بیشتری برای این خودرو پرداخت نمایید.
X۴ نیز به لطف پرفورمنس قوی و سواری با کیفیت و راحتی که دارد یک گزینه فوقالعاده برای خرید در این سگمنت بازار است. بیامو X۴ با قیمت پایینتر قطعاً انتخاب هوشمندانهای برای خریداران خواهد بود. همچنین هزینههای نگهداری X۴ نیز پایینتر از ماکان است.
خرید پورشه ماکان برای افرادی که میخواهند نهایت هیجان را با یک کراس اور لوکس اسپرت تجربه کنند توصیه میشود. ولی بیامو X۴ بیشتر به درد کسانی میخورد که بدون هزینه بیشتر به دنبال یک پرفورمنس قوی و سواری نرم و راحت هستند.
سؤالات متداول
-
بین پورشه ماکان و بیامو X۴ کدام یک شتاب بیشتری دارد؟
پورشه ماکان اندکی شتاب بیشتری داشته و صفر تا صد را در 5.2 ثانیه پر میکند. این عدد برای بیامو X۴ حدوداً 5.5 ثانیه است.
-
فضای بار کدام خودرو بیشتر است؟
فضای بار X۴ با صندلیهای خوابیده نزدیک به ۱۶۰۰ لیتر و ماکان ۱۵۰۰ لیتر است.
-
بین پورشه ماکان و بیامو X۴ کدام گران قیمتتر است؟
بدون شک پورشه ماکان قیمت بسیار بیشتری در مقایسه با بیامو X۴ در بازار ایران دارد. برای بررسی قیمت این دو خودرو میتوانید به سایت سوییچ مراجعه کنید.
نظرات