در این مقاله از سری مقالات سوئیچ معایب دنا را مورد بررسی قرار خواهیم داد پس اگر قصد خرید این خودرو را دارید با ما همراه شوید. دنا یکی از محصولات ایران خودرو میباشد. این خودرو در ابتدا قرار بود جایگزین خودروهای سمند و پژو 405 باشد. دنا نخستین بار در سال 93 وارد بازار خودرو ایران شد. ایران خودرو، مدتی پس از عرضه دنا، نسخه دنا پلاس را به بازار عرضه کرد. این محصول شرکت ایران خودرو نسبت به محصولات قبلی آن پیشرفت خوبی داشته است. اما در کنار تمام این پیشرفت ها همچنان معایبی در آن دیده میشود.
عیب اول: بررسی معایب دنا در بخش فنی
اولین مورد معایب دنا در بخش فنی مربوط به موتور این خودرو میباشد. موتور استفاده شده در این خودرو موتور خودرو سمند است که این دو خودرو از لحاظ قیمتی اختلاف زیادی با همدیگر دارند. استفاده از موتور یک خودرو ارزان برای خودرو گران نوعی توهین به حقوق مصرف کننده به شمار میرود.
موتور استفاده شده در این خودرو دارای قدرت 115 اسب بخار و گشتاور 157 نیوتنمتر میباشد. گیربکس این خودرو با موتور آن هماهنگی لازم را ندارد. از جمله معایب دنا در بخش موتور زود جوش بودن و سروصدای بالای آن است.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
در ادامه بررسی معایب دنا به سیستم تعلیق آن میرسیم. احساس راحتی سرنشینان یکی از عوامل مهم در صنعت خودرو سازی است. سرنشینان در خودرویی احساس راحت خواهند داشت که، انتقال ارتعاشات محیط بیرون در آنها به کمترین مقدار رسیده باشد که متاسفانه ناهمواریهای جادهای در کابین این خودرو احساس میشود. خودرو دنا در حقیقت نسخه فیس لیفت شده سمند میباشد.
همواره مالکان سمند از کوبیدن اکسل عقب خودرو در مسیرهای ناهموار شکایت میکنند و این مشکلی است که در دنا نیز وجود دارد که تاکنون ایران خودرو جهت برطرف کردن آن هیچ اقدامی نکرده است. این نوع سیستم تعلیق و فنربندی یکی از معایب دنا میباشد که برای خودرویی با این رنج قیمت بسیار ناامید کننده است.
عیب دوم: بررسی معایب دنا در بخش طراحی
از جمله ایرادات طراحی داخلی دنا میتوان به سیستم قفل مرکزی آن اشاره کرد. قفل در این خودرو به محض حرکت بسته میشود و به محض توقف به حالت خودکار باز میشود. که باعث باز و بسته شدن مدام در هنگام ترافیک میشود. این موضوع احساس آزاردهندهای را برای سرنشینان به دنبال دارد. نمایشگر تهویه مطبوع در شرایط آفتابی ناخوانا است که موجب حواس پرتی راننده در هنگام، رانندگی میشود.
عیب سوم: بررسی معایب دنا در بخش کیفیت ساخت
از دیگر معایب دنا میتوان به کیفیت پایین ساخت آن اشاره کرد. متاسفانه کیفیت پایین در تمام خودروهای تولید داخل مشاهده میشود. وضعیت مونتاژ در خودروهایی که با نظارت کمپانی اصلی تولید میشود، بهتر است. اطلاعات به دست آمده از گزارش کیفی که توسط سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد تهیه شده نشان میدهد، دنا تنها توانسته 2 ستاره کسب کند این در حالی است که پارس تندر در همین استاندارد توانسته 4 ستاره را از آن خود کند. متاسفانه شرکت خودرو سازی، ایران خودرو همواره محصولاتی را تولید میکند که کیفیت ساخت پایینی دارند.
اما خودرو دنا لوکسترین خودروی ایران است و نباید تا این میزان کیفیت ساخت پایینی داشته باشد. از جمله معایب دنا در این بخش میتوان به فاصله بین اجزا، کیفیت پایین مونتاژ، متریال مورد استفاده در کابین و … اشاره کرد. در بخشهایی مانند دربها معایب مربوط به مونتاژ بسیار بیشتر مشخص است.
کیفیت بسیار پایین قطعات مورد استفاده در این خودرو باعث شده سروصدای زیادی در کابین این خودرو به گوش سرنشینان برسد. استفاده از پلاستیک خشک در کابین این خودرو یکی دیگر از ایرادات آن میباشد. دنا عایقبندی مناسبی ندارد به طوری که هنگام رانندگی در جاده صدای باد احساس ناخوشایندی را به سرنشینان منتقل میکند.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
یکی دیگر از گلههایی که مالکان این خودرو دارند، به صدا افتادن اتاق دنا در مدت زمان کوتاه بعد از کارکرد آن است، که لازم بود شرکت ایران خودرو، در تولید دنا دقت بیشتری به خرج میداد.
سیستم مولتی مدیا از دیگر معایب دنا است که کیفیت خوبی ندارد و سیستم رهیاب ماهوارهای آن به درستی کار نمیکند و شرکت ایران خودرو به هیچ وجه مسئولیت آن را بر عهده نمیگیرد.
عیب چهارم: بررسی معایب دنا در بخش فضای کابین
چهارمین مورد از مجموعه معایب دنا مربوط به فضای کابین این خودرو میباشد. فضای داخلی این خودرو به اندازهای است که خودروی محدودی به شمار نمیرود. اما در مقایسه با خودروهایی که در این رده قرار دارند محدودتر است که باعث ایجاد یکی دیگر از ایرادات در این خودرو شده است. اصلیترین دلیل محدودیت کابین این خودرو طراحی داشبورد آن است. اگرچه داشبورد دنا طراحی زیبایی دارد اما باعث اشغال فضای زیادی شده است.
همچنین صندلیهای این خودرو عرض کوچکی دارند که برای افراد قد بلند و خانوادههای پرجمعیت طراحی نشده است. روکش صندلیهای این خودرو از جنس مخمل است اما خشکی صندلیها برای یک مسافرت طولانی مدت به هیچ عنوان مناسب نیست. طبق گفته بسیاری از مالکان این خودرو، صندلیهای دنا حتی از پراید هم ناراحتتر است.
عیب پنجم: بررسی معایب دنا در بخش ایمنی
دنا دارای ترمز ABS و دو ایربگ در قسمت جلو میباشد. ادعاهای سازنده این خودرو مبنی بر استحکام آن قابل اعتماد نیست. اما با در نظر گرفتن اینکه پلتفرم دنا پژو 405 است، نمیتوان ادعا داشت ایمنی این خودرو از ساندرو و یا تندر 90 بیشتر است. یکی دیگر از معایب دنا حذف ترمزهای دیسکی عقب این خودرو در نسخههای جدید است. با توجه به مسائل مطرح شده مشکلات ایمنی یکی از مهمترین معایب دنا به شمار میرود.
عیب ششم: بررسی معایب دنا در بخش قیمت و هزینه نگهداری بالا
قیمت این خودرو با در نظر گرفتن موتور ضعیف آن بسیار بالا است. بازار خودرو در این رنج قیمتی محصولات بهتری جهت عرضه دارد. به عنوان مثال خودروهایی مانند پارس تندر، تندر 90، دانگ فنگ اچ سی را هم میتوانید مد نظر داشته باشید. که نسبت به دنا دارای ارزش فنی بالاتری هستند. قیمت قطعات این خودرو بسیار بالا است و در صورت خرابی هزینه زیادی برای مالک خود تحمیل میکند.
دنا دارای تسمه تایم است که این قطعه در خودروهای مدرن حذف شده و جای خود را به زنجیر تایم داده است. زنجیر تایم باعث کاهش ریسک خرابی و هزینه نگهداری خودرو میشود.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
جمعبندی معایب دنا
در این مقاله سعی کردیم تمام معایب دنا را مورد بررسی قرار دهیم. دنا محصولی است که ایران خودرو نهایت تلاش خود را جهت تولید آن به کار گرفته است. اگر دنبال کیفیت بالا، میزان استهلاک پایین و ایمنی رضایت بخش هستید دنا انتخاب خوبی برای شما نخواهد بود. معایب این خودرو در مقایسه با مزایای آن بیشتر میباشد. دنا را میتوان پلتفرمی از سمند و پژو 405 دانست که توسط ایران خودرو به بازار عرضه شده است.
این خودرو از نظر مشخصات فنی اختلاف فاحشی با سمند EF7 ندارد، به همین علت اختلاف قیمت بین این دو خودرو منطقی نمیباشد. معایب موجود در دنا سبب کاهش محبوبیت آن شده و ایران خودرو را مجبور به تولید دنا پلاس کرده است.
بیشتر بخوانید:
نظرات