بررسی کامل فونیکس FX: زیبا، ایمن و قدرتمند
خودرؤسازان چینی در سالهای اخیر تلاش زیادی را برای ساخت خودروهای باکیفیتی که بتوانند در صحنه جهانی رقابت کنند، انجام داده و در این مسیر نیز موفقیتهای بسیار کسب کردهاند. چری یکی از برندهایی است که میتوان آن را به عنوان مثالی خوب با چنین رویکردی معرفی کرد، چیزی که در مدل کراس اوور جدید آنها – Omoda ۵ به خوبی دیده میشود.
چری که پیش از این به خاطر ساخت کپیهای ارزان قیمت از خودروهای خارجی شهرت داشت، سرمایهگذاری زیادی بر روی طراحی و ارائه تکنولوژیهای روز روی محصولات جدید خود کرده است. فونیکس FX (که Chery Omoda ۵ نیز نامیده میشود) نشان دهنده تغییر سیاستهای چری در سالهای اخیر و تلاشهای این شرکت برای جذب خریداران جوان است.
این کراس اور ۵ سرنشین دارای طراحی بیرونی جسورانه و فهرست بلندبالایی از امکانات و آپشنهای مختلف است. در زیر کاپوت، یک موتور توربوشارژ قدرتمند قرار دارد که شتابی شبیه به یک خودروی اسپورت ارائه میکند. چری با طراحی این خودرو در واقع قصد داشته تا تصورات مردم را از آنچه امروز خودرؤسازان چینی میتوانند بسازند، تغییر دهد.
با ایمنی تأیید شده توسط Euro NCAP و قیمت رقابتی، فونیکس FX قصد دارد خریدارانی را که تاکنون بیشتر با خودروهای چینی بیکیفیت سروکار داشتهاند غافلگیر کند. این مدل ظاهری جذاب، عملکرد قوی و امکانات رفاهی به روز را در یک بسته جذاب برای نسل جدید خریداران خودرو در بازار داخلی ارائه میدهد. در ادامه این مطلب با سوییچ همراه باشید تا نگاهی دقیقتر به فونیکس اف ایکس مدیران خودرو داشته باشیم.
مشخصات فنی اف ایکس
در زیر کاپوت، Fownix FX دو گزینه موتور را در اختیار خریداران قرار میدهد. مدل Premium که در واقع نسخه قویتر این خودرو محسوب میشود مجهز به یک موتور چهار سیلندر ۱. ۶ لیتری توربوشارژ GDI (تزریق مستقیم بنزین) است. این موتور ۱۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه به همراه گشتاور ۲۹۰ نیوتن متری که از ۱۷۵۰ دور در دقیقه در دسترس است تولید میکند.
نیروی پیشرانه از طریق گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. این ترکیب فنی به FX اجازه میدهد تا ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را فقط در ۷. ۸ پر کند که شتابی بسیار سریع برای یک کراس اوور جمع و جور محسوب میشود. مصرف سوخت این خودرو در حالت ترکیبی ۷. ۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای خودرویی در این کلاس بسیار مقرون به صرفه است.
تریم ارزانتر Excellent مجهز به یک پیشرانه توربوشارژ ۱. ۵ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۵۷ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر است. این موتور به یک گیربکس ۹ سرعته CVT متصل شده است. اگرچه به اندازه مدل Premium قدرتمند نیست، ولی مدل اکسلنت جذابیتهای خاص خود را برای خریداران در بازار دارد.
این خودرو به ترمزهای دیسکی روی هر ۴ چرخ مجهز شده و دیسکهای جلو از نوع Ventilated (تهویه دار) هستند. مدل پرمیوم بر روی یک سیستم تعلیق کاملاً مستقل سوار شده و در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و تعلیق چند میلهای در عقب استفاده میکند. از سوی دیگر، مدل اکسلنت در محور عقب به سیستم تعلیق تورشن بیم محهز شده است. با این ترکیب سیستم تعلیق، در هر دو مدل خودرو سواری نرم و راحتی را میتوانید تجربه کنید.
به طور کلی، Fownix FX با پیشرانههای پیشرفته، عملکرد کافی و سطوح بالای ایمنی خود را تحت تأثیر قرار میدهد. برای خریدارانی که هم سرعت و هم امنیت را در یک بستهبندی شیک میخواهند، FX پاسخگوی نیاز آن ها خواهد بود. به طور کلی، فونیکس اف ایکس با پیشرانههای مدرن و پرفورمنس فوقالعاده خود توانسته نظر خیلی از خریداران را در بازار به خود جلب کند.
جدول مشخصات فنی فونیکس اف ایکس
نوع موتور | بنزینی |
حجم موتور | 1598 سی سی |
سیلندر/ سوپاپ | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
تنفس موتور | توربوشارژ |
قدرت موتور | 197 اسب بخار |
گشتاور | 290 نیوتن متر |
نوع گیربکس | 7 سرعته دو کلاچه |
محور محرک | جلو |
حداکثر سرعت ثبت شده | 206 کیلومتر در ساعت |
شتاب صفر تا 100 | 7.8 ثانیه |
مصرف سوخت | 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی |
نوع بدنه | کراساور |
حجم باک | 50 لیتر |
ظرفیت سرنشینان | 5 |
حجم صندوق عقب | بین 300 تا 350 لیتر |
طول | 4400 میلی متر |
عرض | 1830 میلی متر |
ارتفاع | 1585 میلی متر |
فاصله بین محورها | 2630 میلیمتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
وزن خودرو | 1444 کیلوگرم |
امکانات رفاهی و آپشنهای اف ایکس
فونیکس FX تقریباً به تمام آپشنها و فناوریهایی که میتوانید از یک کراس اوور مدرن انتظار داشته باشید مجهز شده است. از سیستمهای ایمنی پیشرفته گرفته تا جدیدترین فناوری اطلاعات سرگرمی، هدف اصلی فونیکس FX تحت تأثیر قرار دادن مشتریان در بازار کراساورهای لوکس است.
از امکانات و سیستمهای کمک راننده ارائه شده روی این خودرو میتوان به سیستم رادار نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، سیستم کمکی حفظ بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، هشدار برخورد و ترمز اضطراری خودکار اشاره کرد. دوربینها و سنسورهای نصب شده روی خودرو پوشش ۳۶۰ درجهای را برای پارک راحتتر خودرو فراهم میکنند. برف پاک کنهای حساس به باران، چراغهای جلوی خودکار، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیکها و ۶ ایربگ نیز به صورت استاندارد روی این خودرو ارائه شدهاند.
داخل کابین با نورپردازی LED محیطی در ۶۴ رنگ مختلف بسیار جذابتر از همیشه شده است. سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو با دو صفحه نمایش ۱۰. ۲۵ اینچی امکاناتی مانند Apple CarPlay، Android Auto و سیستم ناوبری یکپارچه را ارائه میکند. خودرو همچنین به مواردی مانند بلوتوث و شارژ بیسیم تلفن نیز مجهز است. سیستم صوتی ممتاز سونی صدایی واضح و شفاف را برای همه سرنشینها فراهم میکند.
صندلیهای خودرو روکش چرم مصنوعی داشته و دارای آپشن گرم کن و تهویه برای ردیف جلو هستند. فرمان کف تخت اسپرت دارای امکان تنظیم شیب دستی و تنظیم تلسکوپی برای قرارگیری در موقعیت عالی با توجه به سلیقه راننده است. ورود بدون کلید و استارت دکمهای، مانند درب عقب برقی که بدون دخالت دست باز میشود، راحتی راننده را به حد اعلای خود رساندهاند.
یکی از آپشنهای جدید ارائه شده روی این خودرو فرمان صوتی است که امکان کنترل عملکردهای مختلف را از طریق حرف زدن فراهم میکند. این آپشن به راننده این امکان را میدهد که تنظیمات مختلف را در عین حال که تمرکز خود را روی جاده حفظ کرده تغییر دهد. از دیگر آپشنهای این خودروی شیک میتوان به سانروف پانوراما، نورپردازی خوش آمدگویی قابل تنظیم، و سیستم تصفیه هوا اشاره کرد.
فونیکس FX با فهرستی طولانی از فناوریها و امکانات پیشرفته، ثابت کرده که خودرؤسازان چینی اکنون قادر هستند محصولات خود را در سطحی مشابه با بازیگران معتبر جهانی تجهیز کنند. خریداران فونیکس اف ایکس از لحاظ ایمنی، سرگرمی، اتصالات و راحتی هیچ گونه نگرانی نخواهند داشت.
ایمنی فونیکس FX
بحث ایمنی با وجود مجموعهای از سیستمهای کمک راننده فعال و بدنهای قوی، یکی از نقاط قوت خودروی فونیکس FX محسوب میشود. هشدار برخورد، ترمز اضطراری خودکار، سیستم جلوگیری از خروج از خط و رادار نظارت بر نقاط کور از جمله برخی از این سیستمهای کمکی رانندگی ارائه شده روی این خودرو هستند.
فونیکس اف ایکس همچنین به شش کیسه هوا، کنترل پایداری و ISOFIX صندلی کودک مجهز شده است. جنس بدنه از فولاد با استحکام بالا بوده و از نقاط Crumple که در هنگام تصادف مچاله شده و نیروی حاصل از برخورد را جذب میکنند بهره میبرد. در طراحی بدنه این خودرو به حفاظت از عابر پیاده نیز توجه شده است.
این تأکید زیاد روی ایمنی خوب این خودرو به بهترین شکل جواب داده، به طوری که فونیکس FX امتیاز کامل ۵ ستاره Euro NCAP را کسب کرده است. خودرو در تست تصادف انجام شده در سال ۲۰۲۲ حداکثر امتیاز را در هر رده – سرنشین بزرگسال، سرنشین کودک، عابر پیاده و سیستمهای کمک ایمنی به دست آورد.
در تست تصادف یوروانکپ فونیکس اف ایکس نمره بیش از ۹۰ درصد برای محافظت از سرنشینان بزرگسال به دست آورد که نشان دهنده ایمنی بالای آن در تصادف است. به لطف استاندارد ISOFIX و امکان نصب صندلی کودک در صندلیهای عقب و موقعیت سرنشین جلو، در تست تصادف مذکور حفاظت از سرنشینان کودک نیز به همین ترتیب مثال زدنی بود. همچنین حفاظت از عابر پیاده امتیاز بیش از ۷۰ درصد کسب کرده که از بسیاری از مدلهای اروپایی نیز بهتر است.
فونیکس FX با ترکیبی از فناوری پیشگیری از تصادف فعال و حفاظت غیرفعال برای سرنشینان و عابران پیاده، ثابت میکند که خودرؤسازان چینی اکنون قادرند محصولات را با بالاترین استانداردهای جهانی مهندسی کنند. هم از نظر فناوریهای ایمنی و هم از نظر یکپارچگی ساختاری، فونیکس توانایی رقابت با بسیاری از رقبای اروپایی و ژاپنی را دارد.
رقبای فونیکس اف ایکس
در این کلاس بدنه، فونیکس اف ایکس رقبای مختلف هم وطن خود را در بازار ایران پیش روی خود میبیند. یکی از آنها دیگنیتی پرستیژ است. هر دو خودرو طراحی جذاب و ابعاد مشابهی دارند. در حالی که تمرکز دیگنیتی پرستیژ بیشتر روی بخش فنی بوده، فونیکس اف ایکس از نظر ایمنی و آپشن دست بالا را دارد.
در بازه قیمتی حدوداً ۲ میلیاردی، رقبای دیگری مانند لاماری ایما و کیام سی K۷ نیز حاضر هستند. البته این دو قبلتر از فونیکس FX وارد بازار ایران شدهاند و از این نظر شاید برگ برنده دست محصول مدیران خودرو باشد. مزیت رقابتی K۷ از نظر برخی شاید شرایط فروش مناسب و جذاب کرمان موتور باشد که میتواند مشتریان را به سمت خرید این محصول سوق دهد.
تجربه راننگی فونیکس FX
پشت فرمان خود، فونیکس FX ترکیبی رضایت بخش از قدرت بالا، راحتی و هندلینگ جذاب را در اختیار راننده قرار میدهد. حتی مدل ضعیفتر اکسلنت نیز به لطف موتور توربوشارژ، پرفورمنس خوبی دارد، ولی این مدل پرمیوم است که بهترین پرفورمنس ممکن را ارائه میکند.
نسخه پرمیوم با شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در حدود ۸ ثانیه، عملکردی فوقالعاده در میان رقبای خود در بازار ایران دارد. با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه که به آرامی دندهها را تعویض میکند، انتقال نیرو در این مدل خطی به نظر میرسد. شاسی خودرو همچنین یک سواری آرام و راحت را بر روی اکثر سطوح جاده فراهم میکند.
در پیچهای جاده، فونیکس اف ایکس رول بدنه متوسطی داشته و عملکرد خوبی برای یک کراس اوور خانوادگی ارائه میکند. فرمان حسی طبیعی و خطی داشته و بازخورد معقولی دارد. ترمزها حتی پس از استفاده زیاد و مکرر قدرت توقفی قوی را ارائه میدهند. هم برای سفرهای شهری روزانه و هم سفرهای جادهای، فونیکس میتواند گزینه خوبی برای خریداران محسوب شود.
یکی از نقاط قوت این خودرو راحتی در سفر و مسافتهای طولانی است. صندلیهای جلو حتی پس از ساعتها نشستن پشت فرمان کماکان بسیار راحت هستند و سرنشینان ردیف دوم از فضای سخاوتمندانه پا لذت میبرند. صدای جاده و باد در داخل کابین به سختی شنیده شده و کابین آرام آن بر آسایشی که یکی از لازمههای سفر جادهای است میافزاید.
البته، آپشنهای مختلف نیز برای رانندگی بدون دردسر با این خودرو به کمک شما خواهند آمد. دوربینهای با وضوح بالا دید ۳۶۰ درجهای را هنگام مانور با خودرو به شما ارائه میکنند. نمایشگرهای دیجیتال خودرو همچنین در همه حال تمام اطلاعات حیاتی را در معرض دید راننده قرار میدهند.
فونیکس اف ایکس را اگر کمی بیشتر تحت فشار قرار دهید شخصیت اسپورت آن ظاهر خواهد شد. شاسی متعادل خودرو جادههای پر پیچ و خم را با اطمینان مدیریت مینماید. موتور هنگام فشار دادن پدال گاز به خوبی میتواند راننده را روی صندلی خود میخکوب کند. در حالی که به احتمال زیاد این خودرو در پیست نمیتواند هاچ بکهای قدرتمندی مانند فولکس واگن گلف GTI را به چالش بکشد، ولی اف ایکس بدون شک حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت. پرفورمنسی که سالها پیش به یک آرزو برای محصولات چینی تبدیل شده بود، اکنون برای چری عادی شده است.
طراحی بدنه فونیکس FX
فونیکس FX با طراحی بیرونی جسورانه و زاویهدار خود که آن را از رقبای محافظهکارترش بسیار متمایز میکند، توانسته توجه خیلی از مشتریان را در بازار به خود جلب کند. هدف چری از این طراحی بدون شک جلب توجه خریداران جوان و کسانی بوده که عاشق خودروهای سریع و پرشتاب هستند.
عناصر برجسته در طراحی جلو شامل جلوپنجره بدون قاب عریض و چراغهای LED اسپلیت است که با یک نوار چراغ باریک متصل شدهاند. ورودیها و دریچههای پایینتر تهاجمی، جاهطلبیهای پویای فونیکس اف ایکس را نشان میدهند. کاپوت خودرو دارای چین و خطوط مختلف برای جذابتر کردن نمای بصری خودرو است.
در نمای نیم رخ، خط کمربند بالارونده و جلوه سقف شناور به FX ظاهری کوپه مانند میبخشد. قوسهای برجسته گلگیرها و رکابهای جانبی ظاهری عضلانی را به خودرو دادهاند. تزئینات کروم پنجرهها را برای ارائه اندکی تضاد جذاب در برابر بدنه احاطه کرده است.
به خودرو که نزدیکتر شوید FX عناصر آیرودینامیکی هوشمندانه خودرو را نشان میدهد. پردههای هوا در سپر جلو برای خنک کردن موتور و همچنین بهبود پایداری خودرو نصب شدهاند. دیفیوزر عقب خودرو نیز به منظور کاهش درگ روی خودرو قرار دارد.
ظاهر تهاجمی خودرو با چرخهای آلیاژی ۱۸ اینچی جذاب نصب شده روی فونیکس بسیار بیشتر شده است. عناصری مانند کالیپرهای ترمز قرمز و دو خروجی اگزوز علاوه بر افزایش زیبایی خودرو، ظاهر آن را اسپرتتر کردهاند.
طراحی کابین اف ایکس
به محض قدم گذاشتن در داخل FX با فضایی مواجه خواهید شد که تم بیرونی جسورانه خودرو را ادامه میدهد. کاکپیت متمرکز بر راننده، محیطی اسپرت را با چیدمان مینیمالیستی که حول دو صفحه نمایش دیجیتال متمرکز شده است، در اختیار راننده قرار میدهد.
دریچههای هوای زاویهدار جذابیت بصری داشبورد خودرو را به بالاترین سطح خود رسانده، در حالی که فرمان جمعوجور امکان مشاهده تمام آمپرها و نشانگرهای روی داشبورد را فراهم میکند. تزئینات لوکس و سطوح نرم مختلف حسی مجلل در سراسر کابین ایجاد میکنند.
به جای نصب دکمههای مختلف در کابین، اکثر عملکردها و تنظیمات از طریق نمایشگرهای لمسی پاسخگو قابل دسترسی هستند. گرافیک واضح و پردازش سریع کار کردن با سیستم اطلاعات سرگرمی را حتی در حال حرکت بسیار ساده کرده است.
صندلیهای جلو چرم همراه با پشتیسرهای یکپارچه سواری بسیار راحتی برای سرنشینها فراهم میکنند و دوخت متضاد قرمز بر زیبایی بصریشان افزوده است. به لطف تنظیمات گسترده، راننده میتوانید بهترین موقعیت رانندگی را برای خود ایجاد کند.
مزایای فونیکس FX
از جمله مزایا و نکات مثبت فونیکس اف ایکس میتوانیم به طراحی بیرونی چشم نواز این خودرو اشاره کنیم که در میان کراساورهای موجود در بازار ایران آن را متمایز میکند. موتور توربوشارژ قوی، شتاب خودروهای اسپرت را در مدل پرمیوم فراهم میکند. فضای داخلی هم برای سرنشینان جلو و هم برای سرنشینان عقب بسیار جادار و راحت است.
فهرست گستردهای از آپشنهای مختلف و سیستمهای کمکی راننده، راحتی و ایمنی را برای سرنشینها به ارمغان میآورند. مواردی مانند کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، اتصال بلوتوث و صندلیهای دارای تهویه نشان میدهند که برندهای چینی تا چه حد پیشرفت کردهاند. نتیجه تست تصادف پنج ستاره Euro NCAP آرامش خاطر راننده و سرنشین را از نظر ایمنی فراهم میکند.
با توجه به قیمت این خودرو، FX یک مدل بسیار مجهز محسوب میشود. خریداران فونیکس جدیدترین امکانات و تجهیزات ایمنی فعال را با قیمتی بسیار کمتر از رقبای اروپایی دریافت میکنند. مصرف سوخت آن نیز مخصوصاً در این کلاس بسیار خوب است.
معایب فونیکس اف ایکس
هر خودرویی، هرچقدر هم که فوقالعاده باشد قطعاً بدون عیب و ایراد نیست. در همین راستا، فونیکس اف ایکس نیز برخی ایرادها را دارد. به عنوان مثال، موتور توربو برای بهترین عملکرد خود به بنزین سوپر و نگهداری بیشتر نیاز دارد. این ممکن است جذابیت خودرو را برای برخی کمتر کند. در حالی که خودرو هندلینگ خوبی دارد، برخی از رانندهها ممکن است در پیچهای شدید جاده بادی رول نسبتاً قابل توجهی را تجربه کنند که میتواند برای برخی تجربهای آزاردهنده باشد.
گیربکس دوکلاچه میتواند گاهی اوقات در موقعیتهای ترافیکی و هنگام توقف و حرکت کمی اذیتکننده باشد. متریال داخلی، اگرچه برای این کلاس خوب است، اما در برابر خودروهای لوکس ژاپنی، کرهای و اروپایی خیلی حرفی برای گفتن ندارد. ظرفیت بار این خودرو در برابر برخی از رقبای آن خیلی خوب نیست که یک علت آن خط سقف شیبدار آن است. فضای سر صندلیهای عقب نیز برای سرنشینان قد بلندتر ممکن است خیلی خوب نباشد.
وضعیت Fownix FX در بازار ایران
فونیکس اف ایکس در فرصتی مناسب وارد ایران شد تا سگمنت کراساورها را نونوار کند. خریداران این خودرو بیشتر مشتاق استایل و فناوریهای جدیدی هستند که در محصولات قدیمی موجود در بازار کشورمان دیده نمیشود. فونیکس با ظاهری الهام گرفته از یک خودروی سدان کوپه، کابین مدرن و تست تصادف ۵ ستاره Euro NCAP، هیجان تازهای را وارد بازار کراساورهای ایران کرده است.
فونیکس اف ایکس با قیمت رقابتی در برابر رقبایی مانند لاماری ایما، تکنولوژیها و آپشنهایی روی خود دارد که به ندرت در کراساورهای حاضر در بازار ایران یافت میشوند. سیستمهای ایمنی پیشرفته و کمکی راننده برای خریدارانی که حساسیت زیادی بر ایمنی دارند جذابیت بیشتری ایجاد میکند.
پرفورمنس یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو است که حتی برخی مدلهای وارداتی از نظر شتاب توانایی رقابت با فونیکس اف ایکس را ندارند. مدیران خودرو، شریک چری در ایران، میتواند از این خودروی زیبا برای جذب خریداران جوانتر استفاده کند.
سخن پایانی
با ترکیبی از طراحی چشم نواز، پرفورمنس قوی و تجهزات به روز، فونیکس FX یک رقیب قدرتمند در بازار کراساورهای ایران محسوب میشود. این خودرو کیفیت ساخت، ایمنی و تکنولوژی را در خودروهای چینی به یک سطح جدید رسانده است. ارزش خرید بالا یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو است که در عین ارزانتر بودن از رقبای اروپایی، ژاپنی و کرهای، عملکردی در حد آنها ارائه میدهد. شاید این خودرو برخی معایب هم داشته باشد، ولی در کل نقاط قوتش بیشتر بوده و یک گزینهایدهآل برای کسانی است که به دنبال خرید یک کراساور جذاب در بازار هستند.
سؤالات متداول
فونیکس اف ایکس با چه پیشرانههایی عرضه شده است؟
این خودرو در دو تریم پرمیوم و اکسلنت به ترتیب به موتور ۱. ۶ لیتری توربو ۴ سیلندر ۱۹۷ اسب بخاری و یک موتور ۱. ۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۵۷ اسب بخار مجهز است.
آیا فونیکس FX از آپشنهایی مانند کروز کنترل هوشمند و ترمز اضطراری خودکار بهره میبرد؟
بله، این خودرو علاوه بر دو آپشن مذکور به مجموعهای کامل از سیستمهای کمکی رانندگی مجهز شده است.
صفر تا صد فونیکس اف ایکس چقدر است؟
در مدل پرمیوم مجهز به موتور ۱. ۶ لیتری، فونیکس قادر است سرعت خود را زیر ۸ ثانیه از حالت سکون به صد کیلومتر بر ساعت برساند.
همچنین بخوانید:
قیافه خوبی داره
بله یک طراحی به روز و جذاب برای خودش ایجاد کرده