معرفی پراید و تیبا 2

در این مقاله قصد داریم به مقایسه پراید و تیبا ۲ بپردازیم اما ابتدا این دو خودرو را به شما معرفی می کنیم. پراید معروف، یک خودرو سدان کامپکت است که از یک سوپر مینی بزرگ‌تر و از یک خودروی سایز متوسط کوچک‌تر است. این خودرو در کره جنوبی با نام‌های فورد فستیوال و همان پراید معرفی شد. سال ۱۳۷۲، زمان متولد شدن پراید در ایران و توسط شرکت سایپا بود. این خودرو در دو مدل سدان و هاچ‌بک به بازار عرضه گردید. در کره جنوبی مدل‌های اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوال برداشت شده و توسط شرکت کیا در آن کشور تولید شد.

خودروی پراید در زمان تولید، ایمنی خوبی نداشت. به همین دلیل در کره جنوبی و همچنین در ایران نتوانست مجوز صادرات به کشورهای دیگر را بگیرد. اما در ایران به علت ارزان بودن آن، تولیدی گسترده و فراتر از حد تصور داشت و در مدت کوتاهی با استقبال چشمگیر مشتریان روبه‌رو شد. به‌طوری‌که ایرانیان برای ماشین‌دار شدن از پیکان که به سمت توقف تولید پیش می‌رفت، کوچ کرده و به پراید روی آوردند و با توقف پیکان فروش پراید چند برابر شد. به طوری که در هر کوی و برزنی پراید دیده می‌شد.

 

برای ثبت درخواست فروش خودروی خود فرم زیر را تکمیل کنید.

[switch_forms_sell]

در نهایت با توجه به میزان تصادفات و مرگ‌ومیر زیاد توسط این خودرو، شرکت سایپا تحت‌فشار افکارعمومی مجبور به قطع تولید پراید در تیرماه ۱۳۹۹ شد. البته این یک خبر فرمالیته بود، زیرا پراید در مدل‌های مختلف، تحت نام‌های متفاوت همچنان تولید و به فروش می‌رسید. پراید حدود ۲۰ سال در مدل‌های مختلف تولید شده است. در میان مدل‌های پراید می‌توان از صبا، نسیم، پراید سفری، پراید ۱۳۲، پراید ۱۳۱، پراید هاچبک ۱۱۱، مدلی لیفت بک به نام پراید ۱۴۱ و همچنین یک مدل وانت، به نام پراید ۱۵۱ نام برد.

مقایسه پراید و تیبا ۲

در مقایسه پراید و تیبا 2 باید افزود که خودروی تیبا 2 نیز تاریخچه خاص خود را دارد. شرکت سایپا نیز همانند شرکت ایران‌خودرو برای اینکه نام خودروی ملی را یدک بکشد، در ۲۳ آذر ۱۳۸۷ خودروی جدیدی را به نام مینیاتور رونمایی کرد و سپس نام آن را به تیبا تغییر داد. سایپا در طراحی این خودرو از مشاوران کشورهای غربی کمک گرفت و از قطعات پراید ریو و تندر 90 در این خودرو استفاده کرد. از سال ۱۳۹۲ مدل هاچ‌بک این خودرو که تیبا ۲ نام گرفت، به بازار خودرو معرفی گردید. این مدل پنج درب، از پُرفروش‌ترین محصولات شرکت سایپا بوده و تولید آن بدون هیچ‌گونه تغییری تا امروز نیز ادامه دارد.

این محصول نسخه ارتقاء یافته پراید به حساب می‌آید. اما با ظاهری به مراتب پیشرفته‌تر، موتوری قوی‌تر و ترمزهای کمی بهتر توانسته است، جایی برای خود در بازار خودرو پیدا کند. همچنین تا اینجا می‌توان تیبا ۲ را که از ورق‌های ضخیم‌تر و ستون و درب‌های تقویت شده استفاده شده است را دارای ایمنی بالاتری معرفی کرد.

تیبا ۲ توسط سایپا در دو تیپ SX و EX به بازار آمد و البته اکثر نسخه‌های تولید شده این خودرو با تیپ SX به دست مشتریان رسید. مدتی است که سایپا نسخه تیبا ۲ پلاس را به بازار عرضه کرده است که از نظر ظاهری تفاوت اندکی با نسخه عادی دارد. اما از امکانات کامل‌تری بهره می‌برد. البته این مدل خودرو در مقایسه با خودروهای هم رده خود در کشورهای مختلف حرفی برای گفتن نداشت. زیرا همچنان از نبود ایمنی و آپشن‌های مختلف و همچنین عدم استفاده از امکانات روز رنج می‌برد.

البته اگر از بحث قیمت دلار و تحریم‌ها عبور کنیم، این موضوع را باید مدنظر داشت که در کمتر کشوری با این قیمت می‌توان خودرو تهیه کرد. تیبا ۲ نسبت به مدل سدان خود، از ظاهری هماهنگ‌تر برخوردار است و با توجه به نبود خودروی هم‌کلاس در این رده قیمتی موفق به فروش مناسبی شده است. در مقایسه پراید و تیبا ۲ می‌توان گفت که خودروی تیبا 2 از بازار پُر رونقی برخوردار است. این خودرو را به راحتی می‌توان خرید و به همان راحتی نیز می‌توان فروخت.

 

مقایسه پراید و تیبا ۲

مقایسه طراحی پراید و تیبا ۲

پس از مقایسه پراید و تیبا 2، می‌توان گفت که پراید از ساده‌ترین طراحی ظاهری بهره می‌برد و در نگاه اول خریدار را به‌شدت دلسرد می‌کند. بخش جلوی پراید دارای چراغ‌هایی در نزدیکی جلوی پنجره و به‌صورت نیم هلال درآمده است و در بخش بیرونی که با سپر فاصله کمی دارد، دارای کشیدگی کوچکی است.

جلوی پنجره پراید دارای یک طراحی به‌شدت ساده و حاوی لوگوی قرمز رنگ سایپا در قسمت میانی آن است. سپر جلوی خودرو نیز از سمت راست و چپ به کناره‌های خودرو کشیده شده و مثلثی را به وجود آورده است. در قسمت کناری خودرو نوار زِه مانند مشکی رنگی جلب‌ توجه می‌کند که در مدل‌های بعدی این نوار از روی پراید برداشته شد. همچنین، رینگ‌های ساده این خودرو از جنس فولاد و دستگیره‌ها بسیار ساده و رنگ آن‌ها مشکی است.

همچنین راهنمای ساده و کوچکی در کنار گلگیر پراید در نمای کناری مشاهده می‌شود. نمای عقب شامل چراغ‌های مستطیل شکل و تقریباً صاف است که کوچک به نظر می‌رسد و دو چراغ فاصله غیرمعمولی با یکدیگر دارند. در وسط درب صندوق نیز شاهد انحراف و فرورفتگی غیرطبیعی هستیم که محل نصب پلاک خودرو است.

همچنین دستگیره مشکی رنگ و کلید صندوق در بالای این فرورفتگی قرار داده شده است. در بخش طراحی کابین نیز شاهد ظاهری بسیار ساده هستیم که نسخه‌های ابتدایی آن دارای کاست، رادیو و در مدل‌های جدیدتر حاوی رادیوپخش مجهز به پشتیبانی سخت‌افزارهای مختلف است. ساعت دیجیتالی کوچکی در بالای داشبورد در قسمت وسط جای گرفته است. تم به کار رفته در کابین تقریباً مشکی و طوسی است و البته داشبورد از فضای مناسبی برخوردار است.

مقایسه پراید و تیبا ۲

 اما در تیبا ۲ شاهد طراحی متفاوت‌تری نسبت به پراید هستیم. طراحی کمی جوان‌پسند و مناسب به نظر می‌آید و حتی در نسخه سدان این طراحی مناسب‌تر به نظر می‌رسد. جالب است بدانید که طراحی تیبا ۲ توسط طراحان ایتالیایی صورت گرفته است. اما به دلیل تأخیر در تولید این خودرو، طراحی آن نیز از مُد افتاده و تقریباً قدیمی شده است.

در بررسی ظاهر تیبا ۲ متوجه عدم تناسب لاستیک‌ها با بدنه خودرو می‌شویم. این نکته در نگاه اول بسیار به چشم می‌آید. همچنین، از نگاه فنی نیز ایمنی خودرو را کمتر می‌کند. در نمای روبه‌رو تیبا ۲ با تیبا تفاوت خاصی ندارد. چراغ‌ها دارای طراحی ابتدایی هستند. در روی کاپوت شاهد دوخت جانبی هستیم که البته زیبایی خاصی را به خودرو نبخشیده است.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

در نمای جانبی خودرو از یک خط و گلگیرهای برجسته بهره می‌برد. در نمای پشتی تیبا ۲ بزرگ‌ترین تفاوت طراحی را نسبت به پراید مشاهده می‌کنیم. این خودرو در نمای پشتی از طراحی خوبی بهره می‌برد. در کنار کشیدگی چراغ‌های عقب و سپر بلند یکدست، درب یکنواخت و مدرنی توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. در درون کابین از نظر طراحی تفاوتی با تیبای معمول ندارد. اما نسبت به پراید یک مدل کاملاً متفاوت است. هر چند که این طراحی نیز قدیمی و تقریباً ساده است. مواد به کار رفته در کابین خودرو دارای کیفیت متوسط است، زیرا لبه‌های تیز و برنده قطعات مختلف این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

کنسول میانی تفاوت خاصی با کنسول پراید ندارد و کمی از حجم و ابعاد تغییر یافته است. در بخش تهویه استفاده از دکمه‌های بزرگ و ابزار سیستم کنترل چشم را تقریباً می‌آزارد و طراحی را قدیمی‌تر جلوه می‌دهد. دکمه‌های بالابر شیشه‌ها هم در جلو و هم در عقب وجود دارد و با دکمه‌های خودروی پراید تفاوت خاصی ندارند. اما ویژگی‌های مثبتی نیز در کابین تیبا ۲ قابل مشاهده است، شامل فضای کافی برای سرنشینان عقب و صندلی‌های خودرو بوده که از نرمی خوبی برخوردارند و صندلی راننده و ارگونومی پشت فرمان که رانندگی این خودرو را رضایت‌بخش می‌کند.

مقایسه پراید و تیبا ۲

مقایسه مشخصات فنی پراید و تیبا ۲

در مقام مقایسه پراید و تیبا 2 می‌توان گفت که پراید دارای موتور ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ است. حجم موتور آن ۱۳۲۳ سی‌سی و تنفس موتور به‌ صورت طبیعی است. انتقال نیرو در این خودرو از طریق دیفرانسیل جلو انجام می‌گیرد. حداکثر قدرت پراید ۶۳ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن ۱۰۳ نیوتن متر در ۲۸۰۰ دور در دقیقه است.

پراید دارای ۵ دنده دستی است و شتاب آن از صفر تا صد قریب به ۱۵ ثانیه می‌باشد. این خودرو دارای حداکثر سرعتی معادل ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. وزن خودرو پراید ۸۵۰ کیلوگرم است. این خودرو دارای طولی معادل ۳۹۳۵، عرضی معادل ۱۶۰۵ و دارای ارتفاعی معادل ۱۴۵۵ میلی‌متر است. فاصله محوری آن نیز ۲۳۴۵ میلی‌متر می‌باشد. همچنین ۳۷ لیتر بنزین در باک آن جای می‌گیرد.

اما تیبا ۲ دارای موتوری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ است. حجم موتور در تیبا ۲۵۰۳ سی‌سی و تنفس موتور به صورت طبیعی است. انتقال نیرو در دیفرانسیل جلو انجام می‌گیرد. حداکثر قدرت تیبا ۲۸۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه می‌باشد.

این خودرو نیاز به ۱۰ ثانیه زمان دارد تا از سرعت صفر به صد برسد و حداکثر سرعت آن نیز ۱۷۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. وزن این خودرو ۱۰۳۵ کیلوگرم و دارای طولی معادل ۳۹۲۲، عرضی به ‌اندازه ۱۶۴۱ و ارتفاعی معادل ۱۴۸۴ می‌باشد. همچنین، مصرف ترکیبی سوخت آن ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. در باک این خودرو ۴۱ لیتر بنزین جای می‌گیرد. در جدول زیر می‌توانید جزئیات بیشتری را در مقایسه پراید و تیبا 2 از جنبه مشصخه‌های فنی مشاهده کنید.

مدل خودرو

صبا و نسیم

تیبا 2
پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ ۴ سیلندر ۸ سوپاپ
حجم موتور 1323 CC 2503 CC
حداکثر قدرت 63 در 550 دور در دقیقه ۲۸۷ اسب بخار در ۵۵۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 103 نیوتن متر در2800 دور در دقیقه ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
گیربکس دستی دستی
مصرف سوخت (ترکیبی) 6.7 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
شتاب صفر تا 100 ۱۳ ثانیه ۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت

مقایسه آپشن و امکانات رفاهی پراید و تیبا ۲

در مقایسه پراید و تیبا 2 باید گفت که پراید در بخش امکانات رفاهی حرفی برای گفتن ندارد و تقریباً عاری از آپشن‌های بین‌المللی است. پراید دارای چراغ‌هایی معمولی است و مانند تیبا 2 قابلیت تنظیم زاویه نور را ندارد. سیستم‌های صوتی تصویری نیز در پرایدهای قدیمی دارای رادیوپخش با کاست است. اما مولتی مدیای تیبا 2 دیجیتال و از قابلیت پشتیبانی از سخت افزارهای ذخیره‌ای مانند سی دی فلش و غیره را دارد.

رینگ‌ها در پراید از فولاد و در تیبا از آلومینیوم ساخته شده است. پراید سیستم تهویه مطبوع ندارد و از کولر و بخاری معمولی برخوردار بوده، این در حالی است که تیبا 2 دارای سیستم تهویه مطبوع است. پراید صندلی‌های راحتی ندارد. اما ارگونومی مخصوصاً در صندلی‌های راننده تیبا 2 مشاهده می‌شود. در نهایت پراید فقط دو کلید شیشه بالابر در جلو دارد، اما تیبا 2 در هر درب قابلیت کنترل برقی شیشه‌ها را دارا است. در جدول زیر جزئیات بیشتری را برای مقایسه پراید و تیبا 2 از جنبه امکانات رفاهی خواهید یافت.

تجهیزات پراید تیبا 2
چراغ معمولی بدون تنظیم زاویه نور معمولی دارای تنظیم زاویه نور
سیستم‌های مولتی مدیا رادیوپخش همراه با کاست رادیوپخش باقابلیت پشتیبانی از سی دی و فلش
صفحه‌نمایش ساعت دیجیتال ساعت دیجیتال
رینگ‌ها فولادی آلومینیومی
آینه جانبی تنظیم از داخل جانبی تنظیم از داخل
تهویه مطبوع ندارد قابل سفارش
صندلی نرم و غیرمسلط نرم، ارگونومی و مسلط
شیشه بالابر در جلو دارای دکمه و در عقب دستی در هر چهار در مجهز به کلید
سیستم‌های هشداردهنده ندارد قابل سفارش

مقایسه ایمنی پراید و تیبا 2

موارد به کار رفته در تیبا 2 به عنوان ایمنی خودرو عبارت‌ا‌ند از: تهویه مطبوع، سیستم ایموبلایزر، قفل مرکزی، فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع و چراغ‌های با قابلیت تنظیم زاویه نور. اما تیبا 2 خودرویی اقتصادی است و انتظار نمی‌رود با انبوهی از امکانات و آپشن‌ها به دست مشتری برسد. در یک نگاه کلی می‌توان گفت که تجهیزات رفاهی این خودرو بسیار ساده هستند و به مواردی همچون شیشه‌های برقی جلو، مه‌شکن‌های جلو و عقب، صندوق و تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو محدود می‌شوند.

از طرفی از لحاظ تجهیزات ایمنی روز، می‌توان گفت که پراید هیچ بهره‌ای از این مورد ندارد. اما برای مقایسه پراید و تیبا ۲ از جنبه ایمنی به کار رفته در خودرو می‌توان گفت که تیبا 2 مجهز به ترمز ABS، دو ایربگ راننده و سرنشین است. تیبا ۲ همچنین سیستم ضد سرقت با کد متغیر معروف به ایموبلایزر دارد.

بدنه آن استحکام کافی را داشته و اصلاً نمی‌توانیم خودرو را از لحاظ ایمنی با پراید مقایسه کنیم. نمونه‌های جدید پراید، دارای یک ایربگ راننده هستند. اما این مورد باعث نشده که ایمنی مناسبی را برای این خودرو در نظر گرفت. در جدول زیر داده‌های مقایسه پراید و تیبا 2 از جنبه تجهیزات ایمنی به صورت طبقه‌بندی شده درج گردیده است.

تجهیزات پراید تیبا 2
تجهیزات ایمنی و حفاظتی تجهیزات خاصی ندارد کناره‌ها و ستون‌های فولادی
کیسه هوا ندارد دو عدد در جلو تعبیه شده است
سیستم ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای ABS

تجربه رانندگی در پراید و تیبا 2

در مقایسه پراید و تیبا 2 می‌توان گفت که پراید دارای غربیلک فرمانی غیرهیدرولیک، بسیار سفت ‌و سخت است. البته در مدل‌های بعدی فرمان آن هیدرولیک شد. اما تیبا 2 دارای فرمان هیدرولیک است. رانندگی با پراید بسیار معمولی است و راننده و سرنشینان به‌زودی خسته و کلافه می‌شوند. اما تیبا 2 از این نظر کمی بهتر است و به خصوص در مقایسه با خودروهای هم‌کلاس خود رانندگی راحتی دارد. علاوه بر این موارد، پراید دارای قدرت مانور بسیار کمی بوده، این در حالی است که تیبا از این نظر نیز بهتر از پراید ظاهر شده؛ لذا رانندگی نرمی را می‎توانید با آن تجربه کنید.

تحلیل شرایط بازار پراید و تیبا 2

در مقایسه پراید و تیبا 2 باید گفت که قیمت ارزان، سادگی و زیاد بودن قطعات پراید و همچنین دست به آچار بودن مکانیک‌ها در مورد این خودرو و البته نبود خودرویی دیگر با این مشخصات، مردم را مجبور به خریدن هزاران عدد پراید کرده است. حتی پس از افزایش قیمت دلار، بازار پراید همچنان داغ و معاملات آن ادامه‌دار است.

قدیمی‌ترین پرایدها را به راحتی می‌توان خرید و فروخت. تیبا 2 نیز تقریباً همین شرایط را دارد. اما خرید و فروش محدودتری نسبت به پراید را تجربه کرده است. پس از مقایسه پراید و تیبا 2 با سایر خودروها و نیز با توجه به تعرفه بسیار بالای خودروهای خارجی هم‌کلاس، خریداران چاره‌ای جز رفتن به سمت این دو خودرو ندارند.

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

سخن آخر

در نهایت، با مقایسه پراید و تیبا 2 به این نتیجه می‌رسیم که با خودروهای جذاب و امکانات مناسب و توانایی‌های فنی روبه‌رو نیستیم. این خصوصیات به‌ظاهر مرتبط نمی‌شود. بلکه از لحاظ مشخصات فنی و ایمنی مشکلات زیادی در این دو خودرو وجود دارد که در هنگام استفاده، بیشتر آن را احساس می‌کنیم. تعداد کشته‌های خودروی پراید قطعاً موردی مناسب برای تشخیص ایمنی این خودرو است.

پس از مقایسه پراید و تیبا 2 درمی‌یابیم که تقریباً این ضعف برجسته در تیبا ۲ وجود ندارد. اگر چه موضوع جدید و قابل ‌توجهی را در راحتی و ایمنی در این خودرو مشاهده نخواهید کرد، اما این مقاله به طور قطع در مقایسه پراید و تیبا 2، خرید خودروی تیبا 2 را پیشنهاد می‌دهد.

بیشتر بخوانید

مزایای کوییک

خرابی سنسور اکسیژن

علت گاز نخوردن ماشین

معایب جک S5

ستپر موتور چیست

اتو هلد چیست