معرفی

در این مقاله قصد داریم به بررسی مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس بپردازیم. رانا به عنوان سومین خودرو ملی تولید شده توسط ایران خودرو است. این خودرو در کلاس B و C خودروهای صندوق‌دار قرار دارد. پلتفرم استفاده شده در این خودرو همان پلتفرم پژو ۲۰۶ است. در سال ۱۳۹۹ تولید خودرو رانا پلاس، نسخه فیس لیفت شده شروع شد.

اولین عرضه رانا پلاس در مهر ۱۴۰۰ با سقفی شیشه‌ای و موتوری به نام تیوفایو توسط کارخانه ایران خودرو انجام شد. رانا پلاس با دریافت یک سری تغییرات در داخل و خارج از کابین و همچنین گنجاندن امکانات بیشتری به عنوان محصولی جدید در سبد محصولات قابل عرضه گروه صنعتی ایران خودرو قرار گرفت.

اما در سوی دیگر میدان، لازم است بدانید که دنا پلاس یکی دیگر از محصولات شرکت ایران خودرو به حساب می‌آید. نسخه معمولی آن به عنوان محصولی مستقل در سال ۱۳۹۳ به بازار ارائه شد و نسخه پلاس آن به عنوان مدل تغییر شکل یافته و پر آپشن‌تر از دنا معمولی تولید و به بازار عرضه شد. این خودرو از نظر ظاهری کمی به روزتر شده و چهره متفاوت‌تری نیز دارد.  این خودرو در سال ۱۳۹۵ به بازار معرفی شد.

طراحی و مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس

در طراحی ظاهری رانا‌پلاس اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب می‌کند، چراغ‌های جدید پیشانی خواهد بود که فرم آن نسبت به نسخه اصلی حفظ شده است. اما اکنون قاب داخلی آن تاریک شده تا جذابیت بیشتری به ظاهر خود بخشیده باشد. جلوپنجره خودرو هم تغییراتی را به خود دیده و از یک زنبوری جدید با طراحی جذاب در آن استفاده شده است. آینه‌های برقی جدید، دستگیره‌های درب اتومبیل و زه کشی کنار آن که همرنگ بدنه شده‌اند، از دیگر مشخصه‌های رانا پلاس است.

در ادامه بررسی طراحی رانا پلاس به این نکته می‌رسیم که درست همانند طراحی بیرونی در قسمت داخل کابین هم تغییراتی حاصل شده و این تغییرات به پویایی بهتر فضای داخل کابین کمک می‌کند. البته اشتراکات زیادی میان رانا معمولی و رانا پلاس دیده می‌شود. در رانا پلاس، در قسمت طراحی غربیلک، فرمان جدید با کلیدهای روی آن به چشم می‌آید.

پس از آن صفحه کیلومتر جدید رانا پلاس است که الگوهای طراحی دور موتور و کیلومتر شمار آن تغییر کرده و یک صفحه نمایش دیجیتال بزرگ هم در مرکز آن قرار گرفته است. تغییرات دیگر در قسمت بالای داشبورد وجود دارد و به جای قسمت خالی بالای داشبورد رانا از نمایشگر دیجیتال برای نشان دادن وضعیت خودرو ساعت و دمای محیط استفاده شده است.

دنا پلاس در اصل نسخه فیس لیفت شده دنا و دنا نیز بر روی پلتفرم سمند توسعه یافته و خود سمند هم به نوعی زاییده پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود؛ اما در ظاهر این نکته به هیچ عنوان مشخص نیست. چرا که این محصول دچار تغییرات بسیار شاخصی شده است. پیشرفت‌های زیادی در بدنه و کابین این محصول ایجاد شده و دنا پلاس با داشتن طراحی مدرن و آپشن‌های اضافه به عنوان محصولی امن‌تر و زیباتر از دنا تبدیل شده است.

با ورود به داخل کابین دنا پلاس با همان طراحی داشبورد و تم کلی اتاق دنا معمولی روبه‌­رو می­شویم. اما فضای کلی کابین هرچند جدید نیست اما نمره قبولی را دریافت می‌کند. از جمله مزیت­های کابین دنا می‌توان به طراحی جذاب نمایشگرهای پشت آمپر و کنسول میانی که با الهام از هیوندای سوناتا طراحی شده اشاره کرد. غربیلک چهارشاخه فرمان نیز به واسطه وجود کلیدهای کنترلی تا حدودی مدرن به نظر می‌رسد و استفاده از طرح چوب در کابین توانسته به گرم شدن فضای کابین کمک نماید.

در مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس باید گفته متریال استفاده شده در داشبوردها و تودری‌های هر دو خودرو از سطح کیفیت متوسطی برخوردارند، ارگونومی بعضی قسمت‌ها مثل کلیدهای تنظیم صندلی‌های جلو با حالت ایده‌آل فاصله دارند.

مشخصات فنی و مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس

در مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس به مشخصات فنی هر دو خودرو می‌رسیم. در بحث فنی شاهد ارتقای استاندارد آلایندگی موتور ۱.۶ لیتری در رانا‌پلاس به یورو ۵ هستیم که آلودگی کمتری را وارد محیط می­کند. پیشرانه تیوفایو به خدمت گرفته شده در این خودرو معادل ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و آن را در اختیار گیربکس پنج سرعته دستی جهت انتقال به سوی چرخ‌های جلو قرار می‌دهد. شتاب صفر تا صد رانا پلاس برابر ۱۲ ثانیه بوده که از این حیث نسبت به دنا پلاس برتری محسوسی دارد و میانگین مصرف سوخت آن ۶.۹ لیتر برآورد شده است.

دنا پلاس از موتور نام‌آشنایEF7 به قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر نیرو دریافت می‌کند و آن را از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به سمت محور جلو انتقال می‌دهد. دنا پلاس ظرف مدت ۱۳.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند؛ میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز معادل ۷.۹۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس

مدل خودرو رانا پلاس دنا پلاس
پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور ۱۵۸۷ سی سی ۱۶۴۶ سی سی
حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه ۱۵۵ نیوتن متر در ۴۰۰۰ و ۵۰۰ دور در دقیقه
گیربکس شش سرعته دستی ۵ دنده دستی
مصرف سوخت (ترکیبی) حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
شتاب صفر تا 100 ۱۲ ثانیه ۱۳.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت

مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس

آپشن و امکانات رفاهی در مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس

از جمله امکانات رانا‌پلاس می‌توان به کنسول میانی، شیشه‌های برقی، آینه با تنظیم برقی، دسته دنده جدید، چراغ‌ها با گرافیک جدید، صندلی‌های جدید، قالپاق با طرح متفاوت، غربیلک فرمان با طرح کرومی و برف پاکن جدید اشاره کرد.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

در مقابل از جمله امکانات دنا پلاس می‌توان به فرمان هیدرولیک مجهز به کروز کنترل، تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ‌های صفحه جلو و عقب، چراغ روشنایی فضای پایین داخل کابین، آینه‌های برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک و آینه چراغ‌دار روی آفتابگیر سمت شاگرد اشاره کرد. پس در مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس در آپشن‌ها و امکانات رفاهی، دنا پلاس برتری تقریبی را نسبت به رانا پلاس دارد.

تجهیزات رانا پلاس دنا پلاس
چراغ مجموعه چراغ‌های جلو و عقب جدید، مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک چراغ‌های جلو دارای لامپ LED، دی لایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم،

چراغ داخل داشبورد، چراغ‌های سقفی جلو و عقب، چراغ روشنایی فضای پایین پا، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل،

سیستم‌های مولتی مدیا پخشmp3، بلندگوهای جلو تیوتر دار و بلندگوهای عقب رادیو پخش بلوتوث دار دارای مانیتور مولتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب و بلوتوث موبایل، بلندگوهای جلو و عقب و دارای تیوتر
صفحه‌نمایش ساده مانیتور لمسی
رینگ‌ها فولادی ۱۴ اینچ آلومینیومی ۱۶ اینچ
آینه آینه های جدید راهنما دار و تنظیم آینه‌های جانبی برقی آینه‌های جانبی طرح جدید، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک
تهویه مطبوع به صورت دستی تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب
صندلی مجموعه صندلی‌های جدید با روکش جدید، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع پشت سری، صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع پشت سری، صندلی عقب یک‌پارچه با صندلی جابجایی‌های صندلی راننده و سرنشین جلو به صورت تمام برقی و هشت حرکت پشت سری، صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه دسترسی به صندوق عقب از داخل، زیر آرنجی جلو و عقب
شیشه شیشه بالابر درب جلو و عقب برقی شیشه بالابر درب جلو و عقب برقی
سیستم‌های هشداردهنده ایموبیلایزر، سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیرمجاز، هشدار دهنده موانع عقب ایموبیلایزر، سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز، سیستم هشدار دهنده موانع عقب، سیستم عیب یابی هوشمند مالتی پلکس
سایر امکانات کروز کنترل، ستون فرمان جمع شونده یا تلسکوپی، نمایشگر دمای محیط، سیستم قطع خودکار سوخت، سیستم کنترل بخار بنزین کروز کنترل، ستون فرمان تلسکوپی، آنتن سقفی جدید، سیستم پشتیبانی رهیاب، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین

ایمنی در مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس

در مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس در بحث ایمنی با توجه به عدم آزمایش آنها توسط شرکت‌های معتبر مانند یورو اِنکپ نکته قابل توجهی دیده نمی‌شود؛ اما شرکت ایران خودرو سعی کرده تا حد ممکن ایمنی این دو خودرو را مثل تغییر نام آنها ارتقا دهد. از تجهیزات ایمنی رانا‌پلاس می‌توان به سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز، سنسور عقب، سیستم عیب‌یابی هوشمند مالتی پلکس و کیسه‌های هوای ایمنی و ترمز مجهز به ABS و EBD اشاره کرد.

در خصوص ایمنی دنا پلاس هم ایران‌خودرو مدعی شده توانسته ۴ ستاره از یکی از موسسات آلمانی به دست آورد که البته از نظر اعتبار نمی‌توان روی این ادعا حساب باز کرد.  در هر صورت به نظر می‌رسد که اوضاع ایمنی این محصول مقداری بهتر از نسخه‌های قدیمی آن یعنی ۴۰۵ و سمند شده است. این خودرو مجهز به ترمزهای جلو و عقب دیسکی و ترمز ضد قفل ABS و EBD و همچنین دارای ۴ کیسه هوا برای راننده و سرنشینان جلو به صورت جانبی است.

تجهیزات رانا پلاس دنا پلاس
تجهیزات ایمنی و حفاظتی ایموبلایزر، سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز، سیستم عیب یابی هوشمند مالتی پلکس، قفل مرکزی با ریموت کنترل، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع ایموبیلایزر، سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز، هشدار دهنده موانع عقب، سیستم عیب یابی هوشمند مالتی پلکس، قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع
کیسه هوا راننده و سرنشین جلو راننده و سرنشین جلو و جانبی
سیستم ترمز ABS – EBD ABS – EBD

تجربه رانندگی در مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس

وقتی به خودروی رانا پلاس سوار می‌شویم، صندلی‌های راحت و سواری نرمی را تجربه می‌کنیم. در مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس در تجربه رانندگی در خودروی دنا نیز تقریباً همین حالت موجود است، غربیلک فرمان در هر دو راحت زیر دست می‌چرخد. رانندگی روان و قدرت مانور در این خودرو بسیار پیشرفت کرده است. میزان سر و صدا در کابین در هر دو خودرو کم است.

نکته قابل توجه در رانندگی با رانا پلاس عملکرد بسیار خوب مجموعه گیربکس خودرو است. در مقایسه هندلینگ دو خودرو نیز باید گفت که مرکز ثقل به هر دو خودرو باعث شده تا پایداری این دو در سرعت‌های بالا تحت تاثیر قرار نگیرد و از این حیث در هر دو خودرو قابل تحسین است؛ اما راندن رانا پلاس با سرعت‌های بالا سر پیچ‌ها کمی با معضل روبرو است و در دنا پلاس این موضوع وجود نداشته و استرس کمتری را به راننده وارد می‌کند.

تحلیل شرایط بازار در مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس

هیچ یک از این خودروها در بازار دارای رکود و عدم فروش نیستند و هر دو خودرو مشتریان خاص خود را دارند. با اینکه از عمر آنها چند سالی بیش نمی‌گذرد که در کشور ما حضور دارند، در بازار از خودروهای خوش­نام محسوب می‌شوند. با توجه به مزایایی که در قسمت‌های قبل از این دو خودرو نام بردیم، خدمات پس از فروش، تقریباً مساوی به نظر می‌رسد.

در مورد قطعات یدکی نیز باید گفت از قطعات هر دو در بازار موجود است؛ اما از قیمت بالایی برخوردار هستند. در مجموع  می‌توان در بازار هر دو خودرو را پر طرفدار به حساب آورد و تقریبا برتری و مزیت نسبی هیچ یک نسبت به آن یکی ثابت نشده است.

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

جمع‌بندی در مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس

اگر دارای خانواده پرجمعیتی هستید و زیاد مسافرت می‌روید، آپشن‌های رفاهی در نظر شما از درجه اهمیت بالاتری برخوردارند، زیبایی و پرستیژ بالا از اولویت‌های شما در خرید خودرو است و برای طراحی زیبای فضایی کابین ارزش زیادی قائل هستید، خرید دنا پلاس می‌تواند خواسته‌های شما را از یک سدان جمع و جور داخلی به نحوی مطلوب برآورده سازد.

در سمت دیگر در مقایسه رانا پلاس با دنا پلاس، خودروی دومی از یک پیشرانه نسبتا کم استهلاک در بهره می‌برد. چابکی آن بیشتر و سوخت کمتری می‌سوزاند. با این حساب اگر خانواده کم جمعیتی دارید و نسبت به پرستیژ ظاهری نمای داخلی و میزان آپشن‌های رفاهی اتومبیل خود چندان وسواس نشان می‌دهید، احتمالاً بتوانید با رانا پلاس کنار بیایید اما در مجموع به نظر می‌رسد دنا پلاس در مقایسه با رانا پلاس گزینه‌ای منطقی و مناسب‌تر به نظر آید!

بیشتر بخوانید 

مزایای رانا پلاس

معایب رانا پلاس 

مزایای دنا پلاس

معایب دنا پلاس

مزایای دنا

مزایای رانا