بر طبق آمارهای منتشره، گروه صنعتی سایپا در سال گذشته ۵۰ هزار و ۴۱۳ دستگاه خودرو از اعضای مختلف خانواده پراید را تولید کرده است. همین آمار خود گواه است که بخش اعظمی از تولیدات سایپا به این خودرو اختصاص یافته است. از سوی دیگر این رقم منتشره ثابت میکند که پراید یکی از پرترددترین خودروهای موجود در جادههای کشور محسوب میشود. مورد سومی که میتوان حدس زد این است که هماکنون هموطنان زیادی با مشکلات مختلف این خودرو دست به گریبان هستند. یکی از پرتکرارترین مشکلات این خودرو، سیستم برق و فیوزهای آن است. برای شناخت کامل فیوزهای پراید، محل قراگیری جعبه فیوز پراید و همچنین نحوه تعویض گام به گام آن لازم است که حتما تا پایان همراه ما باشید. گفتنی است که پس از مطالعه این راهنمای جامع و عملی، نیازی به منبع دیگری نخواهید داشت. آنچه در ادامه میخوانیم.
- فیوز چیست؟
- نحوه عملکرد فیوز در خودرو
- دلیل سوختن فیوز خودرو چیست؟
- جعبه فیوز خودرو چیست؟
- جعبه فیوز پراید دقیقا کجاست؟
- چگونه فیوز پراید را تعویض کنیم؟
- راهنمای جعبه فیوز پراید
- مراحل گام به گام تعویض فیوز پراید
- آیا امکان استفاده از سیم به جای فیوز وجود دارد؟
فیوز چیست؟
فیوز یکی از حساسترین قطعات مدار الکتریکی است. این وسیله برای حفاظت از وسایل و ابزارآلاتی که از جریان مدار تغذیه میکنند، به کارمیرود. زمانی که فیوز وجود جریان باری غیرعادی یا بیشتر از حد مجاز را با نوسنات مختلف در مدار احساس کند، نسبت به قطع مدار اقدام میکند. همین نکته ساده نشان میدهد که عدم وجود فیوز میتواند چه تبعات سنگینی را به همراه داشتهباشد. گفتنی است که خسارات وارده همواره جنبه مالی نداشته و حتی ممکن است جان افرادی که با مدار کار میکنند را نیز به خطر بیندازد.
نحوه عملکرد فیوز در خودرو
فیوزها دارای طبقهبندیهای مختلفی هستند و به تبع آن نیز نوع عملکردهای آنان متفاوت است. در خودروها اما از فیوز با آیتم ذوبشونده استفاده میشود. ساختار این فیوزها به این صورت است که دارای یک محفظه نارسانا هستند. درون این محفظه یک سیم فلزی و جرقهگیر قراردارد. درصورت عبور بار بیشازحد مجاز، سیم فلزی نامبرده ذوب میشود که در نتیجه آن مسیر عبور جریان بسته میشود. گفتنیاست که متاسفانه امروزه اکثر فیوزهای موجود در بازار برحسب استانداردهای لازمه ساخته نشدهاند. این موضوع مخصوصا در ابعاد سرسیمها بیشازپیش به چشم میآید. علاوه بر این به دلیل استفاده از مواد شبه سرامیکی و آلیاژهای نامرغوب، باعث میشود تا فیوز اتصال پیوستهای با مدار نداشتهباشد. همین مسئله باعث میشود تا درجه حرارت مدار بالارفته و زمانی که این معضل با عدم قطع مدار ترکیب شود موجبات خسارات جدی را به قطعاتی همچون دینام، باطری و درکل سیستم الکترونیک ماشین فراهم میکند. در این شرایط فیوز به جای جلوگیری از مشکل، به عنوان عامل مشکلساز اقدام میکند. برای جلوگیری از بروز مشکل نیز پیشنهاد میشود که حتما در بازههای زمانی مشخص نسبت به وارسی فیوزهای خودرو اقدامشود.
دلیل سوختن فیوز خودرو چیست؟
باتوجه به مطالب بیانشده در قسمتهای قبل، در یک کلام میتوان گفت که عبور جریان با ولتاژ بیش از حد مجاز باعث میشود که فیوز بسوزد. عمده دلایلی که باعث میشود فیوز خودرو بسوزد عبارتند از بهرهگیری از قطعات الکترونیک غیر استاندارد، خراب بودن دینام، عدم اتصال استاندارد سایر تجهیزات جانبی به خودرو و در نهایت اتصال مستقیم و غیر اصولی ادوات مختلف به خودرو. کلیه این موارد خطرساز بوده و حتی در صورت بروز مشکل احتمال وقوع آتش سوزی نیز وجود دارد.
جعبه فیوز خودرو چیست؟
همانطور که از نام ابزار فوق عیان و مشخص است، جعبه فیوز خودرو ابزاری است که تمامی فیوزهای موجود در خودرو را به صورت یکجا در دل خودرو جای دادهاست. مزیت این مسئله این است که در صورت وجود مشکل در سیستم برق خودرو لازم نیست تمام ماشین را بررسی کنید. در این شرایط کافیست که به جعبه فیوز خودرو مراجعهکنید. تعداد جعبه فیوزها در خودرو میتواند ۱ یا بیشتر نیز باشد. برای مثال تعداد جعبه فیوز خودرو پراید ۱عدد بوده حال آنکه در برخی دیگر از ماشینها همچون سمند ۲ جعبه فیوز جایگذاری شدهاست. محل جعبه فیوز اصلی در خودروهای مختلف معمولا در قسمت چپی غربیلک فرمان است. تعداد فیوزها نیز بسته به مدل خودرو میتواند بین ۲۰ تا ۳۰ یا بیشتر هم باشد.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
جعبه فیوز پراید دقیقا کجاست؟
نخستین پرسشی که وجود دارد این است که جعبه فیوز مدار دقیقا کجاست؟. در پاسخ باید گفت که پراید از قاعده بیانشده در قسمت قبل مستثنی نبوده و جعبه فیوز این خودرو در سمت چپ غربیلک فرمان تعبیهشده است. وظیفه جعبه فیوز مشخص بوده که برای حفاظت از قطعات الکتریکی به کاررفته در خودرو استفاده میشود. مهندسین سازنده پراید نقشه مربوطه به جعبه فیوز و راه دسترسی به آن را در دفترچه خودرو قراردادهاند. در صورت بروز مشکل یا نیافتن جعبه فیوز میتوان به این دفترچه رجوع کرد تا بتوان به راحتی به جعبه فیوز دسترسی یافت. لازم به ذکر است که کلیت جعبه فیوز در مدلهای مختلف پراید یکسان بوده و تفاوت آشکاری میان آنها وجود ندارد. تنها تفاوتی که ممکن است مشاهدهشود، جابجایی برخی از آیتمها با یکدیگر است که نمیتوان از آنها به عنوان تغییرات چشمگیر یادکرد.
چگونه فیوز پراید را تعویض کنیم؟
در صورت مشاهده مشکل در سیستم برق خودور، باید جعبه فیوز بررسیشده و فیوز خراب با فیوز سالم هم آمپر جایگزینشود. برای انجام این فرایند دو روش وجود دارد. اولین مورد تشخیص چشمی فیوز سالم از خراب است که معمولا فیوزهای سوخته درمیان فیوزهای رنگارنگ سالم به صورت سیاه دیده میشوند. البته در صورتی احتمال تشخیص چشمی زیاد است که فیوز مورد استفاده ظاهری شفاف داشتهباشد. اگر این روش موفقیت آمیز نبود باید راهکار چراغ تست یا تست بوق مالتیمتر را امتحان کنید. ابزار مالتیمتر همچون فیوز دارای دو سر جداگانه است که باید آنها را به دوسر فیوز متصل کنید. شنیدهشدن صدای بوق خبر از سالمبودن فیوز میدهد و در نقطه مقابل اگر صدای بوقی درکار نبود، نشان از سوختگی فیوز و لزوم تعویض آن است.
راهنمای جعبه فیوز پراید
در بخشهای قبل گفتهشد که در صورت مشاهده هرگونه نقص در سیستم برق خودرو باید نسبت به بررسی دقیق جعبه فیوز اقدام کرد. قطعا آشنایی با نحوه عملکرد فیوز باعث میشود تا سریعتر منشا مشکل پیداشده و از اتلاف وقت جلوگیری شود. اینجاست که ضرورت وجود یک راهنمای جامع به شدت هرچه تمامتر احساس میشود. راهنمای جعبه فیوز پراید به روایت جدول عبارتنداز:
حروف لاتین | رنگ فیوز | مدار تحت مراقبت فیوز | آمپراژ (A) | موقعیت | ||||||||||||
A | قرمز | برف پاک کن و شیشه شوی جلو خودرو | ۱۵ | برف پاکن جلو خودرو | ||||||||||||
B | آبی | برف پاک کن و شیشه شوی عقب خودرو | ۱۵ | برف پاک عقب خودرو | ||||||||||||
C | زرد | چراغ های مه شکن خودرو | ۲۰ | چراغ مه شکن پراید | ||||||||||||
D | نارنجی | فن خنک کننده موتور ماشین | ۴۰ | فن خنک کننده ماشین | ||||||||||||
E |
|
|
|
|
||||||||||||
F | سبز | کلید شیشه برقی ماشین | ۳۰ | شیشه برقی خودرو | ||||||||||||
G |
|
|
|
|
||||||||||||
H | قرمز | گیج ها و درجهها، لامپهای هشدار دهنده و چراغ راهنمای پراید | ۱۰ | وسایل سنجش خودرو | ||||||||||||
I | آبی | گرمکن شیشه برقی ماشین | ۱۵ | گرم کن عقب خودرو | ||||||||||||
J | آبی | بوق و چراغ های استپ عقب ماشین | ۱۵ | توقف خودرو | ||||||||||||
K | آبی | چراغهای هشدار خطر – ساعت و چراغ ماشین | ۱۵ | خطر خودرو | ||||||||||||
L | قرمز | سیستم صوتی و لامپ ها-چراغهای داخل و صندوق عقب ماشین | ۱۰ | اتاق خودرو | ||||||||||||
M | آبی | چراغهای راهنمای جلو و خطر- چراغهای نمره و کوچک جلو خودرو | ۱۵ | چراغ خطر ماشین | ||||||||||||
N | قرمز | (خودروهای انژکتوری ECU ) و مدارهای مرتبط و ورودی | ۱۰ | فیوز EGI خودرو | ||||||||||||
O | آبی | فندک ، ساعت ، آنتن خودرو | ۱۵ | فندک پراید | ||||||||||||
P | سبز | قفل مرکزی پراید | ۳۰ | قفل مرکزی خودرو | ||||||||||||
Q | – | – | – | کانکتور عیب یاب خودرو |
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
مراحل گام به گام تعویض فیوز پراید
پس از آشنایی با جعبه فیوز پراید و راهنمای جامع مربوط به آن نوبت به بررسی مراحل گام به گام تعویض فیوز خودرو پراید میرسد. نکاتی وجود دارد که باید حین تعویض فیوز به آن توجه کرد تا فرایند تعویض بدون کمترین دردسری به پایان برسد. مراحل تعویض گام به گام فیوز پراید عبارتنداز:
۱ – سویچ را در حالت OFF قرارداده تا خودرو به علاوه تمامی تجهیزات الکتریکی خاموش شوند.
۲ – محفظه جعبه فیوز را بیرون بکشید تا به فیوزهای رنگارنگ درون آن دسترسی پیدا کنید.
۳ – سپس نسبت به بررسی فیوزها اقدام کنید تا فیوز سوخته را پیدا کنید. اگر به صورت چشمی موفق به یافتن فیوز موردنظر نشدید، میتوانید از ابزار چراغ تست که در قسمتهای قبل معرفیشد، بهرهبگیرید.
۴ – با استفاده از دست یا یک وسیله نوک تیز فیوز را آرام از جای خود بیرون بکشید. خاطرنشان میشود که فیوزها قطعاتی بسیار حساس هستند و به همین دلیل باید نهایت دقت را در این امر به کاربرد تا دیگر فیوزها آسیب نبینند.
۵ – فیوز همولتاژ را به جای فیوز سوخته قراردهید. دقت داشتهباشید که داشتن ولتاژ برابر بسیار مهم است. چرا که عدم رعایت همین نکته ساده میتواند خسارات بسیار جدی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز مشکل در دیگر قطعات خودرو لازم است که حتما از فیوز همولتاژ استفادهشود.
۶ – درنهایت نوبت به تست فیوز میرسد. ماشین را روشن کنید و اگر فیوز مجددا سوخت، این مسئله نشان از مشکلی عمیقتر میدهد. در این شرایط باید ماشین را به یک تعمیرگاه مطمئن ببرید. گفتنی است که پیشنهاد میشود برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی حتما به دنبال منشأ مشکل باشید. این رویکرد میتواند در وقت شما صرفهجویی کرده و مشکل را به صورت کامل حلکند.
آیا امکان استفاده از سیم به جای فیوز وجود دارد؟
یکی از پرتکرارترین سوالاتی که پیرامون تعویض فیوز در خودرو پراید انجام میشود، این است که آیا میتوان فیوز را با یک سیم جابهجا کرد. با توجه به اینکه بعضی از رانندگان خودرو یا مکانیکها نسبت به استفاده از سیم به جای فیوز اقدام میکنند، سوال فوق از عمومیت بالایی برخوردار است. در یک کلام باید گفت که این کار به هیچوجه توصیه نمیشود. چرا که با توجه به نقش حیاتی فیوز در حفاظت از دیگر تجهیزات حاضر در مدار، با جایگزینی سیم به جای فیوز، عملا مدار در برابر نوسانات جریان بدون محافظت میماند. به علاوه هزینه استفاده از سیم به جای فیوز نیز به هیچوجه قابل قیاس نبوده و بسیار بیشتر از فیوز است. برای مثال اگر قرار باشد در مسئلهای همچون تعویض سیم به جای فیوز در باب خرابی ضبط صوت استفاده شود، دارنده خودرو باید هزینه چشمگیرتری بپردازد.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
کلام آخر
در این مقاله تلاش بر این بود تا به جامعترین شکل ممکن، تمامی جوانب مربوط به جعبه فیوز پراید، راهنمای آشنایی آن و در نهایت چگونگی تعویض فیوزها، به صورت مرحله به مرحله تشریحشود. هرگز نیابد در خصوص احتیاط و دقت لازمه کمترین کوتاهی به خرج داد. اولین مورد مربوط است به جایگذاری فیوزهای با آمپراژ یکسان تا خطری دیگر تجهیزات سیستم را تهدید نکند. همراه داشتن فیوز یدکی نیز توصیه میشود. در مواقع بحرانی میتوان به صورت موقت نسبت به جابجای فیوزها به شرط رعایت آیتم یادشده اقدامکرد. خاطرنشان میشود که حتما باید در اولین فرصت نسبت به جایگزینی فیوز نامبرده اقدامکرد. به هرحال حل ریشهای مشکل بوجود آمده مطمئنترین راهحل موجود است. برای این امر نیز پیشنهاد میشود که حتما از مشورت کارشناسان مربوطه استفاده شود. در پایان نیز از دوستان عزیز درخواست میشود که اگر پرسش یا ابهامی در این زمینه دارند، آن را با ما به اشتراک بگذارند تا صمیمانه پاسخگوی آنان باشیم.
بیشتر بخوانید
نظرات