هوندا CR-V و تویوتا راوفور از بهترین خودرو‌های کراس اور کامپکت ژاپنی حاضر در بازار ایران محسوب می‌شوند. CR-V جزء نخستین خودرو‌هایی بود که مفهوم کراس اور را در اوایل دهه ۱۹۹۰ پایه‌گذاری کرد. چند سال بعد، تویوتا راوفور نیز توانست به خوبی به افزایش محبوبیت کراس اور‌ها در بازار کمک کند. هر دو خودرو دارای مشخصات مشابه مانند سیستم چهار چرخ محرک، فضای داخلی کاربردی و ارتفاع سواری بالاتری از یک خودروی استاندارد هستند. در ادامه این مطلب با سوییچ همراه شوید تا نگاهی دقیق‌تر به این دو ژاپنی جذاب بازار ایران انداخته و از جنبه‌های مختلف آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

مقایسه طراحی خارجی تویوتا راوفور و هوندا CR-V

زمانی که بحث طراحی بدنه مطرح می‌شود، هوندا CR-V به وضوح ظاهر خشن‌تری در مقایسه با راوفور داشته و گرچه از نظر ابعاد بدنه دو خودرو هم اندازه هستند، ولی این خودرو بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. هوندا CR-V از یک طراحی اسپرت در بخش جلو با یک جلوپنجره بزرگ کرومی و سپری جذاب بهره می‌برد. طراحی بخش عقب آن طراحی محافظه کارانه‌تری دارد و شاهد چراغ‌های ساده و خطوط مینیمال در این بخش هستیم.

عکس طراحی بیرونی دو خودرو هوندا CR-V و تویوتا راو۴
طراحی بیرونی دو خودرو هوندا CR-V و تویوتا راو۴

به طور کلی، تویوتا راوفور یک شکل بدنه جعبه‌ای‌تری در مقایسه با همتای ژاپنی خود دارد. طراحی بخش جلویی آن بسیار ساده بوده و خبری از المان‌های طراحی تهاجمی هوندا CR-V در این خودرو نیست. در عقب، خودرو به لطف چراغ‌هایی که از بدنه بیرون زده‌اند ظاهر متفاوتی دارد. تویوتا راوفور همچنین آپشن بدنه دو رنگ به منظور جذابیت بیشتر نیز در اختیار مشتری قرار می‌دهد. به طور کلی، هوندا CR-V ظاهری مدرن‌تر و تهاجمی‌تر داشته و در تویوتا راوفور شاهد یک طراحی جعبه‌ای شکل مختص شاسی بلند‌های سنتی هستیم.

ثبت درخواست خرید

مقایسه آپشن‌ها و امکانات تویوتا راوفور و هوندا CR-V 

هوندا CR-V حتی در مدل پایه نیز به تجهیزات و امکانات زیادی مانند تهویه مطبوع دوگانه، سیستم ورود بدون کلید و یک صفحه نمایش ۷ اینچی اطلاعات سرگرمی مجهز شده است. در مدل‌های گران‌تر مواردی مانند روکش صندلی چرم، نویگیشن و سیستم صوتی قوی به آن اضافه می‌شود. تویوتا راوفور نیز در مدل پایه تجهیزات و امکانات اساسی را ارائه کرده است. تریم‌های گران قیمت این خودرو مواردی مانند گرم کن صندلی‌های جلو و عقب، نورپردازی محیطی و باز شدن در عقب بدون دخالت دست را نیز روی خود دارند.

هر دو خودرو به مواردی مانند اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز هستند. به طور کلی، هوندا CR-V داخل کابین هم ظاهر مدرن‌تری داشته و هم تکنولوژی‌های روز را به مشتری ارائه می‌کند. در سوی مقابل، تویوتا راوفور از برخی جهات مانند سیستم اطلاعات سرگرمی کاربر پسندتر که کار با آن بسیار راحت‌تر است سعی بر رقابتی جدی با هموطن خود دارد. با آپشن‌های متنوعی که برای هر دو خودرو عرضه شده، بدون شک از این نظر مشکلی با هیچ کدام از آن‌ها نخواهید داشت.

عکس طراحی داخلی دو خودرو هوندا CR-V و تویوتا راو۴
طراحی داخلی دو خودرو هوندا CR-V و تویوتا راو۴

مقایسه ایمنی تویوتا راوفور و هوندا CR-V

به عنوان محصولات ژاپنی، از نظر ایمنی هر دو خودروی هوندا CR-V و تویوتا راوفور عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. هردو خودرو در آزمون‌های تصادف IIHS و NHTSA آمریکا امتیازات بالایی کسب کرده‌اند. هوندا CR-V سیستم‌های کمکی رانندگی مختلفی مانند هشدار تصادف از جلو، ترمز اضطراری و سیستم کمکی حفظ مسیر را روی همه تریم‌های خود ارائه کرده است. رادار نقطه کور نیز به عنوان یک آپشن قابل سفارش در این خودرو است. تویوتا راوفور نیز همان طور که احتمالاً حدس زده‌اید از نظر ایمنی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. راوفور به صورت استاندارد به پکیج Safety Sense مجهز شده که مواردی مانند سیستم هشدار تصادف از جلو، ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط و کروزکنترل هوشمند را شامل می‌شود.

تویوتا راوفور در تمامی تریم‌ها به جز مدل پایه به رادار نقطه کور مجهز شده است. به طور کلی هر دو کراس اور امکانات ایمنی خوبی را ارائه می‌دهند. تست‌های تصادف نشان می‌دهد که داخل هوندا CR-V و تویوتا راوفور هیچ گونه نگرانی از نظر ایمنی نباید داشته باشید. البته باید اشاره کنیم که در این بخش، تویوتا راوفور به لطف سیستم‌های کمکی رانندگی بیشتر، عملکرد نسبتاً بهتری در مقایسه با هوندا CR-V دارد.

جدول مشخصات فنی

محورهای مشخصات فنی تویوتا راوفور هوندا CR-V
نوع موتور چهار سیلندر چهار سیلندر
حجم موتور 2.5 لیتر 2.4 لیتر
سیلندر/ سوپاپ 16/4 16/4
تنفس موتور تنفس طبیعی تنفس طبیعی
قدرت موتور 176 اسب بخار 185 اسب بخار
گشتاور 233 نیوتن متر 245 نیوتن متر
نوع گیربکس شش سرعته اتوماتیک CVT
محور محرک دو دیفرانسیل دو دیفرانسیل
حداکثر سرعت ثبت شده 200 کیلومتر بر ساعت 200 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا 100 9.3 ثانیه 8.5 ثانیه
مصرف سوخت 9.1 لیتر ترکیبی 8.1 لیتر ترکیبی
نوع بدنه        کراس اور کراس اور
حجم باک 60 لیتر 58 لیتر
ظرفیت سرنشینان 5 نفر 5 نفر
حجم صندوق عقب 1076 لیتر 570 لیتر
طول 4600 میلی‌متر 4579 میلی‌متر
عرض 1845 میلی‌متر 1820 میلی‌متر
ارتفاع 1715 میلی‌متر 1685 میلی‌متر
فاصله بین محورها 2660 میلی‌متر 2620 میلی‌متر
استاندارد آلایندگی یورو 5 یورو 5
وزن خودرو 1780 کیلوگرم 1622 کیلوگرم

 

مقایسه مشخصات فنی تویوتا راوفور و هوندا CR-V

زیر کاپوت، هر دو خودروی هوندا CR-V و تویوتا راوفور پیشرانه‌های مشابهی دارند. هوندا CR-V به یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر با 184 اسب بخار قدرت مجهز شده است. البته در مدل‌های بالاتر این خودرو با یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو 190 اسب بخاری هم در بازار‌های جهانی حضور دارد، ولی در بازار ایران موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی تنها آپشن هوندا CR-V است. به لطف موتور مذکور، خودرو صفر تا صد را می‌تواند در 8.5 ثانیه پر کند. تویوتا راوفور در همه بازار‌ها فقط با یک موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر با 177 اسب بخار قدرت و 233 نیوتن متر گشتاور عرضه شده است.

عکس مقایسه موتور دو خودرو هوندا CR-V و تویوتا راو۴
مقایسه موتور دو خودرو هوندا CR-V و تویوتا راو۴

این خودرو اندکی در مقایسه با هوندا CR-V کندتر بوده و صفر تا صد را در 9.7 ثانیه پر می‌کند. هر دو خودرو در مدل‌های دو دیفرانسیل وارد بازار کشورمان شده‌اند. مصرف سوخت هوندا CR-V و تویوتا راوفور در حالت ترکیبی به ازای هر صد کیلومتر رانندگی مشابه، معادل 8.1 لیتر است. تویوتا راوفور یک مدل هیبریدی نیز دارد که متاسفانه در بازار کشورمان خبری از این نسخه بسیار کم مصرف نیست. به طور کلی، هر دو خودرو از نظر فنی و مصرف سوخت عملکرد نسبتاً مشابهی دارند.

ثبت درخواست خرید

مقایسه تجربه رانندگی با هوندا CR-V و تویوتا راوفور

در جاده، هوندا CR-V سواری نرم‌تر و لذت بخش‌تری در مقایسه با تویوتا راوفور در اختیار راننده و سرنشین خود قرار می‌دهد. این خودرو فرمان بسیار دقیقی داشته و هندلینگ آن در جاده‌های پرپیچ و خم فوق‌العاده است. سیستم تعلیق خوب خودرو به شکلی بهینه ناهمواری‌های جاده را جذب کرده و یک سواری راحت و بی‌سروصدا را برای شما به ارمغان می‌آورد. تویوتا راوفور در چنین جاده‌هایی سواری سفت‌تری داشته و کابین آن سروصدای بیشتری دارد. در پیچ‌ها، عملکرد آن به اندازه هوندا CR-V خوب نیست و تکان‌های بدنه نیز بیشتر است. همان طور که در بخش قبل هم اشاره شد، از نظر شتاب‌گیری نیز هوندا CR-V اوضاع بهتری در مقایسه با راوفور دارد.

داخل کابین نیز عایق‌بندی هوندا CR-V بهتر بوده و سرنشین و راننده تجربه سواری راحت‌تری دارند. به طور کلی سواری با هوندا CR-V بسیار تجربه جالب‌تر و لذت بخش‌تری است و در این بخش راوفور حرف زیادی برای گفتن در مقابل آن ندارد. به لطف ارتفاع بیشتر از سطح زمین، شاید تویوتا راوفور گزینه بهتری برای آفرود‌های سبک در مقایسه با هوندا CR-V باشد. ولی برای رانندگی روزانه و سفر‌های خانوادگی به دلیل سواری و هندلینگ بهتر هوندا CR-V برنده اصلی است. گرچه تویوتا راوفور نیز از این نظر خودروی بدی محسوب نمی‌شود، ولی پشت فرمان آن خبری از سواری پویا و لذت بخش هوندا CRV نیست.

عکس نمای عقب دو خودرو هوندا CR-V و تویوتا راو۴
نمای عقب دو خودرو هوندا CR-V و تویوتا راو۴

مزایا و معایب تویوتا راوفور و هوندا CR-V

هوندا CR-V به خاطر شتاب بیشتر، کابین جذاب‌تر و سواری بسیار لذت بخش یک انتخاب فوق‌العاده در سگمنت خود محسوب می‌شود. از نقاط ضعف آن می‌توان به کمبود فضای بار نسبت به برخی از رقبای آن و دید ضعیف عقب اشاره کرد. از سوی دیگر، تویوتا راوفور به دلیل ارزش خرید بالا، تجهیزات ایمنی بیشتر و دوام بسیار خوب طرفداران زیادی در بازار دارد. شتاب ضعیف‌تر در مقایسه با هوندا CR-V و کیفیت سواری پایین‌تر از مهم‌ترین نقاط ضعف آن محسوب می‌شوند. از نظر سیستم اطلاعات سرگرمی هر دو خودرو اوضاع خوبی ندارند.

عکس نمای داخلی دو خودرو هوندا CR-V و تویوتا راو۴
نمای داخلی دو خودرو هوندا CR-V و تویوتا راو۴

هوندا CR-V مزایای دیگری از جمله کابین جادار، تجهیزات و آپشن‌های زیاد و نمرات بالای ایمنی نیز دارد. ولی به دلیل پنجره عقب کوچک که تاثیر منفی روی دید عقب راننده گذاشته و عدم وجود تهویه صندلی‌های جلو این خودرو منتقدان زیادی پیش روی خود می‌بیند. راوفور همچنین به خاطر ایمنی بالا، فضای مناسب برای سرنشینان عقب و استهلاک کمتر مورد تحسین خیلی هاست. هندلینگ نه چندان خوب و نبود برخی امکانات از جمله در عقب برقی از جمله ایرادات مهم این خودرو محسوب می‌شوند.

رقبای تویوتا راوفور و هوندا CR-V

در بخش خودرو‌های کراس اور کامپکت باز ایران، این دو خودرو رقبای مختلفی مانند کیا سورنتو، بورگوارد BX7، فولکس واگن تیگوان، رنو کولئوس و برخی رقبای آلمانی مانند بی‌ام و X3 را پیش روی خود می‌بینند. همان طور که احتمالاً حدس زده‌اید در این سگمنت و بازه قیمتی در بازار ایران رقابتی شدید وجود دارد و گزینه‌های مختلفی پیش روی خریداران وجود دارند. این دو خودروی ژاپنی با توجه به ارائه یک پکیج کامل از طراحی زیبا، بخش فنی جذاب و امکانات و آپشن‌های مناسب بدون شک حرف‌های زیادی برای گفتن در میان همه این رقبا دارند.

سخن نهایی

به طور کلی، هوندا CR-V در بسیاری از بخش‌های کلیدی برتری جزئی نسبت به تویوتا راوفور دارد. به دلیل داشتن شتاب بیشتر، کابین لوکس‌تر و سواری با کیفیت و هندلینگ خوب، هوندا CR-V را می‌توان برنده این دوئل تمام ژاپنی معرفی کرد. این خودرو همچنین تجربه سواری جذاب‌تری با کابین جادار خود در اختیار راننده و سرنشین‌ها قرار می‌دهد. با این حال، راوفور نیز به راحتی پا پس نکشیده و همچنان یک رقیب بسیار قدر برای هوندا CRV محسوب می‌شود. همان طور که اشاره شد نقاط قوت این خودرو تجهیزات کمکی رانندگی بیشتر و استهلاک پایین و ارزش خرید بالای آن هستند.

سوالات متداول

فضای بار هوندا CR-V بیشتر است یا تویوتا راوفور؟

در صورتی که صندلی‌های عقب را تا کنید، هوندا CR-V فضای بار بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد.

مصرف سوخت کدام خودرو بهتر است؟

در حالت ترکیبی، هر دو خودرو مصرف سوخت یکسانی معادل 8.1 لیتر به ازای هر صد کیلومتر دارند.

کدام خودرو سیستم اطلاعات سرگرمی بهتری دارد؟

نظرات متفاوت است، اما بسیاری اعتقاد دارند کار کردن با سیستم اطلاعات سرگرمی تویوتا راوفور بسیار راحت از هوندا CR-V بوده، ولی CR-V سیستم اطلاعات سرگرمی مدرن‌تری دارد.

قیمت هوندا CRV و تویوتا راوفور در بازار ایران چقدر است؟

برای اطلاع از قیمت دقیق و به روز هوندا CR-V و تویوتا راوفور می‌توانید به وب سایت شرکت سوییچ مراجعه نمایید.