مقدمه
هدف از ارائه این مطلب مقایسه تیبا، ساینا و کوییک است. گروه خودروسازی سایپا در طول دو دهه اخیر پراید را به شکلهای گوناگونی در آورده و در بازار عرضه کرده است. در دهه 90 که بحثها در خصوص متوقف شدن تولید پراید بالا گرفت، سایپا بار دست به کار شد و این بار سه خودرو جدید بر پایه پراید را طراحی و عرضه کرد. تیبا، ساینا و کوییک سه خودرو سایپا هستند که از نظر پیشرانه تقریبا مشابه پراید هستند. با توجه به نزدیک بودن رنج قیمت این سه خودرو به یکدیگر در بازار، ممکن است خریداران در انتخاب نهایی دچار تردید شوند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به مقایسه تیبا، ساینا و کوییک بپردازیم.
نگاهی مختصر به پیشینه تیبا، ساینا و کوییک
در ابتدای بحث مقایسه تیبا، ساینا و کوییک بد نیست که نگاهی به پیشینه این سه خودرو در بازار ایران بیندازیم. تیبا در سال 1387 برای نخستین بار توسط تیم سایپا رونمایی شد؛ اما جالب است بدانید که مطالعات برای طراحی این خودرو از سال 1375 توسط سایپا آغاز شده بود. طراحی نمای ظاهری این خودرو نیز توسط یک شرکت ایتالیایی انجام شده است. هر چند که نمونههای اولیه تیبا عیب و نقص زیادی داشت؛ اما سایپا رفته رفته تلاش کردن تا این ایرادات را برطرف کند. همچنین با گذشته چند سال نسخه هاچبک تیبا با نام تیبا 2 نیز به بازار عرضه شد.
با توجه به ایراداتی که به تیبا وارد میشد، سایپا تصمیم گرفت که یک فیس لیفت از این خودرو طراحی و تولید کند. نتیجه این کار منتهی به ساینا شد که در سال 1392 برای نخستین بار رونمایی گردید. ساینا در مقایسه با تیبا از طراحی بدنه بهترین برخوردار است و توانست رضایت نسبی کارشناسان را نیز در همان ابتدای رونمایی به خود جلب کند.
سبد خودروهای سایپا از کراس اور خالی بود و به همین دلیل تصمیم گرفتند که خودرویی با این کلاس نیز طراحی و روانه بازار کنند. تلاشها برای این اقدام در سال 1395 جواب داد و کوییک متولد شد. نمای جلوی کوییک کاملا مشابه ساینا است و تنها در بخش عقب خودرو است که تفاوتهایی مشاهده میشود. از آن گذشته سایپا ارزانترین خودرو اتوماتیک کشور را نیز با قرار دادن جعبه دنده اتوماتیک روی کوییک به بازار عرضه کرده است.
مقایسه تیبا، ساینا و کوییک از نظر طراحی
در ادامه بحث مقایسه تیبا، ساینا و کوییک، باید به بحث طراحی داخلی و خارجی این خودروها اشاره کنیم. از نظر طراحی خارجی، تیبا در رده آخر قرار میگیرد. طراحی خارجی این خودرو در نهایت سادگی به سر میبرد و هیچ نکته قابل توجهی در آن به چشم نمیخورد. در بین کوییک و ساینا نیز به نظر میرسد که کفه ترازو به سمت کوییک میچربد. هر چند که نمای جلوی دو خودرو، کاملا مشابه یکدیگر است. در طراحی کوییک تقریبا استانداردهای یک خودرو هاچ بک روز دنیا رعایت شده است و به همین دلیل با خودرویی اسپرت مواجه هستیم. سپر جلو کوییک نیز در مقایسه با ساینا طراحی و عملکرد بهتری دارد.
در طراحی داخلی سه خودرو، هر چه بیشتر به دنبال اختلاف بگردید، کمتر به نتیجه میرسید. چرا که به جز برخی از جزئیات محدود که میتوان نادیده گرفت، تفاوتهای چندانی قابل مشاهده نیست. البته اگر پای کوییک اتوماتیک به میان بیاید، ماجرا فرق میکند. غربیلک فرمان این خودرو زیباتر طراحی شده و همچنین دکمههای کنترلی روی آن وجود دارد. کنسول مرکزی خودرو نیز با برخورداری از یک مانیتور 7 اینچی جلوه زیبایی به خودرو بخشیده است. روی هم رفته از نظر فضای داخل کابین سه خودرو شبیه به هم هستند و صندلیهای آنها نیز از نظر ارگونومی در طولانی مدت سرنشینان را اذیت میکند.
مقایسه تیبا، ساینا و کوییک از منظر پیشرانه
مقایسه تیبا، ساینا و کوییک را با نگاهی به پیشرانه این سه خودرو پی میگیریم. همان طور که در جدول زیر مشاهده میکنید، هر سه خودرو در وضعیت مشابهی از نظر پیشرانه قرار دارند. موتور این سه خودرو در مقایسه با پراید کمی تقویت شده است که البته برتری چندانی را نیز به دنبال نداشته است. به طور کلی هر سه خودرو از یک نوع پیشرانه بهره میبرند.
مدل خودرو | کوییک | ساینا | تیبا |
پیشرانه | خطی M15 | خطی 4 سیلندر | خطی 4 سیلندر |
حجم موتور | 1.5 لیتر | 1.5 لیتر | 1.5 لیتر |
حداکثر قدرت | 87 اسب بخار | 87 اسب بخار | 87 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 128 نیوتن متر | 128 نیوتن متر | 128 نیوتن متر |
گیربکس | دستی 5 سرعته | دستی 5 سرعته | دستی 5 سرعته |
مصرف سوخت (ترکیبی) | 7 | 7.6 | 7.1 لیتر |
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
مقایسهای بین امکانات تیبا، ساینا و کوییک
در بحث مقایسه تیبا، ساینا و کوییک نوبت به بررسی آپشنهای این سه خودرو میرسد. در حالت کلی کوییک از نظر تعداد و کیفیت آپشنها در مقایسه با این سه خودرو در جایگاه بالاتری قرار میگیرد. به خصوص اگر پای کوییک اتوماتیک به میان بیاید که بدون تردید میتوان آن را به عنوان پر آپشنترین خودرو ایرانی در رده قیمتی زیر 300 میلیون تومان قرار داد. در مقایسه بین ساینا و تیبا نیز، بدون شک ساینا در وضعیت بهترین قرار میگیرد. اطلاعات تکمیلی در خصوص آپشنهای این سه خودرو در جدول زیر قابل مشاهده است.
تجهیزات | کوییک | ساینا | تیبا |
سیستمهای مولتی مدیا | سیستم صوتی با چهار بلندگو | سیستم صوتی با چهار بلندگو | سیستم صوتی با چهار بلندگو |
صفحه نمایش | ندارد (فقط در مدل اتوماتیک) | ندارد | ندارد |
رینگها | فولادی | فولادی | فولادی |
آینه | برقی | برقی | دستی |
تهویه مطبوع | نیمه اتوماتیک | نیمه اتوماتیک | دستی |
صندلی راننده | قابلیت تنظیم 6 حالته | قابلیت تنظیم 6 حالته | قابلیت تنظیم 6 حالته |
شیشه | برقی | برقی | برقی (فقط سرنشینان جلو) |
سنسور عقب | دارد | دارد | ندارد |
قفل صندلی کودک | دارد | دارد | ندارد |
سیستم هشدار نبستن کمربند راننده | دارد | دارد | دارد |
چراغهای مه شکن عقب و جلو | دارد | دارد | دارد |
مقایسه تیبا، ساینا و کوییک از نظر ایمنی
بحث مقایسه تیبا، ساینا و کوییک به ایمنی این خودروها میرسد. نکته واضح در خصوص خودروهای ایرانی آن است که به دلیل عدم شرکت در آزمون تصادف، نمیتوان اظهار نظر کارشناسی و دقیقی درباره آنها انجام داد. روی هم رفته هر سه خودرو تیبا، کوییک و ساینا از نظر ایمنی در رده خودروهای متوسط قرار میگیرند. البته تیبا به دلیل عدم برخورداری از سنسور پارک عقب و سیستم ترمز EBD یک رده پایینتر از دو خودرو دیگر قرار میگیرد.
تجهیزات | کوییک | ساینا | تیبا |
کیسه هوا | 2 | 2 | 2 |
ترمزها | جلو دیسکی و عقب کاسهای | جلو دیسکی و عقب کاسهای | جلو دیسکی و عقب کاسهای |
سیستم ترمز ضد قفل ABS | دارد | دارد | دارد |
سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD | دارد | دارد | ندارد |
ایموبیلایزر | دارد | دارد | ندارد |
مقایسه تجربه رانندگی تیبا، ساینا و کوییک
در ادامه بحث مقایسه تیبا، ساینا و کوییک بد نیست که اشارهای هم به تجربه رانندگی با این سه خودرو داشته باشیم. از نظر مصرف سوخت هر سه خودرو در ردیف خودروهای با مصرف کم در بازار ایران به شمار میروند. از نظر استهلاک شانس شما خوب باشد و خودرویی که از کارخانه تحویل میگیرید، از نظر فنی سالم باشد میتوان گفت که خرج زیادی روی دست شما باقی نمیگذارد.
یک مشکلی که در خصوص کوییک در تولیدات اولیه وجود داشت، صدای زیاد موتور بود که در اتاق خودرو به گوش میرسید. البته این مشکل در تولیدات فعلی این خودرو کمتر شده است. به طور کلی هندلینگ کوییک و ساینا در مقایسه با تیبا تا حدی از وضعیت بهتری برخوردار است. شتاب هر سه خودرو نیز در وضعیت متوسط ارزیابی میشود. صندلیهای سه خودرو نیز برای مسافتهای طولانی میتواند موجب خستگی و اذیت سرنشینان را به همراه داشته باشد.
نگاهی به شرایط بازار در خصوص تیبا، ساینا و کوییک
مجموعه آنچه در خصوص سه خودرو اشاره کردیم، بازار دست دوم آنها را نیز شکل میدهد. به طور کلی با توجه به اختلاف قیمت کم میان ساینا و کوییک، انتخاب بسیاری از افراد در حال حاضر کوییک است. به طور کلی اگر بخواهیم بازار دست دوم سه خودرو را به ترتیب تقاضا از زیاد به کم دسته بندی کنیم، کوییک در جایگاه اول قرار میگیرد و بعد از آن نوبت به ساینا و تیبا میرسد. البته کوییک در سالهای ابتدایی عرضه چندان اوضاع مساعدی در بازار دست دوم نداشت و مردم خیلی روی خوش به آن نشان نمیدادند. اما در حال حاضر حتی در خیابانها نیز به وضوح میتوان افزایش معنادار تعداد کوییک را مشاهده کرد.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
کلام پایانی
در این مقاله به مقایسه تیبا، ساینا و کوییک پرداختیم. همان طور که مشاهده کردید، سه خودرو از نظر فنی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. بلکه تفاوتهای آنها صرفا در طراحی خارجی و آپشنها خلاصه میشود. به طور کلی اگر در رده قیمت زیر 200 میلیون تومان قصد خرید خودرو صفر دارید، این سه خودرو اصلیترین گزینههای روی میز هستند. انتخاب نهایی با شماست.
بیشتر بخوانید
باید ۸،۹ ماه صبر کرد برا ماشینی در حد کوئیک و ساینا، واقا دم تون گرم 😥
وقتی تحویل خودرو برسه قطعا افزایش قیمت زیاد هست، که تمام برنامه های مالی بهم میریزه و باید دنبال قرض و قوله🤔🤔