مقدمه
قبل از اینکه به بررسی علائم خرابی جلوبندی پراید بپردازیم میبایست بدانیم که جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو چیست؟ جلوبندی خودرو شامل قسمت جلویی و زیرین ماشین میشود که ارتباط مستقیمی با سیستم تعلیق خودرو دارند. تفاوت جلوبندی با سیستم تعلیق در این نکته است که سیستم تعلیق شامل کمکفنرها و چرخهای عقب خودرو نیز میشود اما جلوبندی تنها به قسمت جلوی یک خودرو گفته میشود و شامل فرمان و میل فرمان نیز است. بخش دیگری از خودرو که معمولاً نام آن را در کنار این دو قسمت اتومبیل میشنویم زیربندی خودرو است.
باید گفت که زیربندی با جلوبندی خودرو تفاوت دارد و در واقع در زیرسیستم جلوبندی و تعلیق قرار میگیرد که با پیچ شدن به سیستم تعلیق از آنها در برابر شدن اصابت ضربه مستقیم و غیره … محافظت مینماید سیستم تعلیق و جلوبندی پراید از قسمتهای مهم و حیاتی پراید هستند که باعث حفظ تعادل این خودرو در حال حرکت و حتی در حالت سکون میشوند. سلامت و عملکرد صحیح سیستم تعلیق خودرو آسایش و راحتی بیشتری را برای سرنشینان خودروی پراید به ارمغان میآورد.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
سیستم جلوبندی پراید، حرکت را در ناهمواریها، چالهها، پیچ جادهها، دستاندازها و غیره تسهیل و به عبارتی هندل میکند. بهوسیله سیستم جلوبندی و تعلیق، تکانها و لرزشهایی که به دلیل گذر از ناهمواریهای سطح جاده به بدنه خودرو وارد میشود، خنثی شده و تعادل در حرکت خودرو ایجاد میگردد.
پس نتیجه میگیریم که قطعاتی که در سیستم تعلیق ماشین مورداستفاده قرار میگیرند باید بسیار محکم و مقاوم باشند تا تحمل ضربات وارده را داشته باشند و بتوانند بدون آسیب جدی اثرات آن را خنثی کنند. همچنین زیربندی خودروی پراید نیز به دلیل حفاظت از سیستم تعلیق و جلوبندی اهمیت مییابد.
اجزای تشکیلدهنده جلوبندی پراید
جلوبندی پراید شامل اجزای مختلفی است که هر یک از این اجزا از اهمیت خاصی برخوردار است. بهطوریکه خرابی و اختلال در هر یک از اجزا در تعادل خودرو مشکل ایجاد کرده و بر عملکرد سایر اجزا نیز اثر سوء میگذارد این اجزا عبارتاند از:
- چرخها و اجزای مربوط به آن
- سیستم تعلیق
- فنر و کمکفنرها
- فرمان و میل فرمان
- سیبک
- سگ دست
- شغال دست
- بلبرینگ
- اکسل
- رام
- طبقها
- میل موجگیر یا میل تعادل
منشأ علائم خرابی جلوبندی پراید
وجود هر یک از مشکلات گفته شده در ذیل عملکرد صحیح سیستم تعلیق و جلوبندی پراید را زیر سؤال میبرد. شما باید خودروی خود را بهگونهای نگهداری کنید بهنحویکه به مرحلهای نرسد تا بهخاطر مسئله قابلحل سادهای مثل تنظیم باد لاستیکها دچار مشکلات بزرگتر و پرهزینهترین شود.
منشأ علائم خرابی جلوبندی پراید میتواند موارد زیر باشد:
- بالانس نبودن چرخها و زاویهشان و عدم تنظیم فشار باد لاستیکها یا ساییدگی آنها
- شرایط غیر همسان لاستیکها مثل تفاوت آجهایشان
- تنظیم نامناسب سیبکها در جای خود یا آسیبدیدن آنها
- خرابی جعبه فرمان ساییدگی بوشها و آسیبدیدن اتصالات آن
- تنظیم نبودن چهار شاخ فرمان آسیبدیدن دندههای شانهای و بازوی فرمان
- بروز مشکل در پلوسها، سر پلوسها، هزارخار پلوس و سه شاخ پلوس
- بروز مشکل در میل تعادل بوشها و بازوهای آن
- آسیبدیدن یا فرسودگی بلبرینگ چرخ جلو
- بروز اشکال در سیستم ترمز
- خرابشدن فنر و کمکفنر
- خرابی بازوهای سگ دست
- آسیبدیدن سیبکها
- واردشدن ضربه شدید به شاسی
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
بررسی مهمترین علائم خرابی جلوبندی پراید
اولین اقدام برای محافظت از جلوبندی پراید محافظت از تایرها هستند جدا از میزان فشار باد لاستیک میزان آج لاستیک از اهمیت بالایی برخوردار است گفتنی است که تفاوت در میزان آج لاستیکهای جلوی خودرو میتواند در لرزش غربیلک خودرو تأثیرگذار باشد. زمانی که سیبک خودرو خراب شود و حرکت مفصلی آن با مشکل مواجه شود، میتواند موجب ایجاد حالت معیوبی در جلوبندی خودرو شود. در اصل سیبک نباید دارای حرکت در محور قائم باشند.
نقش بازوی سگ دست در خرابی جلوبندی پراید
این بازو که نقش اساسی در جلوبندی دارد در صورت خرابی باعث کشیدن فرمان به یک سمت میشود خرابی سیستم ترمز باعث میشود تا در زمان ترمزگیری هر چرخ به یک اندازه تحتتأثیر نیروی ترمز قرار نگیرد و بیشتر یا کمتر تحتفشار قرار گیرد در نتیجه تغییر دور بهسرعت انجام شده و فرمان به یک طرف منحرف میشود.
شل بودن میل تعادل و برخورد آن با سایر قسمتها سروصدای اضافی تولید میکند. اگر میل تعادل ضعیف شود و نتواند نیرو را بهدرستی در خود جذب کند خودرو در اصطلاح گیج میزند. سیستم تعلیق و فنر و کمکفنر نیز وقتی ضعیف میشوند باعث گیج شدن خودرو میشوند.
طبق و بوشهای لاستیکی پراید
طبقها از یک سمت به رام متصل هستند و از طرف دیگر به سیبک زیر سگدست متصل میشوند. طبق در پستیوبلندیها و با افزایش یا کاهش وزن خودرو به بالا و پایین حرکت میکند که کمکفنر و خود فنر این حرکتها را تعدیل و کنترل میکنند. خرابی طبق معمولاً در اثر استفاده زیاد و همچنین تصادف یا برخورد چرخ خودرو به جدول اتفاق میافتد که در این حالت طبق خراب میشود.
خرابشدن و فرسوده شدن بوشهای طبق که در اثر استهلاک اتفاق میافتد، در زاویه چرخها تأثیرگذار است در صورت خرابشدن بوشهای طبق حرکت خودرو در دستاندازها و یا حرکت اولیه و یا گرفتن و رهاکردن کلاچ و گاز با سروصدای زیاد همراه خواهد بود.
سگ دست و مجموعه بلبرینگ و توپی چرخهای جلوی پراید
این سه قطعه رویهم مونتاژ شده و در اغلب خودروها از یک سمت به کمکفنر و از سمت دیگر توسط سیبک به طبق وصل میشوند. وزن اتاق خودرو از طریق این قطعات به چرخ و زمین منتقل میشود. دو سر سگ دست متحرک است و حرکت به چپ و راست را برای چرخ فراهم میکند. در صورت خرابشدن سگ دست در اثر ضربه شدید، زاویه چرخ برهمخورده و عملکرد جلوبندی با مشکل مواجه میشود. در صورت خرابی بلبرینگ در حین حرکت و در سرعتهای بالا از چرخها صدا شنیده میشود.
مجموعه جعبه فرمان پراید
این قطعه روی اتاق خودرو سوار میشود و چرخش فرمان را توسط مفصلها و سیبکها به سگ دست منتقل میکند. تا امکان گردشبهچپ و راست برای خودرو فراهم شود. لق شدن سیبکها و مفصلها که در این صورت احساس لقی در حین چرخاندن فرمان احساس خواهد شد که معمولاً با صدا همراه است، همچنین سفت شدن فرمان در صورت هیدرولیک بودن فرمان، از مجموعه علائم خرابی جعبه فرمان هستند. ضمناً روغنریزی از جعبه فرمان به دلیل فرسوده شدن اورینگها اتفاق میافتد که این مورد نیز از علائم خرابی مجموعه جعبه فرمان پراید است.
مجموعه علائم خرابی جلوبندی پراید
- یکدست کشیدن خودرو هنگام حرکت
- مجموعه ایرادات موجود در لاستیک یا تایرها
- احساسکردن همه دستاندازهای جاده
- ارتفاع پایینتر یکطرفه خودرو
- کله زدن خم شدن و یا انحراف ماشین با هرگونه حرکت آنی یا تکانه
- حرکت سخت فرمان خودرو
سخن آخر
به انتهای مقاله علائم خرابی جلوبندی پراید رسیدیم. ازآنجاییکه جلوبندی خودروی پراید و همچنین سیستم تعلیق و فنربندی این خودرو مستقیماً با راحتی و قابل هدایت شدن خودرو یا هندلینگ در ارتباط است. نتیجه میگیریم که همیشه بهتر است سلامت قسمتهای مختلف خودروی پراید در مبحث جلوبندی بررسی شود و اگر کوچکترین مشکلی در هرکدام از سمتها دیده شد، فوراً نسبت به رفع آنها توسط یک مکانیک باتجربه اقدام نمود.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
بهتر است هر راننده با نشانههای خرابی جلوبندی ماشین که در قسمتهای بالا گفته شد آشنا شود تا در صورت وقوع هرکدام برای جلوگیری از تصادف و یا تحمیل شدن مخارج بسیار و معطلی در تعمیرگاهها و جادهها نسبت به رفع آن اقدام کند. کوچکترین تصادف نیز میتواند منجر به ایجاد مشکل در همه قسمتهای خودروی پراید شود. در نتیجه همیشه بعد از وقوع تصادف جلوبندی خودرو را بهصورت کامل بررسی کنید.
بیشتر بخوانید
نظرات