در این مقاله قصد داریم به بررسی معایب شاهین بپردازیم. خودروی شاهین که در زمان رونمایی به نام رهام شناخته میشد، محصول سال 97 سایپاست و در رده محصولات سدان کامپکت شهری این شرکت قرار دارد. این خودرو در شش تیپ شامل مدلهای پایه 1، پایه 2، استاندارد، MID، لوکس و سوپر دو لوکس با دو نوع گیربکس دستی و و اتوماتیک به بازار عرضه میشود.
این خودرو در دو نسخه G و S در بازار موجود است و در کلاس C قرار دارد. حجم موتور شاهین 1500 سی سی است. چهارسیلندر دارد و حداکثر قدرت آن 105 و حداکثر گشتاور نیز 165 است و هشت سوپاپ دارد. دیفرانسل در جلوی خودرو قرار گرفته و حداکثر سرعت آن 190 هم کیلومتر بر ساعت است. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی جامع معایب شاهین بپردازیم.
توسعه خودروی شاهین روی پلتفرم SP110 صورت گرفته و ابعادی متوسط دارد و بدنه آن از فولاد ساخته شده است. در نمای روبروی خودروی شاهین جلوپنجره بیضی شکل با قاب کرومی و لوگوی سایپا قرار دارد و نوار کرومی نسبتا پهن دو طرف لوگو تا کناره جلو پنجرهای کشیده شده و چراغهای برجستهای برای آن تعبیه شده است.
از سوی دیگر برای خودروی شاهین سپر مشکی با ورودی هوای لانه زنبوری در پایین و چراغهای دایره ای مه شکن با قاب مشکی طراحی شده و حجم پردازی روی در خودرو صورت گرفته است. همچنین نباید از شیب ملایم سقف تا صندوق عقب و رینگ 15 اینچی و تجهیزات قابل قبول و کاربردی غافل شد. پایین دریچه تهویه هوا نیز نمایشگر هفت اینچی قرار گرفته است. با این حال داخل کابین ساده و بدون خلاقیت است و متریال داخل کابین هم از پلاستیک خشک ساخته شده است.
برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
1. اصلیترین معایب شاهین ؛ شتاب
یکی از مهمترین معایب شاهین شتاب نه چندان خوب آن است. این خودرو چابک عمل نمیکند و نباید انتظار عملکردی پرشتاب و سریع به خصوص در شتاب ثانویه داشته باشید. شاید به کمک فرآیند ریمپ کمی از مشکلات ناشی از چابک نبودن شاهین برطرف شود، اما با توجه به امکان بروز مشکل فنی یا خارج شدن پیشرانه از گارانتی توصیه نشده است.
2. شاهین نه بسیار نرم و نه ارگونومیک
رسیدیم به یکی از شایعترین معایب شاهین که صاحبان آن را اذیت کردهاست؛ از طرف دیگر صندلیهای شاهین خیلی راحت نیستند و کمی سفت به نظر میرسند و فرم ارگونومیک آن برای شما رضایت بخش نباشد. پس از روشن شدن موتور خودرو صدای زیادی داخل کابین شنیده نمی شود، ولی ممکن است در دور موتورهای بالاتر به این دلیل که توربوشارژ وارد مدار شارژ میشود، صدای غرش موتور بیشتر داخل کابین شنیده میشود. از طرف دیگر سیستم تعلیق هم قادر است ضربههای ناشی از ناهمواریهای جاده را جذب کند، اما در مجموع نباید انتظار سفری تماما نرم از این خودرو داشت؛ در واقع جابجایی با این خودرو نه خیلی خشک است و نه خیلی نرم.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
شاهین از نظر قدرت حرفی برای گفتن ندارد، اما به کمک توربو شارژر در ارتفاعات به خوبی عمل میکند. شاهین از سیستم کنترل پایداری الکتریکی استفاده میکند که در برابر رقیب خود دناپلاس از نظر ایمنی یک سروگردن بالاتر است.در خودروی شاهین ترمزها از انواع دیسکی در تمام چرخها استفاده میکنند و به همین دلیل قدرت متعادلی دارند اما با این وجود نبود سیستم کنترل کشش و پایداری به چشم میخورد؛ چون فاصله محوری نسبتا بزرگ است و با توجه به این موضوع، استفاده از این سامانه برای حفظ بیشتر چسبندگی و پایداری خودرو به خصوص در مسیرهای لغزنده برای مانورپذیری مطمئنتر خودروی شاهین مناسبتر بود.
سایپا شاهین یا همان رهام شباهت زیادی به محصول چینی ولکس c30 دارد و به نظر میرسد سایپا با آپدیت کردن پلتفرم این خودرو، محصول خود را طراحی کرده باشد. یکی از ایراداتی که به این خودرو وارد شده این است که مشخص نیست این خودرو با موتور 1.5 لیتری توربوی 165 نیوتن متر را در چه دوری به دست میآورد؟
3. آخرین مورد از معایب شاهین؛ هزینههای سرسامآور!
جمع بندی
به انتهای مقاله بررسی جامع معایب شاهین رسیدیم؛ تخمین زده می شود هزینه تعویض چهار شمع برای این خودرو پس از طی کردن مسافت حدود 50 هزار کیلومتر 200 تا 400 هزار تومان باشد. تعویض سالیانه لنت در صورت مستهلک شدن آنها هم بین 500 تا 700 هزار تومان برای شما هزینه خواهد داشت. هر یک جفت لاستیک هم بین یک میلیون و هفتصد هزار تا دومیلیون و سیصد هزار تومان قیمت دارد که به طور متوسط برای خرید دو جفت لاستیک حداقل سه میلیون و چهارصد و حداکثر چهارمیلیون و ششصد هزارتومان باید بپردازید.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
تعویض تسمه تایم در هر 60 هزار کیلومتر هم حداقل 500 هزار تومان و حداکثر 700 هزار تومان برای شما هزینه دارد. در مجموع با حساب مبلغ حق بیمه شخص ثالث، استفاده از خودروی شاهین سالیانه هفت میلیون تومان هزینه خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
موتور تیبا توربو فکر نکونم بیشتر از 3سال کار کونه و این موتور وتعمیر لازم میشه.موتور توربو بنزین با کیفیت میخواد روغن با کیفیت میخواد که جفتشم نداریم تو ایران. این موتور به علت فشار زیادی که روشه خیلی زود خراب میشه.
مگه با اما و گر میشه زندگی کرد که شاید ۳ سال دوام نیاره ، تازه اگه پژو بخره طرف که ممکنه بمیره تو همون با اون ایمنیش
شاهین بخرم یا پارس tu5
من پارس tu5دارم آشغاله به نمام معنا
خداییش پارس آشغاله یا شاهینی که صدای موتورش نمیزاره از رانندگی لذت ببری، پارس سوار نشدی که همچین نظری دادی لذت میبری از رانندگی باهش
سلام ؛ ببین بستگی به استفادت داره…
اگه میخوای یه ماشینه بیدردسر و تا حدودی کم خرج ، کم استهلاک ، کم صدا و راحتر پیدا شدن قطعه و البته با قابلیت تیون پذیری بالا(افزایش راندمان)داشته باشی ، قطعا پارس tu5 عملکرد خیلی بهتری داره ؛ ولی خب روی ایمنی و کیفیتش نمیتونید حساب باز کنید.
(داخله پرانتز این رو هم بگم که هر چقدر هم ماشینت کیفیتش بالا و کم استهلاک باشه ، اگه درست ازش استفاده نکنی خیلی خرج بالا میاره)
اما اگه آپشن ، ایمنی و ظاهر (سلیقهای) واست مهمه ، بنظرم شاهین بهتره ؛ البته قبل از خرید شاهین باید ببینید میتونید شرایط نگهداری از موتور توربو رو تقبّل کنید یا نه …
انشاالله که این نظر برای شما و سایر دوستان مفید واقع شده باشه.
سپاس از همراهی و ارائه نظر شما
شک نکن شاهین خیلی با کیفیت و بهتره
شاهین بخر چون سواریش نرمه پلتفرم تویوتا یاریس ۲۰۰۸ رو داره ، کلی اپشن داره ،موتورش قوی تر از پارسه گشتاورشم که ۱۷۸ نیوتون متر ، بدنشم ۱۰۰ برابر محکم تر از اونه
شاهین
الکیه هر ماشینی با بد ترین موتور ۳ سال و کامل کار میکنه
اصلا ارزش خرید نداره چه این چه دنا چه تارا چه … خودشونم میدونن نداره که با تعداد کم راهی بازار میکنن
بنده شش ماه است شاهین خریدم
نسبت به پارس و دنا ، مصرف کمتری دارد
روغن ۴۰-۱۰ سوپر پیشتاز ریختم داخلش
راحتی و زیرپای خوبی دارد ..زیرو بند و شاسی خوبی دارد و در حد دنا می باشد
شتاب نسبت به موتور و بدنه خوبی دارد
فرمان برقی خیلی در رانندگی کمک می کند که در شاهین قابل قبول است…نسبت به قیمت و ایرانی بودن گفتم
بنده هم دنا داشتم هم سمند و هم پارس
قیافه و ظاهر بدنه بهتری نسبت به سمند و پارس و حتی دنا دارد
سانروف و دوربین و مانیتور قابل قبول دارد
رنگ سفید از بقیه بهتر به شاهین می آید..
اگر دنبال آپشن و مصرف کم و استهلاک پایین هستید شاهین بخرید
اگر دنبال سرمایه گذاری هستید پارس بخرید
به نظر بنده خرید شاهین ارزش دارد نسبت به قیمت و دیگر شرایط رقبایش..
سپاس از تحلیل جامع شما
👏کاملاً موافق نظرشماهستم
هزینه هایی که گفته شده برای دنا – پارس – سمند و … بیشتره حتی – چون سورن دارم در جریانم
انگیزه نگارنده از ذکر این قیمتها به عنوان هزینه سرسام آور نمیدونم چیه
اینا همه داستانه و درباره صدای توربو در دور بالا هم جالبه گمانه زنی کردن مگه ماشینو ننشستین اتفاقا در دور موترو بالا اصداش خیلی کمتره و در دنده های سنگین صدا بیستره امکانات رفاهیش عالیه و اصلا سواریس در مقابل ماشنهایی مثله 206 در حد بائر نکردنیی بهتر و نرمتر و فرمونشم فوق العاده است اصلا قابل مقایسه نیست برید یه دوروز سوار شید بعد نظر بدین درباره شتابشم بسیار عالیه و من خیلی راحت به سرعتهای 140و 150میرسم این تخریبهاست که قیمتش هنو زیر 400 بعد پارس اشغالی که حتی امنیت هم نداره 300 میارزه بدون امکانات پوست پیازم هست اگه الکی شاهینو تخریب نمیکردن الان قیمتش رو 450بود اساتید تجربه رانندگی باهاشو ندارن فقط نظر تئوری میدن من 3 ماهه دارم و علیه وقتی 206 تیپ 3 خودمو بعد سه ماه نشستم که دست برادر خانومم بود انگار تو تراکتور نشسته بودم در مقابل شاهین اینقدر فرمون و سیستم دنده و ایناش بدجور به نظر میومد عادت کردم به این ماشین جدید طراحیشم فوق العاده و یه سرو گردن از همه داخلیها بالاتره
سلام
بابت نظری که دادین از شما بینهایت متشکریم ولی دقت کنید که این مقاله با نظر تعدادی از مصرف کنندگان و همچنین کارشناسان نوشته شده و صرفا چیزی نیست که بر اساس نظر شخصی نوشته بشه
احسنت 👏👏👏منم یکیشو دارم سه روزه خریدم واقعا ی سرو گردن از همه رقباش بالاتره اصلا شتاب و سرعتشو من آنقدر توقع نداشتم واقعا سوپرایزم کرد
با سلام و وقت بخیر
فقط یه سوال خسته نشدید این همه محصولات سایا خراب میکنید !!مخصوصا شاهین!!فقط محصولات سایپا تو مقالتون هست معایب دارند الان یعنی ایرانخودرو گل و بلبل!!جمع کنید دلال سایت متاستفم برای هرکسی که ندونه پشت این سایت و اون کسی که اینارو مینویسه چه کسی جز دلال ها!!وگرنه شاهین از سمند حلبی هیچی نداره طراحیشم برای چندسال اخیر و خود تنگیلیسم بردند گفتند حلبیه!!۳۸۰ میلیون بعد شاهین با این امکانات و طراحی و چهار ستاره کیفیت از اروپا۳۵۰!!😁😄چه کسی میاد این حلبی ۳۸۰ بده وقتی شاهین هست!!
با سلام و وقت بخیر
فقط یه سوال همین فقط الان محصولات سایپا معایب دارند از نظرتون محصولات ایرانخودرو گل و بلبلند!!اونم فقط از همه بیشتر شاهین!!متاستفم برای شرکت سایپا که نمیتونه یه موتورشو درست کنه که بعضی ها میاند از این سوءاستفاده میکنند!!برای خراب کردنش!!اگه موتورشم درست بشه چی دارید برای حرف زدن!!
دقیقاً،خداییش شاهین باهمین موتورم ازخیلی محصولات ایرانخودرو سرتره
کلاً موتورهایی که سایپااستفاده میکنه واسه خودروهاش ازاستهلاک وهزینه تعمیرِکمتری برخورداره
من خودم محصولاتِ هردوشرکتوسوارشدم خداییش ازنظرآزارواذیت ماشینهای سایپا خیلی بهترن
سلام. من۴ماهه خریدم هم پارس ودنا داشتم با رانا، قبلیهااز رانا خیلی راضی هستم چون هم کم خرج هم باکیفیت بود، شاهین که یک سروگردن ازهمه انهاسرتره باکیفیت، نرم، پرقدرت، جذاب وسریع است، به دروغهای سایتهاگوش نکنید. باخریدشاهین لذت رانندگی رامیبری،،،ازتارا هم بهتره چون داداشم داره سوارشدم به شاهین نمیرسه همون سمنده بعددوسال ویرون میشه.
راستی اینم بگم هرکی شاهین داره راضیه
اون دوستان هم که از شاهین به بدی یاد میکنن خودشون ندارن و سوار نشدن فقط شنیدن !!
شاهین هرچی باشه تازه واردبازارشده وتاجابوفته زمان میبره وحداقل امنیت وظاهروامکاناتش خیلی سرتراز آتاآشغالهایی هست که ۲۰ ساله داره باقیمت غیرواقعی میره تو پاچهی ملت،مخصوصاً ازنظرظاهریش ازهمه خودروهای ایرانی اصولیترو زیباتره