پلوس خودرو یکی از مهمترین اجزای جلوبندی خودرو میباشد که وظیفه انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ را برعهده دارد. به عبارت دیگر نیروی تولید شده در پیشرانه خودرو در مرحله اول به گیربکس منتقل شده و در نهایت به واسطه پلوس به چرخ ها منتقل میشود. به دلیل اهمیت بالای این قطعه در خودرو به خصوص در جلوبندی تصمیم گرفتیم، این مقاله را در مجله سوئیچ خدمت شما همراهان قرار دهیم تا علاوه بر شناخت این قطعه و اجزای آن، خطراتی که تهدید کننده سلامت پلوس میباشند را نیز مورد بررسی قرار دهیم.
[switch_forms_buy]
تعریف پلوس خودرو
جلوبندی خودرو مجموعهای از قطعات مختلف است. یکی از مهمترین و اساسیترین قطعه موجود در این مجموعه پلوس نام دارد. جنس این قطعه از فلز بوده و داخل دیفرانسیل قرار میگیرد. پلوس وظیفه دارد نیروی دیفرانسیل را به چرخ ها انتقال دهد. این قطعه در خودروهای قدیمی به صورت ساچمه ای بوده و در خودروهای جدید به صورت سه شاخه میباشد که در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر این قطعه خواهیم پرداخت.
اجزای تشکیل دهنده پلوس خودرو
سرپلوس: وظیفه اصلی این قطعه انتقال نیرو به چرخها میباشد. سر پلوس حالت مفصلی دارد تا بتواند عملکرد مطلوبی در مقابل حرکت چرخ خودرو داشته باشد. حرکت نرم و گردش چرخها حین حرکات پیچشی خودرو توسط این قطعه فراهم میگردد.
گردگیر: اصلیترین وظیفه این قطعه از پلوس با توجه به نام آن محافظت پلوس از آلودگی و گرد و غبار است. قطعه گردگیر به علت ارتباط مستقیمی که با گیربکس خودرو دارد یکی از قطعات مهم به شمار میآید و لازم است هنگام سرویس دوره ای خودرو گردگیری شده و در زمان مناسب تعویض گردد.
مشعلی: مشعلی قطعهای است که در انتهای گیربکس قرار دارد. این قطعه به وسیله سه شاخه پلوس داخل گیربکس به پلوس وصل میشود.
میل پلوس: میل پلوس به دو سر پلوس متصل میشود و انعطاف لازم را جهت عملکرد مطلوب در این قطعه فراهم میکند. جنس این میله به دلیل تحمل فشارهای بالا از آلیاژ های محکم بوده و دارای طراحی قطوری میباشد.
برای تجربه خرید خودرو بیدردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن |
سه شاخه: آخرین قطعه از پلوس خودرو که مورد بررسی قرار میدهیم سه شاخه است. در صورتی که سه شاخه پلوس دچار آسیب شود ضربههای موتور وارد میشود و در نهایت منجر به آسیب دیدن دست موتور خودرو میگردد.
وظیفه پلوس ماشین چیست؟
پلوس اصلیترین انتقال دهنده نیروی محرکه به چرخها است که از یک طرف به دیفرانسیل و از طرف دیگر به چرخهای خودرو متصل میشود. این قطعه با توجه به نوع دیفرانسیل طراحی شده در خودرو میتواند بر روی چرخهای جلو و یا چرخهای عقب قرار گیرد. به عبارت دیگر پلوس در محلی که دیفرانسیل چرخها در آن قرار دارد قرار میگیرد. خودرو در هر دو سمت دیفرانسیل جهت برقراری ارتباط با هر کدام از چرخها تعبیه شده و دارای حالت مفصلی و متحرک میباشد. علت به کارگیری طراحی مفصلی در پلاس خودرو جلوگیری از شکستن آن هنگام دور زدن با ماشین است.
مقایسه پلوس خودروهای دیفرانسیل عقب با نوع دیفرانسیل جلو
در خودروهایی که مجهز به دیفرانسیل عقب هستند نیرو از گیربکس خودرو به واسطه میل گاردان به دیفرانسیل منتقل گشته و در نهایت منجر به حرکت چرخها میشود. پلوس خودرو که وظیفه رابطه بین دیفرانسیل و چرخهای خودرو را بر عهده دارد نیروی چرخشی را به چرخهای خودرو منتقل کرده و در نهایت باعث ایجاد حرکت در خودرو میشود. در مقابل خودروهایی که مجهز به دیفرانسیل جلو هستند نیروی دیفرانسیل در داخل جعبه دنده قرار گرفته و دارای گیربکس بزرگتری نسبت به خودروهای دیفرانسیل عقب هستند.
در خودروهای مجهز به دیفرانسیل جلو نیرو به صورت مستقیم از گیربکس و دیفرانسیل انتقال مییابد. در مرحله بعد نیروی ایجاد شده از درون جعبه دنده به واسطه پلوسها به چرخها انتقال یافته و موجب حرکت خودرو میشود. در خودروهایی که مجهز به دیفرانسیل جلو هستند میزان نیروی هدر رفته بسیار کمتر از نوع دیفرانسیل عقب میباشد و چون این نوع دیفرانسیل دارای میل گاردان نمیباشد وزن کمتری نسبت به نوع دیگر دارد.
شفت پلوس نیز وظیفه دارد نیروهای داخل دیفرانسیل را به چرخ ها انتقال دهد. در طراحی برخی از خودروها محل قرارگیری گیربکس متفاوت است و بدین ترتیب طول پلوس نیز مختلف میباشد.
علل خرابی پلوس خودرو
با توجه به مطالبی که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم پلوس یکی از قطعات اصلی جلوبندی خودرو بوده که خود دارای مجموعهای از قطعات میباشد. هر یک از این قطعات دارای حساسیتهای بالایی هستند که آسیب دیدن هر یک از آنها منجر به آسیب دیدگی کلی میگردد. در ادامه برخی از عواملی که موجب خرابی پلوس ماشین میشوند را مورد بررسی قرار میدهیم.
فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید
برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید |
- پاره شدن گردگیر: مهمترین و رایجترین علل خرابی پلوس پاره شدن گردگیر آن است. هنگامی که این قطعه پاره شود گرد و غبار و ضایعات وارد محفظه اصلی پلوس شده و منجر به ایجاد مشکل در مشعل یا سر پلوس میشود. البته پاره شدن گردگیر در برخی از مواقع منجر به پس دادن روغن نیز میگردد.
- رانندگی با دنده نادرست: هنگامی که راننده با دنده نادرست به رانندگی ادامه دهد فشار بالایی به کلاچ، پلوس و دیفرانسیل وارد میشود که در نهایت منجر به آسیب دیدن این قطعه میگردد.
- استفاده نامناسب از ترمز دستی: استفاده نامناسب از ترمز دستی و ترمزهای ناگهانی همواره باعث ایجاد آسیب در خودرو میشوند. بنابراین از روشهایی که میتواند موجب افزایش استهلاک پلوس و خرابی آن شود میتوان به این گزینه اشاره کرد.
- رها کردن آنی کلاچ: از دیگر مواردی که منجر به آسیب به پلوس خودرو میشود رها کردن آنی کلاچ است زیرا این حرکت منجر به وارد شدن ضربه ناگهانی به خودرو شده و سبب ایجاد آسیب در خودرو میگردد.
- بکسل کردن خودرو: کشیدن و یا بکسل کردن خودرو باعث ایجاد فشار فیزیکی در بدنه خودرو میشود که این فشار فیزیکی میتوان یکی از علل خرابی پلوس خودرو دانست.
- استارت زدن در حالت دنده: ممکن است شما هم بارها متوجه شدهاید هنگامی که خودرو در حالت دنده قرار دارد در حین استارت ضربهای به خودرو وارد میشود این ضربه یکی دیگر است علل خرابی پلوس میباشد.
- جایگذاری نامناسب پلوس: هنگامی که شما پلوس را تعویض یا تعمیر میکنید اگر پیچهای این قطعه به درستی بسته نشوند باعث ایجاد مشکلاتی در فرمان هنگام رانندگی میگردد.
مشکلات خرابی در پلوس ماشین
اگر هنگام رانندگی صدای تق تقی به گوش شما برسد نشان از خرابی این قطعه دارد و در صورتی که در زمان مناسب به تعمیرگاه مراجعه نکنید میتواند عواقبی چون قفل شدگی در چرخ و فرمان، شکستن پلوس خودرو، ایجاد مشکل در گیربکس و در نهایت باعث از بین رفتن تعادل چرخه شود.
زمانی که حین چرخاندن فرمان به هر دو طرف راست و چپ صدای تق تق به گوش برسد نشان دهنده آسیب پلوس خودرو در هر دو سمت میباشد که در این زمان لازم است این قطعه تعویض گردد.
کلام آخر
با بررسی این مقاله متوجه اهمیت قطعه نامبرده در خودرو شدیم که نشان دهنده یکی از قطعات اساسی و حیاتی در جلوبندی خودرو می باشد. جهت جلوگیری از ایجاد مشکلات بزرگ بعد از خرابی پلوس لازم است بلافاصله بعد از شنیدن صدای گفته شده به تعمیرگاه مراجعه کرده و این قطعه را مورد تعمیر و یا تعویض قرار دهید. آسیب دیدن پلوس میتواند عواقب جدی مانند آسیب به گیربکس، جلوبندی و موتور شود؛ بنابراین توصیه میگردد در سرویسهای بازدید دورهای این قطعه مورد بررسی قرار گیرد تا از ایجاد عواقبی که میتواند به وجود آید جلوگیری شود.
بیشتر بخوانید:
نظرات