برای کاهش ارتفاع خودرو چندین روش وجود دارد. امروزه رایج شده است که صاحبان خودروها سیستم تعلیق خودروی خود را تغییر میدهند تا ارتفاع خودروهایشان کمتر شود. معمولاً زیباییشناسی یکی از مهمترین دلایل این امر است. برخی از افراد فقط کمی ماشین خود را پایین میآورند و برخی دیگر کاهش چشمگیر ارتفاع ماشین را ترجیح میدهید. ازلحاظ تئوری، پایین آوردن خودرو علاوه بر زیبایی، مزایا و معایب خاص خود را دارد.
معمولاً اولین نگرانی، خود روند کاهش ارتفاع خودرو است. بیشتر تعمیرات و اصلاحات خودروها باید توسط یک متخصص انجام شود. این امر، در مورد پایین آوردن سیستم تعلیق خودرو بیشتر از سایر تعمیرات صدق میکند. به فنرهای اتومبیل هزاران پوند نیرو وارد میشود. بنابراین اگر هنگام برداشتن و نصب مجدد آنها روشهای مناسب را رعایت نشود، میتواند باعث ایجاد صدمه جدی یا حتی مرگ افراد شود. بنابراین همیشه انجام این کار را به مکانیک واجد شرایط بسپارید.
راههای اصولی برای کاهش ارتفاع خودرو
در این بخش، سه روش اصولی و رایج برای کاهش ارتفاع خودرو معرفی شدهاند.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
-
دستکاری فنرهای خودرو
برای کاهش ارتفاع خودر، میتوانید فنرهای وسیله نقلیه خود را از سیستم تعلیق عقب بردارید. فنرهای خودرو نوارهای نازکی از جنس فولاد فنری است که به هم چسبیده و پیچ خوردهاند.
یکی از بهترین راهها برای کاهش ارتفاع خودرو پایین آوردن فنر کویل سیستم تعلیق است. فنر کویل در سیستم تعلیق جلو و عقب خودرو قرار دارد و به قاب A یا محورها متصلشده است. میتوانید با برداشتن فنرهای کویل اتومبیل خود، آنها را دستکاری کرده و فنرهای کوتاهتری را جایگزین آنها کنید یا فنرهای خود را با فنرهای نرم که بهراحتی جمع میشوند تعویض کنید.
اگرچه برش فنر کویل بهدلایل زیادی توصیه نمیشود، اما اغلب افراد برای کاهش ارتفاع خودرو این کار را انجام میدهند. برش فنرهای خودرو بر راحتی و ثبات سواری تأثیر میگذارد. برای برش آنها میتوان از آسیاب، چرخ برش یا مشعل استفاده کرد. برش فنر را با برش یک دور یا نیم سیمپیچ شروع کنید. زیرا برش فنر یک عمل دائمی است.
-
تعویض سیلندرهای هیدرولیک
روش دیگر برای کاهش ارتفاع خودرو تعویض سیلندرهای هیدرولیک میباشد. خودرو دارای چهارگوشه تعلیق است. بنابراین میتوانید سیلندرهای هیدرولیک را روی 1 ، 2 ، 3 یا همه این چهارگوشه خودرو نصب کنید. اما به خاطر داشته باشید که برای نصب سیستم هیدرولیک نیز، نیاز به نصب یک سیستم کنترل داخلی، پمپهای هیدرولیک و باتری برای کارکردن پمپها است.
-
دستکاری میلههای پیچشی خودرو
با استفاده از اهرم تعلیق اصلی، میلههای پیچشی خودرو را به سمت پایین تنظیم کنید. این امر باعث کاهش ارتفاع خودرو میشود و وسیله نقلیه روی زمین قرار میگیرد. میلههای پیچشی در کارخانه بر روی وسایل نقلیه قرار داده میشوند و شامل یک میله فولادی فنری است که بهجای فنر کویل یا فنر برگ استفاده میشود. اهرم تعلیق اصلی، بخشی از میلههای پیچشی است که اجازه میدهد ارتفاع خودروی سواری در هنگام ساخت خودرو در کارخانه و در صورت نیاز پس از آن، تنظیم شود. این کار بهراحتی با یک آچار دستی کوچک در خانه انجام میگردد.
مزایای کاهش ارتفاع خودرو
سه مورد از مزایای کاهش ارتفاع خودرو به شرح زیر میباشد:
مرکز ثقل پایینتر
همانطور که از نامش پیدا است، کاهش ارتفاع خودرو و پایین آوردن سیستم تعلیق، باعث میشود ماشین نزدیکتر بهزمین قرار گیرد. درنتیجه، ثبات آن در پیچها یا فراز و نشیبهای جاده افزایش مییابد. همچنین با کاهش مرکز ثقل خودرو، چرخش بدنه خودرو کم میشود و هندلینگ را بهبود میبخشد. بهطور کلی، با قرار گرفتن خودرو نزدیک به زمین عملکرد آن بهتر میشود، در پیچها صافتر مینشیند و خطر واژگونی خودرو کاهش مییابد.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
آیرودینامیک بیشتر
اگر خودرویی پایین بیاید، هوای کمتری از زیر آن عبور میکند، که میتواند میزان کشش واردشده بهخودرو را کاهش دهد. همچنین با کاهش کشش آیرودینامیکی میتوان در مصرف سوخت صرفهجویی کرد. گاهی با کاهش ارتفاع خودرو سرعتبالا کاهش داده میشود که این امر ایمنی خودرو را افزایش میدهد.افزایش جذابیت بصری: با کاهش ارتفاع خودرو جذابیت بصری خودرو افزایش مییابد. نمیتوان انکار کرد که اتومبیلهای کم ارتفاع میتوانند فوقالعاده به نظر برسند.
معایب کاهش ارتفاع خودرو
کاهش ارتفاع خودرو معایبی به همراه دارد که قبل از اقدام برای این کار، بهتر است از آنها اطلاع داشتهباشید. این معایب عبارتند از:
کاهش کیفیت سواری
بسته به میزان پایین آمدن خودرو و نوع فنرها و کمکفنرهای مورداستفاده، کیفیت سواری با کاهش جزئی یا چشمگیر همراه خواهد بود. ماشین تکاندهندهتر خواهد بود و سرنشینان متوجه دستاندازهای جاده میشوند. قبل از کاهش ارتفاع خودرو با عملکرد مناسب سیستم تعلیق استاندارد، این احساس دستاندازها از بین میرفتند.
افزایش ساییدگی
با پایین آوردن سیستم تعلیق، فضای بین کف خودرو و جاده کم میشود. این بدین معنا است که ماشین محکمتر به جاده برخورد میکند و به برآمدگیها و سایر نقصهای جاده سابیده میشود. این امر، احتمال آسیب رساندن به چرخهای خودرو و ساییدگی سایر اجزاء سیستم تعلیق را افزایش میدهد. همچنین با گذشت زمان، بهتدریج صدای جیرجیر در خودرو ایجاد میگردد. زیرا اتصالدهندههای مورداستفاده برای ایمنسازی قطعات، بهتدریج شل میشوند. کاهش ارتفاع خودرو درنهایت باعث میگردد وسیله نقلیه، “قدیمیتر” از خودروهای معادل خود که هنوز بر روی سیستم تعلیق استاندارد سوار شدهاند، گردد. درنتیجه بر ارزش فروش آن نیز تأثیر میگذارد.
سایش آجهای لاستیک
در برخی موارد، پایین آمدن سیستم تعلیق، ممکن است باعث فرسودگی لاستیکها یا ساییدگی برآمدگیها آن شود. رانندگان هنگام کاهش ارتفاع خودرو خود به هر نحوی باید مراقب این پیامد باشند. همچنین لاستیکها ممکن است به ورقهای فلزی یا قطعات خودرو ساییده شوند و آسیب ببینند.
کاهش کاربردی بودن: پایین آوردن وسیله نقلیه تقریباً همهچیز را دشوارتر میکند. پایین آوردن سیستم تعلیق میتواند یک کار ساده، مانند حمل بار سنگین یا قرار دادن جک زیر وسیله نقلیه را بسیار دشوارتر کند. همچنین خودرویی که تا حد زیادی پایین آمده باشد، ممکن است در ورودیهای بزرگراه یا موانع عادی جاده، نتواند بهراحتی عبور کند. از طرفی دیگر، با کاهش ارتفاع خودرو در صورت نیاز به یدک کشیدن خودرو، ممکن است متوجه شوید که نمیتوان آن را بهطور معمول بکسل کرد.
کاهش عملکرد: با پایین آوردن خودرو ممکن است هندسه فرمان آن بهاندازهای تغییر کند که ماشین نتواند با خیال راحت هدایت شود. این مسئله در درجه اول، در مورد اتومبیلهایی که چندین اینچ یا بیشتر پایین آمدهاند صدق میکند. علاوه براین، با کاهش ارتفاع خودرو ممکن است بر سایر قطعات سیستم تعلیق و فرمان فشار بیشتری وارد شود. این امر منجر به سایش بیشازحد و حتی خرابی زودرس خودرو میگردد.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
جمعبندی بررسی جوانب کاهش ارتفاع خودرو
امروزه اغلب افراد بهمنظور زیباتر شدن خودروی خود، تصمیم به پایین آوردن آن میگیرند. برای انجام این کار لازم است تغییراتی در سیستم تعلیق خودرو ایجاد شود. کاهش ارتفاع خودرو به روشهای مختلف، ازجمله برداشتن فنر سیستم تعلیق، برش فنر کویل یا تعویض آن با فنر نرمتر و کوتاهتر، استفاده از سیلندر هیدرولیکی و تنظیم ارتفاع میلههای پیچشی انجام میشود. از مزایای این کار، میتوان به کاهش مرکز ثقل خودرو، افزایش جذابیت بصری آن و کاهش کشش آیرودینامیکی اشاره کرد. همچنین معایب این کار شامل کاهش کیفیت سواری، افزایش ساییدگی خودرو، سایش آجهای لاستیک، کاهش کاربردی بودن خودرو و کاهش عملکرد آن میباشد.
بیشتر بخوانید:
نظرات