در این مقاله قصد داریم به بررسی معایب جک k7 بپردازیم. در سال 2020 میلادی بود که شرکت خودروسازی جی ای سی یا همان خودروسازی معروف جک ماشین جک k7 را به بازار چین عرضه کرد. در واقع خودروی مورد بحث محصول تغییرات و فیس لیفت سنگین انجام شده روی خودروی جک S7 بود که پس از توقف خط تولید آن شرکت خودروسازی مذکور چینی نسبت به تولید ماشین جک X7 که به عنوان اولین کراساور این شرکت محسوب می شود اقدام کرد.
شرکت کرمان موتور که از گذشته ارتباطات تنگاتنگی با خودروسازهای بزرگ چینی داشته است ماشین جک X7 را حدود 1 سال بعد از رونمایی در بازار چین یعنی از 2021 به بازار ایران زمین وارد کرد. چنین بود که شرکت کرمان موتور نام و نشانی خودرو را تغییر داده و نام آن را جک k7 گذاشت و ماشین را جهت عرضه به بازار کشور در سبد فروش خود قرارداد. هم اکنون این خودرو به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای سفرهای خانوادگی محسوب می شود.
اما متاسفانه برخی از اقدامات تامل برانگیز کرمان موتور در حذف برخی از امکانات رادارهای خودرو و همچنین بالا بردن قیمت آن باعث شده است تا برخی از معایب جک k7 به صورت اختصاصی در بازار ایران بروز و ظهور پیدا کند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی مفصل داشته باشیم به تمامی معایب جک k7. آنچه در ادامه می خوانیم.
معایب جک k7
درخصوص نقاط تاریک ماشین مورد بحث باید گفت که برخی از مشکلات مربوط به این خودرو به صورت جهانی قابل بحث و بررسی است و برخی دیگر از آنها مربوط هست به مشکلاتی که عمدتاً خودروساز های داخلی برای هموطنان ایجاد می کنند. بنابراین از دو نظر میتوان نسبت به بررسی نقاط ضعف این خودرو پرداخت. در ادامه مهمترین معایب جک k7 عبارتند از:
تک دیفرانسیل بودن از معایب جک k7
سیستم فنی ماشین جک k7 به گونه ای طراحی شده است که نحوه انتقال نیرو از موتور فقط به چرخ های جلو منجر شود و به همین دلیل وزن کلی این ماشین تا حدودی کاهش پیدا کرده است. سیستم ترک دیفرانسیل ماشین مورد بحث نیز به گونه ای طراحی شده است که از دیفرانسیل جلو بهره می برد که رایج ترین سیستم تبدیل تک دیفرانسیل محسوب می شود. همین موضوع کشش خوبی را برای چرخهای جلو ایجاد میکند.
پس تصور میشود که خودروی جک k7 قدرت مانور بالایی را در اختیار راننده و سرنشینان آن جهت لذت بردن از یک رانندگی تند و تیز قرار دهد. تمامی محاسبات روی کاغذ کاملاً دقیق و درست است اما در عمل به وضوح ثابت شده است که تک دیفرانسیل بودن ماشین جک k7 باعث شده است تا قابلیت افرودی و به تبع آن مانور پذیری خودرو نیز کاهش پیدا کند.
بنابراین کمکاری شرکت خودروساز چینی در قرار دادن سیستم تقریبا تک دیفرانسیل به عنوان انتقال دهنده اصلی نیرو از موتور به چرخ ها به عنوان اولین مورد از معایب جک k7 به شمار میآید.
قابلیت آفرودی پایین
یکی از عمده ترین مشکلاتی که همواره متوجه اکثر خودروهای چینی حاضر در بازار است، مربوط می شود به قابلیت آفرودی پایین. زمانی که مشخصات فنی جک k7 مورد بررسی قرار می گیرد و انتظار می رود که با توجه به خروج ۱۷۴ اسب بخار خودرو و ۲۵۱ یک نیوتن بر متر گشتاور قابلیت آفرودی بالایی نیز در خودرو مورد بحث تعبیه شود. طبیعتاً این امر مستقیم به سیستم انتقال قدرت نیرو از موتور به چرخ ها باز می گردد که در ماشین جک k7 به صورت دیفرانسیل جلو طراحی شده است.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
بنابراین پیشنهاد می شود که عمدتاً در جادهها و اتوبانهای صاف و راست از ماشین مورد بحث استفاده شود چرا که قابلیت آفرودی پایین ممکن است مشکلاتی در جاده های ناهموار و پر پیچ و خم ایجاد کند و راننده را برای کنترل خودرو با مشکل روبرو سازد. بنابراین دومین مورد از معایب جک k7 متوجه قابلیت آفرودی پایین این خودرو است.
نگهداری از توربو
ماشین هایی که از موتور با تنفس توربوشارژ استفاده میکنند نیاز به مراقبت بیشتر و بررسی های پی در پی به نسبت دیگر خودروها دارند. بنابراین ماشین جک k7 از سیستم نام برده در موتور خود بهره می برد، نیاز به چک کردن مداوم فیلتر هوا و روغن موتور خود دارد. به علاوه این توصیه اکید و بسیار جدی به عاشقان سرعت وجود دارد که تحت هیچ شرایطی همواره و همیشه نباید با فشار دادن پدال گاز و آخرین حد از دور موتور نسبت به رانندگی با ماشین مورد بحث اقدام کرد چرا که این موضوع طبیعتاً باعث می شود تا عمر مفید موتور خودرو کاهش یابد.
همچنین باید به این نکته توجه داشت که پیش از خاموش شدن موتور خودرو نباید چند بار به صورت متوالی پدال گاز را فشار داد چرا که این موضوع باعث میشود تا با چرخش توربو لحظاتی بدون روغن انجام شود و باعث میشود تا در عملکرد بهینه موتور در طولانی مدت اختلالاتی به وجود آید. در نهایت باید گفت که نگهداری با وسواس بالا از توربو ماشین مورد بحث به عنوان یکی دیگر از معایب جک k7 به شمار می آید.
قیمت بالا
با وجود این که خودرو جک k7 به عنوان یکی از محصولات منحصر به فرد صنعت خودروسازی چین محسوب میشود اما قیمت تمام شده این خودرو در ایران اختلاف فاحشی با بازارهای چین و جهانی دارد. قیمت جک k7 در بازار های جهانی و چین به یوآن تقریباً معادل ۱۴۰ هزار یوان است. با در نظر گرفتن نرخ فعلی یوآن در کشور و احتساب قیمت جهانی آن، قیمت تمام شده این خودرو حدوداً ۶۰۰ میلیون تومان در بازارهای جهانی است.
اما زمانی که صحبت از فروش این خودرو در کشور میشود شرکت کرمان موتور رقم تقریبی این ماشین را حدوداً ۹۵۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان اعلام کرده است. با توجه به این قیمت فضایی باید گفت که اختلاف بسیار فاحشی میان بازار چین و ایران دیده می شود که به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی آید. بنابراین یکی دیگر از معایب جک k7 که گویا فقط مخصوص ایرانیان است مربوط می شود به قیمت بسیار بالای خودروی مورد بحث.
فرایند ایرانیزاسیون سازی
یکی از عادات عجیب و زشت بسیاری از شرکتهای خودروسازی حاضر در بازار کشور مربوط است به حذف برخی از آپشن ها و امکانات خودروهای وارداتی به بهانهی کاهش قیمت. البته در اکثر موارد که خودروی مورد بحث را نیز شامل میشوند مربوط است به بالا رفتن قیمت نهایی و قرار گرفتن خودرویی با امکانات رفاهی کمتر در سبد خرید ایرانیان.
شرکت کرمان موتور بدون اینکه توضیح و یا دلیل موجهی داشته باشد نسبت به حذف رادار تغییر لاین، رادار نقطه کور و رادار تصادف جلو کرده است. بنابراین باید گفت که فرآیند ایرانیزاسیون سازی نیز همچون بالا رفتن قیمت این ماشین منحصراً به برخی از شرکتهای حاضر در صنعت خودروسازی کشور محسوب می شود و این مورد را به لیست معایب جک k7 اضافه میکند.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
جمع بندی نهایی
در یک نگاه کلی باید گفت که نقاط مثبت خودروی جک k7 بر معایب آن برتری دارد. اما به هر حال اگر اهتمام و امانت داری شرکت خودروسازی کرمان موتور بود لیست معایب جک k7 قطعاً کوتاه تر از موارد فوق بود و میتوانست جایگاه این ماشین را بیش از پیش در بازار ایران تثبیت کند.
اما به هر حال از این خودرو هم اکنون به عنوان یکی از گزینههای مناسب سفرهای خانوادگی و رانندگی های طولانی مدت یاد میشود. بنابراین کسانی که اهل مسافرت های طولانی مدت جادهای هستند باید چشم بر معایب جک k7 ببندند.
بیشتر بخوانید
مقایسه جک S5 فیس لیفت و تیگو 7
ماشین مزخرفیه من صفرشو دارم یکهفته ای دو بار گیر بکسش خلاص میکنه دوبار هم بردم تعمیر گاه درست نمیشه آخه این انصافه اینهمه پول بدی ماشین خراب تحویل بگیری ؟