کاربراتور را به عنوان یکی از قطعات مهم موتور همه می شناسیم. معمولا یک کاربراتور خراب برخی نشانه ها و علایم دارد که به شما هشدار می دهد وقت تعمیر یا تعویض کاربراتور فرا رسیده است. در ادامه این مطلب با سوییچ همراه شوید تا شما را با علایم خرابی کاربراتور آشنا کنیم.
نشانه های خرابی کاربراتور
قبل از طراحی و توسعه سیستم های کامپیوتری مدیریت موتور خودرو که نخستین بار اواخر دهه 70 میلادی به بازار آمدند، سوخت و هوا به صورت مکانیکی و توسط یک قطعه به نام کاربراتور در اختیار موتور قرار می گرفت. کاربراتور یک قطعه مکانیکی است که سوخت و هوا را به میزان مناسب ترکیب کرده و آن را در اختیار موتور خودرو می گذارد. در حالی که خودروهای مدرن دیگر به کاربراتور مجهز نیستند، ولی هنوز هم می توان آن ها را روی انواع خودروهای قدیمی و کلاسیک پیدا کرد.
از آن جایی که کاربراتور مستقیما وظیفه تامین سوخت و هوای مورد نیاز برای کارکرد صحیح موتور را بر عهده دارد، می توان آن را یکی از مهم ترین قطعات یک خودرو به حساب آورد و هرگونه مشکل و کارکرد نادرست آن می تواند به میزان قابل توجهی روی عملکرد فنی خودرو تاثیر منفی بگذارد.
یکی از اصلی ترین علایم خرابی کاربراتور را می توان افت پرفورمنس موتور یا اصطلاحا کم جان شدن موتور معرفی کرد. کاربراتور یکی از قطعات اصلی موتور بوده و وظیفه محاسبه و ارائه ترکیب سوخت و هوای مورد نیاز موتور را بر عهده دارد. به همین دلیل اگر مشکلی برای کاربراتور پیش بیاید، به دلیل عدم ترکیب صحیح سوخت و هوا یا وجود مشکل در تحویل این ترکیب، عملکرد فنی موتور تحت تاثیر قرار می گیرد و موتور کم جان می شود. یک کاربراتور خراب می تواند شتاب خودرو را کاهش بدهد، قدرت موتور را کم کند و مصرف سوخت را بالا ببرد.
2- خروج دود سیاه از اگزوز
یکی دیگر از علایم خرابی کاربراتور خروج دود سیاه از اگزوز خودرو است که باید جدی گرفته شود. خروج دود سیاه از اگزوز نشانه این است که موتور خودروی شما در حال سوزاندن سوخت بسیار زیادی است، یا مشکلی در ترکیب سوخت و هوا وجود دارد. کاربراتور خرابی که سوخت بیشتری به موتور تحویل داده و باعث ایجاد دود اگزوز سیاه می شود، نه تنها مصرف سوخت خودرو را افزایش می دهد بلکه میزان آلاینده های بیشتری نیز وارد هوا خواهد کرد.
3- بک فایر یا داغ شدن بیش از حد
بک فایر موتور یا داغ شدن بیش از حد آن یکی دیگر از نشانه های رایج خرابی کاربراتور خودرو می باشد. اگر کاربراتور خودرو مشکلی دارد که سبب ارائه یک ترکیب نادرست از هوا و سوخت، ترکیبی که سوخت کافی ندارد، این مورد می تواند منجر به بک فایر یا داغ شدن بیش از حد موتور شود. جدا از بک فایر و داغ کردن، ترکیبات نادرست هوا و سوخت همچنین برای عملکرد کلی موتور نیز بد بوده و در موارد جدی تر می تواند سبب ایجاد آسیب به موتور شود.
4- استارت سخت موتور
استارت سخت موتور را می توان یکی دیگر از نشانه های اصلی خرابی کاربراتور معرفی کرد. در استارت های سرد، ضریب سوخت و هوا که کاربراتور وظیفه ترکیب آن ها را با هم دارد، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار می شود. اگر کاربراتور خراب باشد و این خرابی سبب به هم خوردن ترکیب درست سوخت و هوا شود، ممکن است خودروی شما به سختی روشن شود. بسته به علت اصلی مشکل، موتور خودرو به سختی استارت می خورد و با گرم شدن موتور اوضاع بهتر می شود. در برخی موارد حتی در هنگام گرم بودن موتور نیز شاهد استارت سخت خواهیم بود.
گرچه استفاده از کاربراتور در خودروهای امروزی دیگر رایج نیست، ولی هنوز هم کاربراتور را می توان روی بسیاری از خودروها پیدا کرد و این قطعه، نقشی مهم در کارکرد درست موتور دارد. به همین دلیل باید حواستان به علایم خرابی کاربراتور جمع باشد و در صورت مشاهده هر یک از این موارد سریعا به مکانیک مراجعه کنید. مکانیک پس از بررسی نسبت به تعمیر یا تعویض کاربراتور اقدام خواهد کرد.
نظرات