مقدمه
در این مقاله قصد داریم به مقایسه تارا و شاهین بپردازیم و ضمن معرفی هر دو خودرو ویژگیها و کاراییهای هر کدام را با ذکر جزئیات مورد بررسی قرار دهیم.
معرفی خودروی تارا
تارا یک سدان چهار دَر کامپکت و ساخت شرکت ایران خودرو است. این خودرو از روی پژو ۳۰۱ فیس لیفت و در سال ۲۰۲۰ متولد شد. تارا تقریباً تغییر شکل یافته پلتفرم IKP1 ایران خودرو و همان نسخه تغییر یافته پلتفرم PF1 پژو سیتروئن است. پس نتیجه این که پلتفرم این خودرو با خودروهای پژو ۲۰۸، پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن سی-الیزه مشترک است. تارا برای نخستین بار در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ و در دولت حسن روحانی به طور رسمی توسط شرکت ایران خودرو در ساپکو رونمایی شد و در نهایت برای نخستین بار در تیرماه ۱۳۹۹ پیش فروش آن آغاز گردید.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
معرفی خودروی شاهین
اما در همان زمان شرکت خودروسازی سایپا در فاصله نسبتاً کوتاهی به ارائه محصولی جدید به نام رَهام پرداخت که بعداً نام شاهین برای آن نهایی شد. این خودرو با طراحی کاملاً جدید و متفاوت نسبت به محصولات قبلی به بازار ارائه شد. شاهین نیز یک کامپکت چهار دَر سدان است که از پلتفرم مشترک با تویوتا بلتا و ولکس C30 برخوردار است. این خودرو شباهتهای بسیاری به برلیانس H230 دارد. در این خودرو از موتور تقویت شده سایپا تیبا استفاده شده است که البته قطعاتی مانند میل لنگ بالانسر و آلیاژ موتور در شاهین دچار تغییرات بسیار زیادی شدهاند.
مقایسه تارا و شاهین از نظر طراحی
در این قسمت به مقایسه تارا و شاهین از نظر طراحی میپردازیم. همان گونه که گفتیم سدان تارا بر روی یک پلتفرم خارجی توسعه یافته در داخل طراحی و مهندسی شده است. بد نیست بدانیم تارا از لحاظ زیبایی و خوش استایل بودن خودرویی مطرح در بازار ایران محسوب نمیشود.
زیرا از حیث طراحی کلی بدنه تناسبات پایه و جزئیات، خودرویی معمولی و حتی ضعیف در طراحی به حساب میآید؛ لذا طراحان ایران خودرو در مرکز تحقیقات آن شرکت در فیس لیفت آن موفقیت بارزی را کسب نکردهاند. حجم ابعاد و هندسه کلی تارا با پژو ۳۰۱ تفاوت چندانی ندارد. در طراحی نمای جلوی خودرو، مجموعه سپر و جلو پنجره، چراغها، درب موتور و گلگیرهای جلو تا ۱۰۰ درصد تغییر یافته و مجدداً طراحی شدهاند.
به گفته مدیران تارا، در شکلگیری طراحی چهره این خودرو سعی شده تا از اِلمانهای شاخص پنهان در صورت یوزپلنگ ایرانی و برخی نمادهای معماری سنتی ایرانی اسلامی الهام گرفته شود. این موضوع فارغ از اینکه چرا عنوان شده است، به مراتب میتوانست پختهتر و بهتر از آنچه شاهد آن هستیم انجام شود. چراکه هر چه بیشتر دقت میکنیم در چهره تارا، کمتر اثری از یوزپلنگ ایرانی میبینیم. جلو پنجره هشت ضلعی تارا با چارچوب کرومی در کنار چراغهای جدید طراحی شده است. قسمت جلو در تغییر ضخامت خیلی از جلوه خاصی برخوردار نیست.
این تغییر ضخامت قاب جلو پنجره با توجه به درخشش ذاتی کروم حس خوبی را در بیننده ایجاد نمیکند. ضمناً فرم کلی جلو پنجره تارا کمی ساده و قدیمی است و مناسب خودروی معرفی شده در سال ۲۰۲۱ نیست. گرافیک خودرو جدید و چشمگیر است. اما کمی بیش از حد چشم بیننده را به شلوغی جلب میکند و بهتر است بگوییم فاقد یک ریتم یا چیدمان خوب است. در همین بخش در قالب نوار عمودی شکل اریب، در داخل چراغ با هدف الهامگیری از چشم معروف یوزپلنگ ایرانی دیده میشود.
البته با قسمت پایین سپر ارتباط خاصی ندارد. در نمای جلو خطوط استخوانی به کار رفته است. طراح برای تغییر چهره خودرو و دور کردن اذهان از پژو ۳۰۱ طرح آینههای جانبی را تغییر داده است که البته با خطوط دماغه خودرو تناسب ندارد. طراحان مانند بسیاری از پروژههای فیس لیفت خودرو در ایران محدودیت هزینه داشتهاند یا حداقل به این موضوع به شدت پرداختهاند. به همین دلیل در بعضی مواقع از قطعات یکسان استفاده کردهاند. مانند چراغ مه شکن جلوی این خودرو که دقیقاً چراغ پژو ۳۰۱ است. نماهای جانبی خودرو دارای حجمی ساکن هستند.
البته این عیب به پژو ۳۰۱ بازمیگردد. سایز رینگها و تایرها کوچک و به شدت در زیبایی نمای خودرو تأثیرگذار بوده است. اما موضوعی که خیلی نگرانکننده میشود، قسمت قدامی خودرو است. زیرا با استایلی کاملاً متفاوت در قسمت عقب تارا طراحی شده به نحوی که کاملاً با پژو ۳۰۱ متفاوت است. ولی متأسفانه بیننده با این اِلمان به هیچوجه ارتباط برقرار نمیکند. کابین داخل تارا دقیقاً یک پژو ۳۰۱ با غربیلک فرمان لوگو داده شده همراه شده که قدیمی است. شاید در آیندهای نزدیک این طراحی را به شکلی جدید، مثلاً در نسخه پلاس روانه بازار شود.
در مقایسه تارا و شاهین در همین ابتدا تفاوت قابل ملاحظهای را مشاهده میکنیم. بدین شرح که تیم طراحی شاهین بدون کپیبرداری محسوس از خودروهای دیگر محصولی تقریباً مناسب طراحی کردهاند. البته اگر از ابعاد نسبتاً کوچک رینگها بگذریم. خطوط کناری خودرو با این که ساده هستند، اما تناسب خود را با بدنه حفظ نمودهاند. در قسمت جلوی شاهین خطوطی روان طراحی شده است که این کار امری دشوار به نظر میرسد. چراکه قالبگیری و مونتاژ در این سبک طراحی دشوارتر از نمونههای خشک و جعبهای مانند دنا است.
همچنین، نام سایپا در داخل چراغها حک شده است. در کنار کاپوت هماهنگی میان خطوط سپرها خود را در استفاده از قطعات کرومی نشان میدهد. البته در موزون بودن بیشتر از حرکات اغراقآمیز استفاده شده است. گلگیرها دارای حجمی منطقی و جلو پنجره تقریباً با سپر هماهنگ است. اما قسمتی از عقب خودروی شاهین با جلوی نرم و سیال آن همخوانی چندانی ندارد و همچنین ایرادات مونتاژی هم بخشی از زیباییهای خودرو را تحت تأثیر قرار داده است. اما با توجه به رده قیمتی و در نظر گرفتن رقبا میتوان از این مورد چشمپوشی نمود.
در قسمت داخل کابین اما موضوع متفاوت است. تمام خلاقیت تیم شاهین در خارج از خودرو صرف شده و دیگر موضوعی برای داخل کابین باقی نمانده است؛ لذا در داخل کابین با فضایی بسیار ساده روبهرو هستیم. هر چند از لحاظ ارگونومی و راحتی شرایط نسبتاً خوبی مهیا است. اما از لحاظ بصری چندان تعریفی ندارد. کیفیت مواد و متریال مورد استفاده در قطعات بسیار اقتصادی و باکیفیت پایین است.
اما نکته مثبت آن است که طراحی صندلیها و ارگونومی آنان تقریباً قابل تأیید است. در شاهین فاصله میان محور جلو و عقب به طرز مناسبی خود را به طول بدنه کاملاً هماهنگ کرده است. محفظه صندوق عقب مقداری قربانی حجم بالای کابین داخل شده که در مقایسه با تارا بسیار کمتر از قابلیت حملبار خلاصهتری برخوردار است.
مقایسه تارا و شاهین از نظر فنی
در این بخش مقایسه تارا و شاهین را از نظر فنی مورد بررسی قرار میدهیم. همان گونه که پیشتر گفتیم، پروژه شاهین در ابتدا بر اساس استفاده از موتور و گیربکس مشترک با برلیانس سری ۳۰۰ تعریف شده بود. ولی بعد از تحریم و خروج برلیانس از کشور، بزرگترین ضربه به پیشرانه شاهین وارد شد و این مجموعه جای خود را به موتور تیبا داد که این مورد تبدیل به نقطه ضعفی برای خودرویی شاهین شده است.
در مقایسه تارا با شاهین، در تارا ایران خودرو به لطف استفاده از قطعات مشترک با پژو ۲۰۶ بهتر عمل کرده و حالت مطمئنتری را از خود به نمایش میگذارد. ضمناً در نتایج تست تصادف پژو ۳۰۱ و وجود سامانههای ایمنی از لحاظ فنی، خودروی ایمنتری به نظر میرسد.
هر چند که روی این موضوع باید تأکید کرد که هیچ یک از دو شرکت تاکنون نتایج رسمی و اصلی تستهای تصادف را منتشر نکردهاند و از این رو این قیاس به هیچ عنوان دقیق نیست. در مقایسه تارا و شاهین، خودروی تارا دارای پیشرانه ۴ سیلندر۱۶ سوپاپِ با حجم موتور ۱۵۹۸ و تنفس طبیعی است. حداکثر قدرت آن ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۴۴ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰ میباشد. این خودرو دارای جعبه دنده ۵ سرعتِ دستی است. در خودروی شاهین شاهد موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپِ هستیم که دارای حجم موتوری معادل ۱۴۹۷ سی سی و سوخترسانی آن به صورت توربو شارژ است.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
حداکثر قدرت آن ۱۱۰ اسب بخار، حداکثر گشتاور آن ۱۷۸ نیوتن متر در دور ۲۵۰۰ است و جعبه دنده آن نیز ۵ سرعتِ دستی است. اما به دلیل این که موتور و گیربکس در تارا هماهنگی بیشتری دارند و همچنین مشکلات کیفی و ساختاری در موتور شاهین و ناسازگاری عمومی موتورهای توربو، باید تارا را در این بخش با کیفیتتر قلمداد کرد. در شرایط فعلی پیشرانه تارا به لطف وجود سامانه زمانبندی متغیر در مقایسه با موتور ۸ سوپاپِ شاهین، کاملاً مدرنتر به حساب میآید. با وجود کثرت قطعات یدکی مشترک، با سری تولید انبوه تیوفایو، برخلاف شاهین مالکین نگرانی چندانی را از بابت تأمین قطعات یدکی آن ندارند.
مدل خودرو | تارا | شاهین |
پیشرانه | TU5 | M15T |
حجم موتور | 1.6 لیتری | 1.5 لیتری |
حداکثر قدرت | 115 اسب بخار | 110 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 150 نیوتن بر متر | 165 نیوتن بر متر |
گیربگس | 5 سرعتِ دستی | 5 سرعتِ دستی |
مصرف سوخت (ترکیبی) | 7.1 لیتر در 100 کیلومتر | 10 لیتر در 100 کیلومتر |
شتاب صفر تا صد | 12.5 | 12 |
حداکثر سرعت | 180 | 170 |
مقایسه آپشن و امکانات رفاهی تارا و شاهین
این بخش مربوط به مقایسه تارا و شاهین از نظر امکانات رفاهی است. تارا دستی، از نظر آپشن و کم بودن تعداد و تجهیزات خودرو دست کمی از پیشینیان خود ندارد. زیرا در بهترین حالت تنها با خودرویی نظیر رانا قابل قیاس است. اما شاهین از حیث وجود برخی از آپشنها نظیر کیلس استارتر، روکش چرمی صندلیها و سانروف، ۲ عدد ایربگ، استارت دکمهای، چراغ روشنایی روز، چراغهای اتوماتیک، تهویه اتوماتیک، سانروف، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دکمههای کنترل روی فرمان و دوربین دید عقب مزیت بیشتری نسبت به تارا دارد.
البته در تارا اتوماتیک امکانات رفاهی جدید میتواند توجه مخاطبین را به خود جلب کند. وجود سانروف، سنسور نور و باران صندلی برقی، تریم داخلی چرم و پارچه، دوربین عقب، استارت دکمهای، آینه تاشو برقی از جمله این امکانات رفاهی است. اما همان گونه که گفته شد، در تارا دستی بیشتر این امکانات حذف شدهاند و تنها امکانات رفاهی مانند فرمان برقی، نمایشگر لمسی، تهویه الکتریکی دستی، کروز کنترل، چراغ روشنایی در روز و سنسور پارک عقب دیده میشود.
تجهیزات | تارا | شاهین |
چراغ | روشنایی روز | روشنایی روز |
سیستمهای مولتی مدیا | دارد | دارد |
صفحه نمایش | نمایشگر لمسی | نمایشگر لمسی |
رینگها | آلومینیومی | آلومینیومی |
آینه | تاشو برقی | تاشو برقی |
تهویه مطبوع | اتوماتیک | اتوماتیک |
صندلی | برقی | برقی |
شیشه | معمولی | معمولی |
سیستمهای هشداردهنده | سنسور نور و باران | سنسور نور و باران |
سایر امکانات | استارت دکمهای دوربین عقب | استارت دکمهای دوربین عقب |
مقایسه تارا و شاهین از نظر ایمنی
شرکت خودروسازی سایپا موفق شده استانداردECE اروپا را در تست تصادف از جلو و بغل برای شاهین کسب نماید؛ بنابراین واضح است که این شرکت نسبت به ایمنی محصول جدید خود اطمینان بالایی در قیاس با سایر رقبا دارد. از سوی دیگر در مقایسه تارا با شاهین، ایران خودرو در تست تصادف بینالمللی حاضر نشده است.
اما با توجه به یکسان بودن پلتفرم آن با پژو ۳۰۱ که موفق به کسب سه ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکپ شده است، میتوان نسبت به امنیت این محصول ایران خودرو نیز تا حدی اطمینان حاصل کرد. با این حال به طور دقیق نمیتوان گفت کدام یک از این دو خودرو ایمنتر از دیگری است و صرفاً باید امیدوار بود که هر دو سدان جدید ایرانی حداقل استانداردهای امنیتی لازم را جهت سلامت سرنشینان و حفظ آن رعایت کرده باشند.
تجهیزات | تارا | شاهین |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | دوربین عقب – چراغ روشنایی روز | دوربین عقب – چراغ روشنایی روز |
کیسه هوا | دارد | دارد |
سیستم ترمز | ABS – EBD | ABS – EBD |
مقایسه تجربه رانندگی در تارا و شاهین
اکنون نوبت به مقایسه تارا و شاهین ایران خودرو از نظر تجربه رانندگی میرسد. راننده هر دو سدان داخلی با ارگونومی تقریباً مناسب در سرجای خود مواجه است و به تجهیزات دسترسی خوبی دارد. اما به نظر میرسد شاهین از لحاظ سطح تسلط به اجزای خودرو و همچنین دسترسی بهتر به تجهیزات، کمی از تارا بهتر عمل کرده باشد. تارا با وجود بهرهمندی از پیشرانه تنفس طبیعی، عملکرد بهتری از خود نشان داده و صدای موتور آن به مراتب کمتر است. سیستمهای تعلیق هر دو از نوع مک فرسون بوده و به گونهای طراحی شده که در شهر و رانندگی درونشهری از خود عملکرد درستی نشان دهند.
در هر دو خودرو ضربات تا حد امکان به درون جذب میشود. اما به هر حال در جادههای ناهموار باید منتظر ورود ضرباتی ناشی از سطح جاده به درون کابین باشید. عملکرد سیستم تعلیق در حفظ و پایداری این خودروها تحت شرایط عادی تقریباً متعادل ارزیابی میشود. اما محصول ایران خودرو به دلیل بهرهمندی از سیستمهای کنترل، کشش و پایداری با انحراف و ناپایداری کمتری به عبور از پیچها خواهد پرداخت؛ بنابراین کیفیت رانندگی و حس اعتماد به نفس راننده، تارا در عبور پُرشتاب از مسیرهای منحنی شکل و لغزنده بیشتر از محصول سایپا خواهد بود.
تحلیل شرایط بازار در مقایسه تارا و شاهین
زمانی که شاهین و تارا به دست مشتریان رسیدند، با مشکلاتی مواجه بودند. البته آنها بازار پُرفروشی داشتند. بعد از رفع مشکلات گزارش شده از طرف خریداران، هر دو خودرو به فروش قابل توجهی در بازار دست یافتند. به احتمال قوی در آینده تا زمان تولید این دو خودرو نیز شاهد حضور پُرقدرت و پُررونق هر دو خودرو در بازار داخلی خواهیم بود. در این بین تارا نسبت به شاهین از بازار پُررونقتری برخوردار است. البته شاهین نیز پس از ورود به بازار توانست مشتریان نسبتاً زیادی را حول خود گردآورد. البته اگر شاهین سایپا به یک موتور ۱۶ سوپاپِ با تنفس طبیعی مجهز بود، حالا نسبت به حریف خود در جایگاه پایینتری قرار نمیگرفت.
اما به هر حال با توجه به شرایط موجود به نظر میرسد تارا ایران خودرو به دلیل بهرهمندی از پیشرانه تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپِ با استهلاک کمتر، چابکی بیشتر، صندوق عقب جادار و بهرهمندی از سیستمهای کنترل کشش و پایداری، احتمالاً در حال حاضر گزینه بهتری از شاهین باشد. البته گفته شده که در آینده پیشرانه ۱۶ سوپاپِ نیز برای شاهین در نظر گرفته خواهد شد که باید منتظر ماند و ببینیم عملکرد آن در چه حد است.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
سخن آخر
اکنون که به پایان مقاله مقایسه تارا و شاهین رسیدیم، ارزیابی بهتری را میتوانیم از هر دو خودرو داشته باشیم. در مقایسه تارا با شاهین میتوان گفت که شاهین ماشینی از لحاظ تجهیزات و آپشن پُررونقتر و تارا نیز نمونه دستی ساده و نمونه اتوماتیک معمولی را دارد. در هر دو صورت و در مقایسه هر دو ماشین به این نتیجه میرسیم که فقط کمبود واردات خودرو و نبود رقیب جدی برای این دو خودرو باعث فروش بیشتر هر دو خودرو شده است.
مورد دیگری در این دو خودرو به صورت شاخص وجود ندارد. حال که بحث واردات خودرو دوباره بر سر زبانها افتاده است، این نگرانی برای هر دو غول خودروساز کشورمان ایجاد شده که در صورت واردات خودرو و کاهش تعرفه برای تنظیم بازار آشفته و نابسامان آن، مبادا باعث کاهش فروش خودروهایشان شود؛ لذا آنان چارهای جز بالا بردن کیفیت قطعات، آپشنها و تجهیزات خودروی خود از هر لحاظ را ندارند.
بیشتر بخوانید
نظرات