معایب مورانو 2008، موضوع این مقاله از سری مقالات مجله سوییچ است. کراس اوور یکی از انواع مدلهای خودروی بسیار محبوب و دوست داشتنی به شمار میرود. این مدل خودروها به دلیل قدرت و توان بالا و همچنین امکان حمله بین پنج تا هفت سرنشین، به یکی از خودروهای خانوادگی محبوب تبدیل شدهاند. یکی از این کراس اوورهای محبوب و دوستداشتنی نیسان مورانو میباشد که بالغ بر 15 سال است که در بازار خودرو با کراس اوورهای دیگر رقابت میکند.
نیسان در ابتدا مورانو را برای بازار کانادا و آمریکا معرفی نمود. اما بعدها به دلیل استقبال بیش از حد، این خودرو توانست راه خود را به بازارهای جهانی نیز باز نماید. از بین سه نسل نیسان مورانو تنها نسل دوم این محصول یعنی مورانو 2008 توانست به بازار ایران وارد شود. این خودرو با وجود کیفیت بالا، معایب و ایرادهای کلی نیز به همراه دارد. در ادامه پس از معرفی، به بررسی معایب مورانو 2008 پرداخته شده است.
معرفی مورانو 2008
نسل دوم نیسان مورانو در سال 2008 تولید و به عنوان مدل 2009 به بازار خودروی جهان معرفی شد. ظاهر و فرم کلی بدنه این کراس اوور تقریباً شباهت نسبی با نسل اول این محصول دارد. بنابراین میتوان گفت این خودرو توانست به خوبی اصالت اولیه خود را حفظ کند.
تغییرات مهمی نیز در این محصول ایجاد شده بود که از مهمترین آنها میتوان به چراغهای جدید اشاره کرد که به شکل افقی طراحی شدند. طراحی این کراس اوور شباهتهایی نیز به نیسان روگ دارد. فضای داخل کابین این کراس اوور به صورت کاملاً جدید طراحی شد و کاملاً با نسل اول این محصول متفاوت بود. علاوه بر این، برای ساخت فضای داخل آن از متریال با کیفیتتر استفاده شده است.
به این خودرو پس از نسل اول ویژگیهای جدیدی همچون صندلیهای چرم، درب عقب برقی، حسگر باران، سیستم ناوبری، صندلیهای عقب تاشو برقی، تریم و تزیینات آلومینیومی یا چوبی و دیگر تجهیزات رفاهی لوکس اضافه شده است. نسل دوم مورانو همانند نسل اول دارای دو ردیف صندلی میباشد که ظرفیت حمل پنج سرنشین را دارد.
به طور کلی مورانو 2008 با سه تیپ پایه به بازار خودرو عرضه شد. مدلهایی هم که در بازار ایران موجود هستند به همین نسل دوم از نیسان مورانو یعنی همان مورانو 2008 مربوط میباشند.
لازم به ذکر است که پس از تصویب قانون منع ورود خودروهای با حجم بالاتر از 2.5 لیتر، ورود کراس اوورهای با پیشرانه حجم بالا نظیر مورانو 2008 نیز به بازار خودرو ایران متوقف شد. بنابراین افرادی که علاقمند به خرید مورانو 2008 هستند، میبایست به دنبال مدل های کم کارکرد آن باشند. چرا که مدلهای نو و دست اول از این خودرو در بازار تقریبا بسیار کمیاب است.
مشخصات فنی مورانو 2008
قبل از بررسی معایب مورانو 2008 لازم است ابتدا نگاهی کلی به مشخصات فنی این خودرو اندازیم. مورانو 2008 پلتفرم مشترکی با ماکسیما و آلتیما دارد. این خودرو با پیشرانه 3.5 لیتری اصلاحشده قادر است تا 265 اسب بخار نیرو و 336 نیوتن متر گشتاور تولید کند.از طرف دیگر هم جعبه دنده (CVT) این خودرو با امکان شیفت دستی ارتقا پیدا کرده است. مورانو 2008 از نظر تجهیزات ایمنی نیز مجهز به ترمزهای دیسکی دارای ضدقفل برای هر چهار چرخ، شش عدد کیسه هوای جلو، پردهای و جانبی، کنترل پایداری الکترونیکی، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز میباشد.
اما با وجود همه این تجهیزات ایمنی، به هنگام سخت تر شدن آزمونهای تصادف، مورانو 2008 در تصادف از پهلو پنج ستاره و در تصادف از جلو چهار ستاره دریافت کرده که ظاهرا نسبت به نیسان نسل اول عملکرد ضعیفتری از خود نشان داده است. درواقع همین مورد را نیز میتوان به گونهای به لیست معایب مورانو 2008 اضافه نمود.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
معایب نیسان مورانو 2008
در این بخش، معایب مورانو 2008 را از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار میدهیم.
-
دید عقب ضعیف
یکی از معایب مورانو 2008 دید ضعیف عقب این خودرو است. لبهها و منحنیهایی که در قسمت عقب این خودرو طراحی شدهاند، باعث گردیدهاند که دید راننده به خصوص در قسمت عقب به شدت کاهش پیدا کند. با وجود اینکه شرکت نیسان برای حل این مشکل، دوربینهای دید عقب به صورت استاندارد در تمامی مدلها قرار داده است، اما کماکان راننده دید واضحی در برخی زوایا ندارد. همین امر باعث میشود تا ایمنی سدانهای کوچک و عابرین پیاده به خطر افتد.
-
فضای بار کمتر از انتظار
طراحی جدید نیسان مورانو 2008 تغییرات بسیار خوبی از نظر جادار بودن کابین نسبت به نسل اول پیدا کرده است و سرنشینان با ورود به کابین این خودرو با یک طراحی جادار و لوکس مواجه می شوند. اما با این حال، نسبت به یک کراس اوور جادار دارای فضای بار بسیار کمی میباشد به طوری که ممکن است انتظارات مشتریان را پاسخ ندهد. همین مورد نیز میتواند یکی از معایب مورانو 2008 به شمار رود.
-
گران قیمت بودن لوازم یدکی
یکی دیگر از معایب نیسان مورانو 2008 که به احتمال زیاد برخی افراد را به هنگام خرید این کراس اوور به تردید خواهد انداخت، قیمت چشمگیر لوازم یدکی و خدمات پس از فروش این خودرو است. با وضعیت کنونی بازار که قیمتهای خودرو و لوازم یدکی سیر صعودی به خود گرفتهاند، افراد تمایل ندارد که ماشین گرانقیمتی خریداری کنند که در صورت خرابی مجبور شوند هزینههای سنگینی نیز برای تعویض قطعات آن پرداخت کنند.
شاید این مورد، یکی از مهمترین معایب مورانو 2008 باشد. پرواضح است که همه افراد معمولاً به دنبال خرید خودرویی هستند که هزینه تعمیر و هزینههای جانبی آن مقرون به صرفه باشد که متاسفانه مورانو 2008 از این مزیت برخوردار نیست.
-
مشکل گیربکس
یکی از معایب مورانو 2008 مربوط به جعبه دنده آن است که بی شک بسیاری را درمانده میکند. باوجود اینکه گیربکس مورانو 2008 نسبت به نسل قبلی ارتقا پیدا کرده است، اما همچنان در سرعتهای بالا و مانورهای مختلف، عملکرد خوبی از خود نشان نمیدهد.
-
طراحی داخل کابین نه چندان جذاب
طراحی داخل کابین مورانو 2008 نسبت به نسل اول ارتقا پیدا کرده و از متریال با کیفیتتری برای ساخت آن استفاده شده است. اما با این وجود، نسبت به یک خودرو لوکس و خارجی ممکن میباشد طراحی داخلی آن برای برخی چندان جذاب به نظر نرسد. بنابراین یکی دیگر از معایب مورانو 2008 را میتوان طراحی داخلی نه چندان جذاب آن در نظر گرفت.
-
مصرف سوخت بالا
مورانو 2008 دارای یک پیشرانه 3.5 لیتری و پرحجم شش سیلندری است که قطعاً با وجود این پیشرانه مصرف سوخت آن نیز بالا میرود. بنابراین یکی دیگر از معایب مورانو 2008 را میتوان در مصرف سوخت بالا و مقرون به صرفه نبودن از این نظر جستجو کرد. مصرف سوخت مورانو 2008 در سیکل ترکیبی حدود 10.5 لیتر در هر صد کیلومتر برآورد شده است.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
جمعبندی
هر خودرویی به موازات مزایا و کیفیتی که دارد، قطعاً ایرادها و مشکلاتی را نیز به همراه خواهد داشت. مورانو 2008 یک کراس اوور دوست داشتنی خانوادگی و محبوب در بین ایرانیان است که از کیفیت و متریال خوبی برخوردار میباشد. اما این خودرو ایراداتی نیز دارد. از میان معایب مورانو 2008 میتوان به مصرف سوخت بالا، گران قیمت بودن لوازم جانبی و یدکی، دید ضعیف راننده به زاویههای عقب، طراحی داخلی نه چندان جذاب و مشکل در جعبه دنده اشاره کرد.
بیشتر بخوانید
مقایسه کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ
نظرات