تفاوت برلیانس h330 و h320، موضوع این مقاله از سری مقالات مجله سوییچ است. درطی سالهای اخیر به دلیل تحریمهای سخت صنعت خودروسازی مغرب زمین علیه بازار ایران، شرکتهای خودروسازی ایرانی تمایل فراوانی را برای همکاری با خودروسازان جنوب شرق آسیا ازخود نشان دادهاند. در این میان خودروسازی سایپا و شرکت زیر شاخه این برند بزرگ ایرانی یعنی پارس خودرو، به سراغ ششمین خودروساز بزرگ سرزمین اژدها یعنی شرکت برلیانس آتو رفتتد.
ماحصل این تعامل سهجانبه خودروهای برلیانس h330 و h320 بود. درسابقه تاریخی شرکت برلیانس آتو همکاری با برندهای بزرگی همچون بی ام و وجوددارد که باعث شدهاست رگههایی از زبان طراحی غالب در محصولات شرکت خودروسازی بی ام و در ماشینهای ساخت برلیانس آتو نیز دیدهشود.
تفاوت برلیانس h330 و h320 باعث شدهاست تا این خودروها طرفداران خاص خود را در بازار کشور داشتهباشند و نظرات متفاوتی پیرامون این دو ماشین مطرحشود. حقیقت این است که خودروی h330 به عنوان یک سدان شناختهشده و ماشین h320 به عنوان یک هاچبک محسوب میشود. درادامه با ما همراه باشید تا از سیر تا پیاز با تفاوت برلیانس h330 و h320 آشناگردید. آنچه درادامه میخوانیم.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
تفاوت برلیانس h330 و h320 در طراحی
اولین اِلِمانی که تفاوت برلیانس h330 و h320 را در بحث طراحی ظاهری رقم میزند مربوط است به این نکته که برلیانس h320 از ظاهری عضلانیتر به نسبت h330برخورداراست حال آنکه برلیانس h330 قد و قامتی کشیده دارد و قیافه آن بیشتر به خودروهای پرسرعت و جذاب شبیه است. البته این موضوع بدان معنا نیست که برلیانس h320 ظاهری اسپرت ندارد. چراکه به لطف وجود ورودیهای هوای ناپیوسته و دو مهشکن گرد قرارگرفته در این خودرو و قرارگیری این دو آیتم در کنار چراغهای جلوی امتدادیافته و گلگیر جلو باعث شدهاست ظاهر کلی خودروی برلیانس h320 از نمای روبرو اسپرتتر به نسبت h330 به نظرآید.
درادامه نمیتوان مورد خاصی را تحت عنوان تفاوت برلیانس h330 و h320 در طراحی کناره ماشین در نظرگرفت اما بارزترین نکته به وجود یک خط شانهای در برلیانس h330 بازمیگردد که تا بخش انتهایی ادامه پیدا کرده و زمانی که این آنتن درکنار رینگهای آلومینیومی قرارمیگیرد جذابیت خاصی را به کناره خودرو به نسبت برلیانس h320 میبخشد. اما زمانی تفاوت برلیانس h330 و h320 در طراحی بیش از گذشته رقم میخورد که نمای عقب دو خودرو مورد بررسی قرارگیرند.
در این زمینه نیز برلیانس h320 به دلیل بهرهگیری از چراغهای دنده عقب و مهشکن عقب روی سپر هم قرابت و نزدیکی خاصی با بی ام و سری 1 ایجادکرده و هم دست برتر را به نسبت برلیانس h330 از آن خود کرده است. بنابراین دربخش طراحی بدنه خودرو باید گفت که برلیانس h320 توانسته است عملکرد بهتری را نسبت به برلیانس h330 از خود به نمایش بگذارد.
طراحی داخل کابین هر دو خودرو نیز نشان میدهد که از روکشهای مشکی و کرم در طراحی داخل کابین هردو خودرو استفادهشده و متریال به کاررفته نیز آنچنان که باید کیفیت درخوری ندارد. اما وجود روکش چرم بر روی صندلیهای درون کابین هر دو خودرو برلیانس باعث شدهاست تا ضریب راحتی راننده و دیگر سرنشینان افزایش یابد.
تفاوت برلیانس h330 و h320 در مشخصات فنی
تاریخچه حضور خودروهای برلیانس h330 و h320 در کشور نشان میدهد که حدود سه سال پس از عرضه، شرکت پارس خودرو تصمیم گرفت موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر این دو خودرو را با یک موتور جدید که حجمی معادل 1654 سی سی داشت، جایگزین سازد. البته این تغییرات تنها به موتور خودرو منحصر نشد و سیستم فنربندی و گیربکس جدیدی نیز بر روی این خودروها قرارگرفت تا بتواند ماشینهای نامبرده را با آبوهوای کشور بهتر از گذشته سازگارسازد. همین تغییر توانست شتاب بهتری را به هریک از خودروهای نامبرده ببخشد.
گفتنی است که موتور جدید نیز با همکاری شرکت هیوندای پاورتک طراحیشده و تمامی آزمایشهای مربوط به استاندارد و کیفیت را با موفقیت هرچه تمامتر پشت سر گذاشت. دریک شمای کلی باید اغان کرد که آیتم خاصی تحت عنوان تفاوت برلیانس h330 و h320 در مشخصات و بنیه فنی هردو خودرو وجودندارد. اما برلیانس h330 از سیستم تعلیق مک فرسون بهرهبرده و در عقب خود نیز از یک سیستم نیمه مستقل با فنر پیچشی بهره میبرد.
با وجود این تغییرات اما همچنان تکانهای شدیدی مخصوصاً درجادههای ناهموار به درون کابی h330 وارد میشود. درادامه تفاوت برلیانس h330 و h320 درمشخصات فنی به روایت جدول عبارتند از:
مدل خودرو | برلیانس h330 | برلیانس h320 |
پیشرانه | 4 سیلندر BM16LB)) | 4 سیلندر (BM16LB) |
حجم موتور | 1.65 لیتر | 1.65 لیتر |
حداکثر قدرت | 114 اسببخار در 5800 دور بر دقیقه | 114 اسببخار در 5800 دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور | 154 نیوتنمتر در 3800 دور بر دقیقه | 154 نیوتنمتر در 3800 دور بر دقیقه |
گیربکس | 4 دنده اتومات بهبودیافته | 4 دنده اتومات بهبودیافته |
مصرف سوخت (ترکیبی) | 6.5 لیتر در صد کیلومتر | 6.5 لیتر در صد کیلومتر |
شتاب صفر تا 100 | 13.5 ثانیه | 13.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر برساعت | 170 کیلومتر برساعت |
تفاوت برلیانس h330 و h320 در امکانات رفاهی
در ادامه تفاوت برلیانس h330 و h320 در باب آپشنها و امکانات رفاهی مشخص میکند که در این زمینه برلیانس h330 توانستهاست برخلاف شتاب صفرتاصد و طراحی ظاهری عملکرد بهتری را نسبت به رقیب مورد بحث از خود به نمایش بگذارد.
این موضوع ثابت میکند که امکانات به کاررفته در برلیانس h330 فراتر از h320 بوده و وجود اِلِمانهایی همچون آینههای تاشو برقی، سیستم تهویه اتومات، تنظیم برقی صندلیها، استارت دکمهای و چراغهای مهشکن جلو باعث شدهاست تا تفاوت برلیانس h330 و h320 درزمینه امکانات رفاهی بیشازبیش به چشمآید. درادامه تفاوت برلیانس h330 و h320 از نقطهنظر امکانات و آپشنهای رفاهی به روایت جدول عبارتنداز:
تجهیزات | برلیانس h330 | برلیانس h320 |
چراغ | مجهز به چراغ جلو هالوژن و چراغ های مه شکن جلو و عقب | مجهز به چراغ جلو هالوژن – چراغ مه شکن جلو |
سیستمهای مولتی مدیا | مجهز به 6 اسپیکر Bluetooth – USB – CD – MP3 |
مجهز به 6 اسپیکر – Bluetooth – USB – CD – MP3 |
صفحه نمایش | مجهز به مانیتور 7 اینچی | مجهز به مانیتور 7 اینچی |
رینگ ها | چرخ های جلو و عقب – 195/65R15 |
چرخ های جلو و عقب – 195/65R15 |
آینه | مجهز به آینه جانبی با تنظیم برقی | مجهز به آینه جانبی با تنظیم برقی |
تهویه مطبوع | مجهز به سیستم تهویه اتومات | برخورداری از سیستم تهویه دستی |
صندلی | مجهز به تنظیم 8 حالته و دستی صندلی راننده با تنظیم دستی گودی کمر – تنظیم 4 حالته دستی دیگر سرنشین جلو – دارای صندلی عقب تاشو | مجهز به تنظیم 8 حالته و دستی صندلی راننده با تنظیم دستی گودی کمر – تنظیم 4 حالته دستی دیگر سرنشین جلو- دارای صندلی عقب تاشو |
شیشه | مجهز به ساندرو و | مجهز به ساندرو و |
سیستم های هشدار دهنده | مجهز به سنسور عقب | دارای قابلیت سنسور عقب |
سایر امکانات | ریموت شیشه بالابر | ریموت شیشه بالابر |
تفاوت برلیانس h330 و h320 در مسائل ایمنی
با وجود اینکه خودروهای برلیانس h330 و h320 در کشور چین طراحی و تولید شدهاند اما تاکنون موسسه C-ANCAP که به عنوان شعبه چینی موسسه GLOBAL-ANCAP شناخته میشود، هیچگونه تصادفی بر روی هیچیک از دو خودرو مورد بحث انجامنداده و از این نظر نمیتوان اظهارنظری در خصوص تفاوت برلیانس h330 و h320 درباب مسائل ایمنی انجام داد.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
اما باتوجه به وجود سیستمهای ترمز مشترک ABS و EBD و برخورداری از دو کیسه هوا که در هر دو خودرو مشترک است باید گفت که موارد خاصی تحت عنوان تفاوت برلیانس h330 و h320 در این زمینه مشاهده نشده و هر دو خودرو از حداقل امکانات ایمنی بهره میبرند. درادامه تفاوت برلیانس h330 و h320 امکانات ایمنی به روایت جدول عبارتنداز:
تجهیزات | برلیانس h330 | برلیانس h320 |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | مجهز به ورود بدون کلید استارت دکمهای | دارای قابلیت ورود بدون کلید استارت دکمهای |
کیسه هوا | مجهز به دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | دارای قابلیت دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم ترمز | مجهز به ترمز های عقب و جلو دیسکی – سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی EBD | مجهز به ترمز های عقب و جلو دیسکی – سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی EBD |
تفاوت برلیانس h330 و h320 در تجربه رانندگی
زمانی که پشت فرمان هریک از خودروهای نامبرده قرارمیگیرید به جرأت میتوان گفت که نمیتوانید مورد خاصی را تحت عنوان تفاوت برلیانس h330 و h320 در تجربه رانندگی نامببرید. چراکه هردو خودرو از شتاب صفرتاصد کند دو رقمی بهره میبرند که این امر در برلیانس h330 به علت وزن بیشتر بالاتربوده و همین موضوع فشار بیشتری را به پیشرانه وارد میکند که در آینده ممکن است هزینههای قابل توجهی را جهت نگهداری به نسبت برلیانس h320 برای خریداران خود به بارآورد.
به علاوه اینکه هریک از خودروهای برلیانس h330 و h320 درنسخههای اتومات خود میتوانند قابلیت تعویض دستی دندهها را به راننده بدهند. اما مخصوصاً درسرعتهای بالا استفاده از این قابلیت به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود چرا که زمانی که اهرم به سمت منفی و دنده معکوس حرکتکند معمولاً گیربکس هریک از خودروهای نامبرده به کندی پاسخ راننده را داده و ممکناست وی را در شرایط سختی قراردهد. اما در یک شمای کلی باید گفت که عملکرد هر دو خودرو در این زمینه نرم و راحت است.
همچنین تفاوت برلیانس h330 و h320 درخصوص سیستم تعلیق نیز چندان فرقی نداشته و هیچیک از خودروها نمیتوانند عملکردی انعطافپذیر در این زمینه داشتهباشند تا از ورود کوبشهای مختلف به درون کابین جلوگیری کنند. اما درکل عملکرد برلیانس h330در این زمینه تا حدودی بهتر بوده و چسبندگی و پایداری بهتری را مخصوصاً درجادههای پر پیچوخم از خود به نمایش میگذارد.
درکل باید گفت که تفاوت برلیانس h330 و h320 درتجربه رانندگی نشان میدهد که برلیانس h330 عمدتاً مخصوص ترددهای بین شهری بوده و برلیانس h320 میتواند در ترددهای شهری روزانه عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد.
تفاوت برلیانس h330 و h320 در بازار
با توجه به اینکه هر یک از خودروهای برلیانس h330 و h320 به عنوان خودروهای وارداتی محسوب میشوند و با وجود اینکه خط مونتاژ این دو خودروها هماکنون توسط پارس خودرو دایر است اما قیمت نهایی و تمامشده بر اساس نرخ دلار بوده و به همین دلیل طی سالهای اخیر قیمت تمامشده هریک از دو محصول با افزایش چشمگیری همراه بودهاست. اما تفاوت برلیانس h330 و h320 نشان میدهد که خودروی h330 از قیمت تمامشده بالاتری به نسبت دیگر رقیب خود برخورداراست.
اما نباید از این نکته نیز گذشت که فروش اقساطی برلیانس h320 نیز توانست بر بالابردن چشمگیر تقاضا برای مالکیت این خودرو توسط ایرانیان تاثیر عمدهای بگذارد. بنابراین با توجه به قیمت نامعقول برخی از ماشینهای لوکس حاضر در بازار کشور بازار فروش خوبی برای هریک از دو خودروی برلیانس h330 و h320 در کشور وجوددارد که طبعاً تبلیغات شرکت پارس خودرو و کمپانی برلیانس در ایران نیز که پیشنهاد شرایط فروش ویژه را ارائه میدهند، میتواند رونق بیشتری به بازار خرید و فروش هریک از خودروهای نامبرده بدهد.
جمعبندی نهایی
با توجه به آشفته بازار امروز خودروی کشور باید گفت که بسیاری از خانوادههای حاضر در طبقه متوسط به دلیل قیمت غیرمعمول بسیاری از خودروهای لوکس و با کیفیت چارهای جز این ندارند که به سمت ماشینهای اقتصادی چینی عزیمتکنند.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
به همین دلیل تفاوت برلیانس h330 و h320 نشان میدهد که این خودروها پتانسیل لازم را برای ارائه یک سواری نرم و راحت به خانوادهها دراختیار دارند اما با توجه به شتاب صفرتاصد کند خود به هیچ عنوان به افراد عشق سرعت پیشنهاد نمیشوند. بنابراین به خانوادههایی که عادت به انجام مسافرتهای متعدددارند توصیه میشود حداقل یکی از خودروهای برلیانس h330 و h320 را بر رقبای آنها ترجیحدهند.
بیشتر بخوانید
نظرات