بررسی معایب ساینا موضوع این مقاله است. خودرو ساینا یکی از سدانهای ساخت شرکت سایپا است که در سال 1395 ساختهشده و روانه بازار گردیده است. این خودرو در طی این سالها توانسته بازار خوبی را برای خود به دست آورد. اما نباید فراموش شود که ساینا هم دارای نواقص و معایبی است. در این مقاله به بررسی معایب ساینا میپردازیم.
معرفی خودرو ساینا
خودرو ساینا در سال 1395 در شرکت سایپا و روی پلتفرم X200 ساختهشده است. این خودرو درواقع سومین تلاش شرکت سایپا روی این پلتفرم میباشد. به دلیل استفاده از پلتفرم X200، ساینا با خودروهایی مانند کوییک، تیبا، و خودروهای اینچنینی مشابهتهای بسیاری دارد. این خودرو دارای مدلهای اتوماتیک و دستی است و در سه تیپ EX، SE-A، و SE-A (LUX) در اختیار خریداران قرار میگیرد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که پیشرانههای تمامی این تیپهای ساینا یکسان و مشابه هستند. تنها تفاوتی که تیپهای مختلف آن باهم دارند، در سطح امکانات و آپشنها میباشد.
شرکت سایپا ادعای میکند این خودرو را بهصورت کاملاً جدید و با طراحی نوآورانه ساخته است. اما ساینا ازنظر فنی و ظاهری شباهت زیادی با تیبا دارد و میتوان آن را بهعنوان نسخه فیس لیفت خودرو تیبا در نظر گرفت.
پنج دلیل برای اینکه ساینا نخریم
خودرو ساینا نیز مانند هر خودرویی دارای مزایا و معایب است. در این بخش به چند نکته از مهمترین معایب این خودرو داخلی میپردازیم تا بتوانیم افراد را در انتخاب بهتر خودرو مناسب یاری کنیم. چهار مورد از مهمترین معایب ساینا عبارتند از:
کیفیت پایین مونتاژ قطعات و اجزای داخل کابین در خودرو ساینا
در مواجهه با خودروهای ساخت ایران، بسیار بعید است که خودرویی باکیفیت خوب قطعات و اجزای داخل کابین و کیفیت مناسب مونتاژ قطعات ببینیم. این امر متأسفانه در صنعت خودروسازی ایران، یک امر عادی و بدیهی شده است. خودرو ساینا سایپا نیز از این قاعده مستثنا نیست و با یک نگاه هرچند سطحی بهظاهر آن، میتوان به این موضوع پیبرد.
درواقع یکی از مهمترین معایب ساینا همین موضوع است. کیفیت پایین قطعات باعث میشود که در درازمدت ، قطعات کارایی لازم را نداشته باشند. این امر حتی ممکن است گاهی سلامت جسمی فرد را نیز به خطر بیندازد. مثلاً صندلیهای خودرو ساینا سایپا اصلاً استاندارد و ارگونومیک نیستند و باعث آزار سرنشینان در سفرهای طولانی خواهند شد.
در داخل کابین ساینا از مواد و متریالی استفادهشده است که کاملاً مشابه مواد بهکاررفته در سایر خودروهای سایپا میباشد. این متریال درواقع پلاستیکی با سطح کیفیت بسیار پایین و کاملاً خشک است که از معایب ساینا بهشمار میرود. مطمئناً بعد از مدتی استفاده، همین کیفیت پایین، کمتر هم خواهد شد. از طرف دیگر، خودرو ساینا طراحی داخلی منحصربهفردی هم ندارد. طراحی داخلیاش بسیار شبیه طراحی داخلی خودرو تیبا است، ولی با اندکی تفاوت در دستگیره دربها و داشبورد خودرو.
پیشرانه ضعیف خودرو ساینا
از دیگر معایب ساینا میتوان به ضعف در پیشرانه آن اشاره کرد. پیشرانه قرار دادهشده در خودرو سایپا ساینا با کد M15 شناسایی و شناخته میشود. این پیشرانه چندان تفاوتی با پیشرانه قرارگرفته شده در خودرو تیبا ندارد. پیشرانه ساینا 1.5 لیتری است و چهار سیلندر دارد. تنها تفاوت پیشرانه خودرو ساینا با پیشرانه خودرو تیبا در این میباشد که در ساخت پیشرانه ساینا از دریچه گاز برقی استفادهشده است. این پیشرانه میتواند 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن بر متر گشتاور را تولید کند.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
وزن خودرو ساینا 1080 کیلوگرم است. پیشرانه آن ضعیف میباشد و توان بالایی برای ایجاد قدرت به حرکت درآوردن سریع خودرو را ندارد. این امر باعث میشود که شتاب صفر تا 100 برای این خودرو در عرض 13 ثانیه پر شود. همین ضعف در پیشرانه، باعث میگردد که این خودرو در سربالاییها یا وقتیکه ظرفیت نفرات سرنشین تکمیل است، با مشکلی ملموس در سرعت و توان حرکتی مواجه شود.
عدم جذابیت طراحی خودرو ساینا
شرکت خودروسازی سایپا بعد از طراحی خودرو تیبا که یک طراحی بسیار ناامیدکننده بود، اقدام به طراحی ساینا کرد. قصد این بود که طراحی خودرو ساینا، بهصورت نوآورانه باشد تا بتواند نظر خریداران زیادی را بهسمت خود جلب کند. اما در واقعیت، با اینکه قرار بود طراحی ساینا کمی اسپرتتر و جذابتر باشد، بازهم شامل نواقص و کاستیها و ناموزونیهایی است. در نتیجه طراحی بدنه نیز یکی دیگر از معایب ساینا بهحساب میآید. ظاهر این خودرو بسیار شبیه خودرو تیبا است. تنها از نمای جلوی ماشین کمی زیباتر از خودرو تیبا به نظر میرسد.
طراحی داخلی خودرو ساینا نیز چندان چنگی به دل نمیزند و بسیار کسلکننده و ساده میباشد. هیچ ابتکار عملی در طراحی داخلی این خودرو به کار نرفته است و تمامی قطعات به رنگ خاکستری تیره هستند. این مورد نیز یکی دیگر از معایب ساینا محسوب میگردد.
ایمنی پایین خودرو ساینا
شاید بتوان با تمامی معایب ساینا که در قسمتهای قبل به آن اشاره شد، کنار آمد. ولی ایمنی پایین این خودرو بزرگترین ایراد از بین معایب ساینا است زیرا با جان مسافرین سروکار دارد. ایمنی تمامی خودروهای تولید داخل کشور مخصوصاً خودروهایی مانند پراید، تیبا، ساینا و غیره زیر سؤال است. این امر به این خاطر میباشد که هیچ تست ایمنی و تصادفی برای ساخت و بررسی ایمنی خودروهای داخلی انجام نمیشود. خودروسازان داخلی نیز از این فرصت برای روانه کردن خودروهای با ایمنی پایین خود، استفاده لازم را میبرند.
همانطور که گفته شد، ساینا ازنظر کیفیت مونتاژ، قطعات و غیره بسیار شبیه تیبا و سایر خودروهای شرکت سایپا است. بنابراین میتوان حدس زد که ایمنی آن نیز مشابه آنها، پایین باشد.
بدنه سبک خودرو ساینا
سبک بودن وزن خودرو نیز ازجمله معایب ساینا بهشمار میرود. این سبکی وزن باعث میشود که هنگام رانندگی در شرایط بد آب و هوایی، مخصوصاً در جادهها، ایمنی این خودرو بهشدت پایین بیاید.
مشکلات گزارششده از طرف خریداران خودرو ساینا
خریداران خودرو ساینا نیز بعد از استفاده از این خودرو بعضاً مشکلاتی را گزارش کردهاند که گاهی قابلحل نیز نبودهاند. از بین این مشکلات میتوان به موارد زیر اشاره کرد که نشاندهنده معایب ساینا هستند:
- صدای کمکفنرها
- ایجاد صدا در داشبورد
- وجود صدای نسبتاً بلند در فن تهویه
- افت توان موتور در هنگام روشن بودن کولر
- لرزش فرمان در سرعتهای بالاتر از 110 کیلومتر بر ساعت
- ایجاد صدا در زیربندی ماشین
- صدای بالای موتور در داخل کابین خودرو
رقبای خودرو ساینا
همانطور که گفته شد این خودرو دارای دو نوع دستی و اتوماتیک است. قیمت نوع اتوماتیک آن بسیار بیشتر از قیمت نوع دستی آن میباشد. تنها رقیب و درواقع رقیب اصلی خودرو ساینا دنده دستی، خودروی تیبا صندوقدار است. ولی برای نوع اتوماتیک ساینا، رقبایی مانند پژو 405 و سمند LX وجود دارند که از خصوصیاتی بهمراتب بهتر از ساینا اتوماتیک برخوردار هستند. از بین این خصوصیات میتوان به، استحکام بدنه بالاتر، فضای بیشتر و راحتی سرنشینان، توان خروجی بالاتر و غیره اشاره کرد. از طرف دیگر باید ذکر کرد که، استهلاک خودرو ساینا کمتر است.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
جمعبندی بررسی معایب ساینا
خودرو ساینا ساخت شرکت خودروسازی سایپا ایران، یک خودرو سدان کوچک و شهری است. این خودرو با این امید روانه بازار شد که بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت. ولی معایب ساینا و قیمت بهمراتب بالاتری که نسبت به تیبا و پراید دارد، باعث شد که بسیاری از افراد برای خرید این خودرو دچار شک شوند. ازجمله معایب ساینا میتوان به طراحی نازیبا و ناموزون، پیشرانه ضعیف، جنس قطعات و مونتاژ ضعیف و ایمنی پایین اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
پس با این حساب تیبا به نسبت خودروی بهتری از سایناست درسته؟ شک دارم بین خرید این دو
در کل که همونجورم که توی این مقاله نوشته هیچکدوم از خودروهای ساخت ایران کیفیت و مخصوصا امنیت ندارن ولی متاسفانه فعلا حق انتخاب زیادی برای خرید ماشین مسبت به هزینهای که مردم میتونن بکنن وجود نداره. ولی شاید تیبا بهتر باشه کمی
به هیچ عنوان باهاش سرعت نرید. خودروی خیلی سبکیه و لرزش فرمونم میگیره.
قیافهاش که عین تیباست ولی به نظرم تیبا خودروی بهتریه نسبت به ساینا
ساینا وقتی کولرش روشن باشه توان موتورش کاملا میاد پایین
ساینا هم مثل بقیه خودروهای داخلی امنیت نداره و نظر شخصیم اینه که اگه آدم مجبور شد بخره بهتره باهاش مسافرت نره
من ۹۸ ساینا صفر گرفتم تقریبا راضیام ازش البته از نظر مصرف شخصی و یه رفت و آمد معمولی در سطح شهر میگم
من مدل ۹۵ دارم. جاداره، هزینه نگه داریش اقتصادیه و قطعاتشم موجوده.
تجربه خرید دوتا خودرو رو داشتم و باید بگم خیلی بستگی به شانست داره که ماشین چطور از آب دربیاد.
من حدودا ۶ ماهه ساینا گرفتم وتنها چیزیش که خیلی اذیتم میکنه صدای موتورشه
کاری هست که بشه انجام داد شتابش بیشتر بشه؟ چون ساینا خیلی شتابش کمه
بله میشه ماشین رو ریمپ کرد و از بنزین سوپر استفاده کرد
خرید ماشینای ایرانی توی چند سال گذشته کاملا شانسی شده . من حدود دو ساله ساینا خریدم و ازشم راضیام. شتاب و مصرف بنزینش خوبه ولی همکارم که با من گرفت ماشینشو اصلا راضی نیست
بزای مصرف شخصی خوبه اما صدای موتورش واقعا اذیت میکنه و صندلیهاشم خیلی بیکیفیته